DennisCA DennisCA skrev:
Ta skämtet nu bara
Missnöjd katt med surt uttryck och texten "DON'T TELL ME WHAT TO DO" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen skulle man kunna göra en riskanalys på det ingreppet vid vägkanten jämfört med att med ett ljus och kanske dimljus, köra till en bättre lämpad plats och parkera. Känner mig rätt säker på att byte vid vägkant går som förlorare ur en sådan.
Jo, jag har aldrig bytt en lampa vid "vägkanten"
Dimljusen är nog påväg bort, senaste Tesla har tagit bort de oxå, en till pryl mindre att tillverka likt blinkersspaken.
Förhoppningsvis funkar DRL om LED strålkastaren ger upp, det är ju inget problem att se bilar idag med alla lampor överallt.
Värre kan de bli om ena ljusenheten (strålkastaren) på Teslan dör och det inte finns nått annat ljus att tända.
Spännande iaf o se hur livslängden på LED blir, vilka märken som har kvalité och vilka som monterat RUSTA prylar.
 
Ingen blinkersspak, när blinkar den då, först då man börjar svänga?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ingen blinkersspak, när blinkar den då, först då man börjar svänga?
Bilen vet ju redan vart du är på väg, så det är inga problem för den att räkna ut själv när det är dags att blinka istället för att lita på att föraren kommer ihåg det.
 
  • Haha
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur vet bilen vart du är påväg?

Säg inte navigator.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hur vet bilen vart du är påväg?
Du knappar in målet i GPS'en, lutar dig tillbaks och läser morgontidningen.
 
Självkörande bilar finns inte i dagsläget och eftersom man än så länge kör själv så använder man knappast navigatorn om man inte kör på ett okänt ställe och behöver navigationshjälp.
 
D
Isakare Isakare skrev:
Jo, jag har aldrig bytt en lampa vid "vägkanten"
Dimljusen är nog påväg bort, senaste Tesla har tagit bort de oxå, en till pryl mindre att tillverka likt blinkersspaken.
Förhoppningsvis funkar DRL om LED strålkastaren ger upp, det är ju inget problem att se bilar idag med alla lampor överallt.
Värre kan de bli om ena ljusenheten (strålkastaren) på Teslan dör och det inte finns nått annat ljus att tända.
Spännande iaf o se hur livslängden på LED blir, vilka märken som har kvalité och vilka som monterat RUSTA prylar.
Ja, då kör man väl enögt, något bilister gjort av och till sen bilens inträde, att detta plötsligt ska bli ett jätteproblem har jag svårt att se.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Från det ena till det andra, är det någon som tror att Biltemas billiga OBD-läsare ([länk], som ska klara "Live view") skulle kunna läsa olje-tryck på på en Ford Fiesta -08?
Jag har en avancerad läsare, på de bilar jag haft den inkopplad kan man läsa av nära nog allt, men ingen har haft oljetryck, av den anledningen att bilarna inte har nån oljetrycksgivare att läsa av, utan bara en givare som ger signal när trycket är för lågt.
Det är nog bara bilar med oljetrycksmätare som har en tyckgivare och det hittar man i Porsche, BMWs M bilar, entreprenadmaskiner, lastbilar etc
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Självkörande bilar finns inte i dagsläget och eftersom man än så länge kör själv så använder man knappast navigatorn om man inte kör på ett okänt ställe och behöver navigationshjälp.
Det är väl i alla fall Teslas vision när de tog bort spaken och ersatte den med en liten knapp på ratten.
 
D
DennisCA DennisCA skrev:
Självkörande bilar finns inte i dagsläget och eftersom man än så länge kör själv så använder man knappast navigatorn om man inte kör på ett okänt ställe och behöver navigationshjälp.
Det gör många, det började väl på allvar med Waze och kommer säkert öka, för bilisternas bästa kommer säkert trafikflödesplanering bli standard och då genom navigationen.

Kört en del i Los Angeles och där används Waze väldigt mycket och har helt klart goda effekter på flödena.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Självkörande bilar finns inte i dagsläget och eftersom man än så länge kör själv så använder man knappast navigatorn om man inte kör på ett okänt ställe och behöver navigationshjälp.
Ja och nej, generation tre av systemet på vår bil använder navigator för att tidigare kunna anpassa hastighet om det finns "skapare" kurvor och det krävs fortfarande vägmarkering.. Men de är inte självkörande de vi kan köpa, jag ser det som hjälpsystem att anpassa hastighet och styra bilen. Passar mig utmärkt och kör med det så ofta det går, men du måste fortfarande vara aktiv i körningen.
 
Ja usch
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
V växelventil skrev:
är en DCT automatlåda 7-steg och är en väldig skön låda annars.Fram gick bra att köra men la man i backen så gick handbromsen in och gasade man hände ingenting.
Lite uppdatering.
Var tydligen en el-motor som sitter i växlaren som hade gett upp men gick på garantin så hamnar kian på + igen.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har en avancerad läsare, på de bilar jag haft den inkopplad kan man läsa av nära nog allt, men ingen har haft oljetryck, av den anledningen att bilarna inte har nån oljetrycksgivare att läsa av, utan bara en givare som ger signal när trycket är för lågt.
Det är nog bara bilar med oljetrycksmätare som har en tyckgivare och det hittar man i Porsche, BMWs M bilar, entreprenadmaskiner, lastbilar etc
Tack för infon! Jag har ju ett konstigt problem med oljetrycket men då kanske det är bättre att köpa en lös oljetrycksmätare ..

Åkte en sväng i bilen nu, och det riktigt skumt.. lampan slocknar direkt när jag startar bilen kall, åker 10-15 minuter ungefär då tänds lampan.. dock slocknar den när man varvar över 2000 rpm ungefär.. kör lite försiktigt dit jag ska, lampan är tänd hela tiden även om man varvar upp...
Stänger av bilen, kollar oljan, fullt. Väntar ca 5 minuter och startar sedan för att köra in i ett garage. Lampan slocknar direkt. Killen som ska kolla på min intryckta bakkofångare gör det, tar väl 10 minuter. Startar och kör ut, lampan slocknar direkt och tänds inte på de 10 minuter jag har hem...

Hade oljepumpen varit sliten så den inte håller tryck på låga varv borde det ju vara konstant....

Funderar på att hälla i en tjockare olja och se vad som händer.. 5w-30 säger instruktionsboken, vad skulle kunna vara en olja som är tjockare när den är varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.