Ska bygga en fristående pergola, 4x3 meter ca: 6-7 meter från huset. Ska jag placera den i linje med huset eller i linje med tomtgränsen (tomten sneddar lite på baksidan)?
Någon ide?
 
V Vera Reno skrev:
Ska bygga en fristående pergola, 4x3 meter ca: 6-7 meter från huset. Ska jag placera den i linje med huset eller i linje med tomtgränsen (tomten sneddar lite på baksidan)?
Någon ide?
Har du någon tomtritning du kan lägga upp? Det skulle vara lättare att bilda sig en uppfattning utifrån en bild 🙂
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K
Parallellt mot huset är alltid mer fördelaktigt sett ur solanvändandet på molniga dagar
 
Den streckade linjen bakom är gränsen mellan gräsmatta och sluttningen ner mot ån.
 
  • Byggritning visar en gräns markerad med en streckad linje mellan en gräsmatta och en sluttning ner mot en å.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som markerar gränslinjen mellan gräsmatta och sluttning vid en å med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns tomtgränsen i verkligheten? Dvs är det tex ett staket eller en häck där?

Om den ska stå sådär alldeles vid tomtgränsen och tomtgränsen är tydlig skulle jag nog sätta den i linje med tomtgränsen. Om det bara är en öppen slänt där man egentligen inte ser tomtgränsen skulle jag sätta den i linje med huset.
 
Tanken är att den ska vara borta vid trädet.
 
  • Grön trädgård med gräsmatta och blomplanteringar, stig bort mot ett träd nära ett vitt hus med svart tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maghans
  • Laddar…
Skulle det gå att bygga pergolan så att den inte är helt rätvinklig, så att sidan mot gränsen följer gränsen och de andra sidorna är parallella eller vinkelräta mot huset? Då slipper ni få en smal kil mot gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.