Jag hade helt klart också valt att utnyttja hela min tom och jag hade nog valt att sätta upp nån form av staket eller mur som markering.
Det jag tänker på är hur husväggen ser ut, finns det fönster eller är det bara en hel vägg
Är där fönster så finns det ju ännu en anledning att vilja ha tillgång till den ytan!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Kommunen har ju varit där och satt ut tomtgränsen.
frågan hur har kommunen fått fram exakta tomtgränsen? I varje hör på din tomt skall det sitta järnrör som rödmarkerad och det är Lantmäteriet som sätter ut dom. Om din granne tar en bit av din mark eller flyttar tomtgränsen är lag brått. Förtydande om järnrör Dessa kallas gränspinnar och går under fix punkter och gör man åverkan på något sett så är det ett brått enlig jordbrukslagen. Ps/ Om du loggar in på mina sidor inne på lantmäteriet. https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Hitta-granser/
 
K karlmb skrev:
Föreslå en kompromiss. Ni får tillgång till mer av tomten inne vid förrådet (som väl lär vara mer värdefullt för er), mot att de får fortsätta nyttja marken intill ert hus som tidigare.
Då slipper de plank och "värdeminskande" åtgärder och det blir lättare för dem att göra något vettigt i den delen.
Om de ändå tycker allt ska vara som innan, så berätta lugnt att ni inte håller med, och börja efterhand att nyttja er mark när de har fått lite tid att vänja sig.
Det är ju ingen höjdare för husets välmående att grannen odlar växter precis vid fasaden.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Tur att man bor i en fristående villa med bra tomt.
Ju mindre tomt, dessto mera tjafs och trams 🤔
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Meddela grannen då ett datum, med ganska kort tidsfrisk så det bli klart.

Kanske på sin höjd kan du erbjuda dig behjälplig dagen för återtagandet att du kan hjälpa till att flytta saker den dagen, sen är det hela ur världen.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Att marken tillhör TS är ju helt uppenbart och att han har rätt till den. Sedan verkar det finnas en samstämmighet att grannen äger växter som inte står på dennes fastighet. Jag är inte så säker på det. Skulle man inte kunna argumentera för att TS äger dessa växter då de är planterade på dennes fastighet och därmed borde räknas som ett fastighetstillbehör. och att han således har köpt dessa tillsammans med fastigheten.

De egentliga fastighetstillbehören regleras i 2 kapitlet 1 § jordabalken. 1 § Till en fastighet hörbyggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel.

Med denna tolkning så gör TS helt enkelt vad han önskar med dessa växter.
 
  • Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Vad har det med frågan att göra?? Vad använder du varje m2 av din tomt till?
Sett från ”grannesynvinkel” är det väl en stor skillnad om man ska ha gräsyta att gå på eller om tanken är att börja lagra saker där?

Själv använder jag dom flesta m2 till att hålla grannar på avstånd 😜
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tycker du lämnar ett kuvert inskjutet under deras dörr där du skriver:
Återtagande av rättmätig mark.
Kära granne! Det har kommit till vår kännedom att marken ni nyttjat ej tillhör er. Ni delges nu om att marken kommer återtas inom 24h. Den växtlighet ni önskar ha kvar måste därför flyttas.

Sedan går du ut och markerar med röd sprayfärg. Ta gärna med någon kompis och bär gula västar. Beställ en grävmaskin och låt den stå parkerad utanför det första dygnet. Så fort klockan slår 7:00 sätter ni grävskopan i marken. Dumpa allt som fastnar på deras sida av tomten. Kommer grannen ut drar du på dig solbrillor och hörselskydd. Reagera inte alls på deras hojtande. Se ut som Terminator, totalt stenansikte.

Slutligen, upp med ett metallnät. Dessa är underhållsfria och kan placeras direkt på gränsen så att du har fina 1,5 meter. Sen kan grannen flytta och så var den saken ur världen.
Det är väl bara i amerikanska filmer det inte finns en tröskel som förhindrar brevinskjutning under dörren?
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
köp 5 pallkragar å hyr en jordfräs, meddela att du är behjälplig att flytta blommor å dylikt då du planerar att göra en gräsmatta runt huset , motsäger hon sig behjälpligheten så är de bara att börja fräsa, hoppas på de första
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
När två hus i raden denna gång har luft mellan huvudbyggnad och grannens garage, är det ju faktiskt orimligt att mellanrummet ska tillfalla den ena? Det är uppenbart delat rättvist mellan tomterna. Klart att ni vill ställa cyklar eller förvara redskap, ved eller liknande på den plätten när det är er egen tomt.

Det är verkligen inget hot att grannen vill flytta. Förhoppningsvis är det ett löfte.

(Vill inte elda på, man har rätt till sin tomt helt enkelt.)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mbjs Mbjs skrev:
Att marken tillhör TS är ju helt uppenbart och att han har rätt till den. Sedan verkar det finnas en samstämmighet att grannen äger växter som inte står på dennes fastighet. Jag är inte så säker på det. Skulle man inte kunna argumentera för att TS äger dessa växter då de är planterade på dennes fastighet och därmed borde räknas som ett fastighetstillbehör. och att han således har köpt dessa tillsammans med fastigheten.

De egentliga fastighetstillbehören regleras i 2 kapitlet 1 § jordabalken. 1 § Till en fastighet hörbyggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel.

Med denna tolkning så gör TS helt enkelt vad han önskar med dessa växter.
Nja, paragrafen syftar på saker som fastighetsägaren tillför fastigheten. Om jag bygger ett förråd på grannens fastighet blir det inte automatiskt grannens förråd.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grannen kommer rimligtvis nyktra till om några dagar när den initiala chocken lagt sig. och inse det orimliga i att annektera en bit av din fastighet.

Jag skulle ge det en vecka innan dialogen om "hur vi går vidare med det här" fortsätter. Jag ser ingen poäng i att dra ut på denna gränskorrigering. Det är bättre för alla om det läggs i backspegeln och såren kan läka, så någon månad borde räcka för att plocka bort växtligheten.
Flytten görs väl med fördel ganska omgående, innan sommaren dragit igång på riktigt.
 
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
För min del är det enkelt. Det ÄR er mark. Växtlighet odlingslådor etc på er mark tillhör just er. Om ni vill ha gräsmatta där hade jag först funderat över om jag ville flytta ngt av växtligheten till annan del av min tomt (det går bra när de inte har löv+vattna mkt ngt år efteråt). De växter ni inte vill ha kan ni erbjuda grannen att flytta till sin tomt. Sätt ett datum tex sista oktober när de ska vara klara (växterna ska ha fällt sina löv innan). Sen gräver ni upp resten innan tjälen kommer.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Du ska självklart ha hela din tomt och du behöver inte sätta upp något alls om du inte själv vill det. Vem bryr sig om grannen flyttar? Gör ett skriftligt brev och skicka annars begär handräckning från kronis.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
L Lida skrev:
jag hade inte brytt mej om vad grannen säger eller vad andra skriver på detta forum.
Välkommen. Starkt första inlägg på forumet!

Om man nu tar sig tid att lyfta in sin fråga här på forumet, då bryr man sig väl förmodligen om vad andra tycker i frågan?

Visst, det finns exempel på sådana som skriver bara för att få medhåll och blir ordentligt upprörda om någon säger emot. Men om man inte bryr sig, varför hänga här över huvud taget?
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.