Hej!

Har försökt googla mig fram till svar men verkar svårt att hitta information om taklutning som inte är en helt ny våning (taklyft) eller frågor om att minska lutningen.

Vi är intresserade av att göra om enplanshus med taklutning på 27 till 38 grader, för att kunna inreda vinden. Vad kan det kosta att ändra taklutning?

En snabb googling om ett extra våningsplan skulle ju gå på över 1,5 miljoner. Men gäller verkligen samma för att ändra taklutning?
 
E Ev An skrev:
Hej!

Har försökt googla mig fram till svar men verkar svårt att hitta information om taklutning som inte är en helt ny våning (taklyft) eller frågor om att minska lutningen.

Vi är intresserade av att göra om enplanshus med taklutning på 27 till 38 grader, för att kunna inreda vinden. Vad kan det kosta att ändra taklutning?

En snabb googling om ett extra våningsplan skulle ju gå på över 1,5 miljoner. Men gäller verkligen samma för att ändra taklutning?
Jag har bekanta som gjorde en våning till genom att höja taklutningen. Den kostade 2 miljoner att göra för tio år sedan, men det beror ju väldigt mycket på förutsättningarna. De ville väldigt gärna bo kvar på samma ställe, men det hade varit billigare att köpa ett nytt hus...
 
M
Du kan inte bara ändra lutningen på taket, vad man får göra är att riva hela taket och bygga ett nytt.
 
Det är klart att det går att byta takstol till nya med önskad lutning och utformning, men det är alls inte givet att du får bygglov.
 
Jag skulle kolla på alternativet att behålla taket men att höja vägglivet, inte en hel våning utan säg 130 cm eller vad som passar. Då får du en större inredningsbar yta på övervåningen jämfört med att byta ut taket. Jag gissar att en sånt alternativ är billigare än att byta ut hela taket inkl takstolar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det första du bör göra är att undersöka om du får ha en inredd vind, vilka höjdbegränsningar som finns, och ev. bestämmelser om max taklutning.

Detta kan du utläsa ur kommunens detaljplan. Många detaljplaner finns att läsa på nätet, på kommunens hemsida. Annars ringer du dit, och de kan skicka detaljplanen per mail.

OM frågan bara gäller kostnaden för själva takhöjningen, så kostar det nog inte vare sig 1,5 eller 2 milj.

Takstolar får man från takstolsfabriker. Kostar typ 2 - 5 000 per takstol (beror givetvis på massor med faktorer). Det ingår då dessutom hållfasthetsberäkningar och ritningar som behövs till bygglovet. Brukar vara en takstol per 1,2 m.

Utöver takstolar blir det kostnad för själva taket. En indikation där kan vara 1 500 - 3 000 per kvm kostar det ofta att byta ut ett äldre yttertak (oftast billigare att köpa nya takpannor, än att ta ned dem hela för återanvändning). Den delen kan gå att få gjord väldigt mycket billigare. Materialet kostar typ 200/kvm... Rätt lätt att göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.