Under 2023 fick en firma i uppdrag att renovera mitt badrum. Jag bestred fakturan och höll inne med 30 % eftersom arbetet inte var klart, skriftliga avtal fanns. Några månader senare blir jag kontaktad av en konkursförvaltare som uppmanar mig att betala resterande belopp, i annat fall kommer jag inte få något rotavdrag och fakturan kommer att skickas till inkasso. Jag vägrar då jag bestridit fakturan. Nu ser jag att inget rotavdrag har gjorts. Är det OK att hålla inne med rotavdraget i detta fall? Jag förstår att jag inte har något att hämta då företaget har gått i konkurs men det kan ändå vara intressant att veta inför framtida arbeten med rotavdrag.
 
Vilket datum betalade du fakturan?
 
L L A Axelsson skrev:
Vilket datum betalade du fakturan?
I augusti 2023.
 
Om de 30 procenten motsvarar det som inte är klart torde du dessutom ha rätt att innehålla det belopp som rotavdraget skulle ha gett. Dessvärre borde du ha reagerat på det i samband med att du fick fakturan. Har du sparat uppgifter om hur och när du bestred de 30 procenten?

Konkursförvaltaren har inte större rättigheter än byggfirman du har avtal med. Var tydlig med konkursförvaltaren att du bestrider fakturan både på grund av att arbetet inte är klart och på grund av att det överenskomna rotavdraget inte gjorts. Inkasso blir inte aktuellt med en vistig fordran, utan konkursförvaltaren får då väcka talan mot dig vid domstol om han inte håller med dig.
 
T TuVu skrev:
Är det OK att hålla inne med rotavdraget i detta fall? Jag förstår att jag inte har något att hämta då företaget har gått i konkurs men det kan ändå vara intressant att veta inför framtida arbeten med rotavdrag.
Nej, det är det inte. 70 % av fakturan (oklart med fördelning material och arbete iofs.) är ju betald och avdragsgill.

Utan att ha tänkt jättedjupt borde man väl kunna hävda att konkursförvaltaren begått trolöshet mot huvudman mot dig genom att underlåta att söka det avdrag du har rätt till och som företaget hen avvecklar lovat att göra.

I och med att felet då läggs på konkursförvaltaren kan man i så fall också resonera att denne borde vara skadeståndsskyldig.

Skulle väl inte säga att det är ett klockrent case, så det får väl röra sig om betydande belopp för att ens jaga pengarna.
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Samtidigt är förstås konkursförvaltarens uppdrag att dra in pengar till konkursboet. En ”utpressning” om att erlägga full betalning mot att administrationen med ROT sköts är därför kanske ok, medan motsvarande administration utan möjlighet till mer pengar till fordringsägarna inte är det.

Att det spontant är ett stötande förfaringssätt kräver nog ett varv till i tanken innan man tycker till. Att konkursboets fordringsägare de facto ska betala konkursförvaltaren för admin åt dig är ju inte heller rätt. Så jag backar.
 
Men fakturan som betalades i augusti. Var det inte avdraget ROT på den fakturan?
 
T TuVu skrev:
Under 2023 fick en firma i uppdrag att renovera mitt badrum. Jag bestred fakturan och höll inne med 30 % eftersom arbetet inte var klart, skriftliga avtal fanns. Några månader senare blir jag kontaktad av en konkursförvaltare som uppmanar mig att betala resterande belopp, i annat fall kommer jag inte få något rotavdrag och fakturan kommer att skickas till inkasso. Jag vägrar då jag bestridit fakturan. Nu ser jag att inget rotavdrag har gjorts. Är det OK att hålla inne med rotavdraget i detta fall? Jag förstår att jag inte har något att hämta då företaget har gått i konkurs men det kan ändå vara intressant att veta inför framtida arbeten med
H hempularen skrev:
Men fakturan som betalades i augusti. Var det inte avdraget ROT på den fakturan?
Jo, det var det! Tack! Mitt problem är inte längre ett problem! Lite märkligt att inte konkursförvaltaren uppmärksammade detta? Kanske de bara chansade på att jag skulle betala in återstående summa på direkten när de "hotade" med inkasso och uteblivet rotavdrag ... jag har inte hört av dem igen.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Det är väl ROT på det innehållna beloppet som nu har gått förlorad. OM vi antar att konkursförvaltaren lyckas driva in det du håller inne, så blir det inget ROT avdrag på den summan nu.

Men det mest troliga är väl att du inte kommer att behöva betala in dessa 30% överhuvudtaget. Var jobbig mot förvaltaren så släpper han det.

OM det är så att firman begärde ROT utbetalning för hela ROT beloppet när du betalade i augusti, så har de begått ett skattebrott, som ev. kan falla tillbaka på dig. De får inte begära ut ROT från skatteverket, för en faktura som inte är betald, eller iallafall inte för den delen som inte är betald. Visar det sig att de gjort det, och ex. konkursförvaltaren anmäler det till skatteverket, så har du fått för stort ROT avdrag, och skatteverket kan komma att kräva in det från dig (det är ju din skatt det dragits från).
 
Redigerat:
Men det är lite sent att ansöka om ROT nu. Det skulle gjorts senast 31/1-24. Då du har bestridit fakturan kommer Inkasso inte ta över den. De försöker skrämmas.
 
A AG A skrev:
Men det är lite sent att ansöka om ROT nu. Det skulle gjorts senast 31/1-24. Då du har bestridit fakturan kommer Inkasso inte ta över den. De försöker skrämmas.
Är det någon regel/lag som säger att en bestriden faktura inte "får" gå till inkasso eller det är bara sunt förnuft som gör att seriösa inkassoföretag(om det nu finns) inte tar över en bestriden faktura?
 
M maxmsm skrev:
Är det någon regel/lag som säger att en bestriden faktura inte "får" gå till inkasso eller det är bara sunt förnuft som gör att seriösa inkassoföretag(om det nu finns) inte tar över en bestriden faktura?
Ja, det ska finnas någon lag. Jag kan dock inte hänvisa till någon. Det finns oseriösa inkassobolag, men det är nog få som skulle ta över en bestriden faktura. Inkassso tar ju bara över fodringar. När en faktura är bestriden, är det inte längre en fodran, utan en "konflikt".
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det ska finnas någon lag. Jag kan dock inte hänvisa till någon. Det finns oseriösa inkassobolag, men det är nog få som skulle ta över en bestriden faktura. Inkassso tar ju bara över fodringar. När en faktura är bestriden, är det inte längre en fodran, utan en "konflikt".
En faktura som jag har bestridit pga arbete ej utförts enligt avtal har lämnats över till Intrum där jag har bestridit både inkasso fakturan och påminnelse fakturan där man även har lagt på en avgift till kronkalle.
 
Hur har det gått med TS's ej färdigställda badrum?
 
yonna yonna skrev:
Hur har det gått med TS's ej färdigställda badrum?
Badrummet är i det närmaste färdigt, jag har fått hjälp av en annan entreprenör eftersom det ursprungliga företaget gått i konkurs. Fakturan är fortfarande bestriden och jag har inte hört något mer. Om konkursförvaltaren hör av sig igen om betalning så tar jag den konflikten i rätten.
 
  • Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.