Jag skall få en luftvärmepump installerad i sommarstugan i vår.
Det handlar om en Panasonic NZ25-YKE.
Innedelen skall sitta på en gavelvägg i vardagsrummet och utedelen sitter på en vägg som är vinkelrät mot denna.
För att koppla mellan utedelen och innedelen kommer man att behöva gå åt vänster sett framifrån när man ser på innedelen. Annars blir det en extremt ful dragning runt själva inneenheten...

Min fråga är helt enkelt:
Kan man välja i vilken ände man ansluter en LVP inneenhet till kanalen med alla slangar och kablar?

Om det går att koppla på vänster sida så blir det c:a 1 m fram till hörnet och säg 30 cm in på den andra väggen innan man tar hål och går igenom väggen där uteenheten står.

Dvs kan man ansluta valfritt via röd och blå pil?

Panasonic luftvärmepumpens innedel med röd och blå frågetecken som representerar möjliga anslutningar.

Hemma har vi en Daikin LVP och den är installerad med kanalen till höger och när jag tittar på den nu så ser jag att den vänstra sidan på kåpan är helt slät, så ifall det är valbart på denna så måste det vara så att montören tar upp hål på den sida som skall användas...

Hur är det med Panasonic?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag skall få en luftvärmepump installerad i sommarstugan i vår.
Det handlar om en Panasonic NZ25-YKE.
Innedelen skall sitta på en gavelvägg i vardagsrummet och utedelen sitter på en vägg som är vinkelrät mot denna.
För att koppla mellan utedelen och innedelen kommer man att behöva gå åt vänster sett framifrån när man ser på innedelen. Annars blir det en extremt ful dragning runt själva inneenheten...

Min fråga är helt enkelt:
Kan man välja i vilken ände man ansluter en LVP inneenhet till kanalen med alla slangar och kablar?

Om det går att koppla på vänster sida så blir det c:a 1 m fram till hörnet och säg 30 cm in på den andra väggen innan man tar hål och går igenom väggen där uteenheten står.

Dvs kan man ansluta valfritt via röd och blå pil?

[bild]

Hemma har vi en Daikin LVP och den är installerad med kanalen till höger och när jag tittar på den nu så ser jag att den vänstra sidan på kåpan är helt slät, så ifall det är valbart på denna så måste det vara så att montören tar upp hål på den sida som skall användas...

Hur är det med Panasonic?
Man kan dra rören åt vänster framifrån som den röda pilen visar.
Nackdelen är att man får kopplingen bakom innerdelen och lite knepigare att läcksöka.
Kondensslangen får sin skarv inomhus så gäller att den sitter bra ansluten/tejpad och måste ha fall ut, inte så lång kanaldragning så kanske fungerar utan att även montera kanalen lite snett med fall.
 
A
vänster, höger eller bakåt går.
men eftersträvar bakåt
dock bör det påpekas att pilarna är högt utritade rören går ut längst ned, nästan.
 
electroluxaren skrev:
vänster, höger eller bakåt går.
men eftersträvar bakåt
dock bör det påpekas att pilarna är högt utritade rören går ut längst ned, nästan.
Stämmer med placeringen i alla fall på min Daikin här hemma, alltså i underkant till höger.
Men det finns ingen öppning i kåpan på andra sidan innedelen så då undrar jag om det inte går att ansluta där?

På landet sitter innedelen i vardagsrummet och utedelen finns till vänster mot nästa vägg. Så jag skulle anta att det bästa vore att gå rakt ut från innedelen mot vänster in till hörnet och sedan ta upp ett hål i väggen som utedelen står mot, kanske 20 cm in och sen fortsätta på utsidan.
Om man går igenom väggen direkt vid innedelen så blir det komplicerat att komma bort till hörnet och runt det till utedelen pga knut-timring och klängväxter som finns där...
 
A
Nu var det ett antal år sedan jag vägrade sätta några fler Daikin.
Men det brukar vara brottsanvisningar
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Igår besökte jag en vän som har en Panasonic LVP (fast inte exakt samma modell) och den installerades i höstas. På den kan man se brottanvisningar för ett uttag på den sida där man inte anslutit och ledningarna går in på vänster sida.
Så det är nog lugnt, de har antagligen samma system på sina modeller för dessa anslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.