Finns det nån på detta forum som kan nått om fördyringar och avdrag på en byggoffert.. :-/
Vill inte sätta ut storyn på forumet förrän jag har mer kött på benen, så om nån vet och kan vara till hjälp så kan jag skicka ett PM

Känns som jag har mycket problem nu :'(
 
Har idag fått hjälp av konsumentverket, verkar inte bli så roligt det här :'( Hoppas bara för våran skull att det löser sig. Ett råd jag kan ge e att köp aldrig någonting till era hus och tro att ni får avdrag sen.. Jo lite kanske men aldrig den verkliga summan. :( Ska redovisa allt sen när jag vet hur detta slutar, rädd för att det verkar bli en lång process :'(
 
Nä det är bara saker som jag betalats sj, & han som byggt inte ha behövt betala ett öre för, samt saker som blivit mycket billigare men jag har ändå fått betala fullt. Men sen lyfter han penger efter lyftplanen precis som vanligt och det verkar svårt att få avdrag. Just nu rör det sig inte om 100.000kr utan nästan 500 000kr Och jag har kvitton på allt tur e väll det kanske :'(
 
Det där måste ju bero mycket på vad som står i ditt avtal med byggaren.

Förstår jag dig rätt att du har köpt material själv (för att få ned kostnaden?) utan att först avtala med byggaren om hur detta skall påverka din ersättning till byggaren?

Om du har någon form av fastprisöverenskommelse med byggaren så tror jag inte att han har någon skyldighet att dra av någonting alls om du kommer med material, du har ett avtal som säger att du skall betala X kronor för ett hus, om det sedan kostar oväntat litet att bygga, pga någon skänker material så är du fortfarande skyldig att betala det som står i avtalet. Ibland kan det tom. vara så att byggaren har rätt att debitera dig mer efterssom det kan vara mera arbete att montera det material du köpt.

Även i de fall man avtalar om avdrag för sådant material som byggaren inte måste köpa, så är avdraget oftast MYCKET lägre än det man som beställare uppfattar som kostnad. Dett beror bla. på att byggaren räknar med att göra en viss vinst på bygget, därför tar han ut sin vinst även på det material som avgår. Dessutom så ökar byggarens administration ofta avsevärt när det kommer material "från sidan.
 
Jo men då ska inte han säga till mig att jag ska välja ut kök, klinker, kakel och betala det sj samt att jag ska betala takstolar, betala trappen mm som han har offererat på varför ska då jag betala dom fakturor som igentligen skulle falla på honom?? Sen givetvis så betalar jag det som blivit dyrare, men jag ska inte behöva betala mer än det han offererat på. Och när jag vi ett flertal tillfällen har sagt att vi måste justera det här, så har han hela tiden hävdat att det ska göras i slutet. Vilket inte har gjorts..
 
Med tanke på de summor som verkar vara inblandade så tycker jag att du snarast skall kontakta en jurist. En bra inkörsport för att få hjälp är villaägarnas riksförbund, de ger gratis rådgivning till medlemmar. En annan väg kan vara att kontakta en konsumentrådgivare, fast det kanske du redan gjort?
 
Konsumentrådgivare har jag redan kontaktat, och kommer vi inte fram till en lösning vi och byggaren så kommer vi att gå vidare till allmänna reklamationsnämden. Men jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning, det skulle vara bäst för alla parter. :-?
 
Prata med villaägarna, att dra det till ARN tror jag är ganska tandlöst.

Mycket beror ju på hur byggaren resonerar, har han på något sätt motiverat sitt agerande?

Som jag ser det så finns det 3 möjliga lägen här:

 
Prata med villaägarna, att dra det till ARN tror jag är ganska tandlöst.

Mycket beror ju på hur byggaren resonerar, har han på något sätt motiverat sitt agerande?

Som jag ser det så finns det 3 möjliga lägen här:

1. Byggaren anser sig ha agerat korrekt, han tror faktikt att det han gjort är riktigt, inser inte hur du resonerar.

2. Byggaren anser sig ha rätt men vet att han jurisdiskt/avtalsmässigt har fel.

3. Byggaren är en ren bedragare, han har medvetet lurat dig att ta kostnader som skall ingå i entrepenaden.

Om byggaren uppfyllr punkt 1, så finns det hyffsad chans att ett utslag i ARN öppnar ögonen på honom, även att dra upp det hela till en jurist nivå hos er båda kan troligen lösa knuten hans och din advokat kan öppna ögonen för vad som gäller (han kan ju faktiskt ha rätt?).

Vid punkt 2 (vanligt när en byggare har räknat fel, eller pga. oförutsedda händelser fått fördyringar, han anser sig ha moraklisk rätt att kompensera sig, väl medveten att han har fel). Så kan också lite "mjuka metoder" typ ARN hjälpa.

Det låter lite som att ni har en byggare som uppfyller punkt 3, där hjälper ju inget annat än fullt krig, skaffa jurist med lämplig kompetens som kan dels hitta rätt tidpunbkt för en attack, dels rätt metod. Den här typen av bygagre har en tendens att sätta firman i konkurs när det är dags att betala tillbaka. ARN är nog helt verkningslöst i det läget.

 
För mig låter det som punkt 3 stämmer bäst i profilen på byggaren, men visst jag kan ha fel. :-/ Jag tror inte att han är så sugen att sätta sig i konkurs när han är enskild företagare.. Vi skulle träffas idag för att gå igenom posterna ännu en gång, men ännu har ingen byggare dykt upp.. Ska man skaffa en jurist nu på en gång eller ska man vänta och se om det löser sig.. Vart hittar man isåfall en bra sådan i Umeå området?
 
Har du kollat upp Juslin konsulting med tanke på kreditvärdighet/kronofogden/UC för att få en uppfattning om vad som är på gång i företaget? Är en konkurs på gång så får du vara väldigt snabb för att kunna säkra några pengar innan det går dit....

Med personnummer/organisationsnummer så går det ringa till kronofogden och det går göra kreditupplysning via nätet, annars kan säkert din bank hjälpa dig med ett utdrag från UC på honom/företaget.
 
Tack för tipset, men en av dom delaktiga i vårat husbygge har redan konkat.. Så jag förlitar mig på att det inte ska hända samma sak 2gånger..

Nästa mest idiotiska grej vi var med om idag var att vi hade hit ventilationsförbättringar.. Vi har haft så svårt att få ut fukten ur badrummet efter det att man duschat.. Döm om min förvåning när killarna kommer ner från vindan och säger att ventilationsrören ej var isolerade och inte ens utdragna från huset, röret var pluggat så fukten kunde inte ens ta sig ut >:( lådan där motorn är placerad var inte heller isolerad ingen ljudämpare var monterad heller så den lever om som sju svåra år. Nu till det värsta av allt, den var från stenåldern, den var inte ens ny >:(
Frågade byggaren om detta och det han svarade var att dom satt in en begagnad för att hålla nere kostnaden, men va fa*n måste man inte rådråga oss om detta först eller??
Nä nu e jag så förbannad så jag knappt kan skriva >:(
 
Du säger att en redan konkat. Det låter oroande. Om din byggare haft affärer med vederbörande så snarast ökar det chansen för en kk där också. Och jag anar en förklaring till dina problem.

Lite nyfiken, vad har du haft för sorts avtal?
 
Ett ABS 05 Som inte var fullständigt 3 sidor borta >:( Sen en offert som specade vad vissa saker skulle kosta.. Typ VVS, El, Fönster; Grund, osv.

Var det nått speciellt du ville veta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.