Har gjort en enkel "grusparkering" till vår släpkärra brevid garaget. Marken under är ordentligt packad med padda och på toppen har vi lagt en enkel gräs/grus armering av plast och fyllt med grus som vi haft runt huset (5cm tjockt)
Drar mig för att hyra en padda för denna lilla yta på 2,5x5m
Har hört att man kan spola vatten på och blanda i stenmjöl för att få en stabilare yta.

Kan detta funka tro och isåfall hur mycket stenmjöl?
 
  • Nygrusad parkeringsplats för släpkärra bredvid ett garage med väl packad underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmjöl blir stenhårt som betong, men tar några år. 1 cm på och vattna, låt det sjunka. på igen med 1 cm vattna, det är inte fel att lägga på någon cm extra då det rör sig mellan årstiderna och sjunker lite. samt att du kan göra en stampe av en 45X 95 och i änden på den 45X 95 ca 10-15 cm lång på platten under. Inte mycket till yta att stampa med, men hårt blir det då ytan på stampe är liten och trycker bra.
 
  • Gilla
serkans och 1 till
  • Laddar…
Om du har nollfraktion i gruset eller tillför det i form av stenmjöl kan du packa med fötterna
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ok, det låter bra. Får kanske köpa ett släp med stenmjöl då.
Eller finns det nåt annat som binder, behöver ju inte bli stenhårt.
 
O Originalet skrev:
Ok, det låter bra. Får kanske köpa ett släp med stenmjöl då.
Eller finns det nåt annat som binder, behöver ju inte bli stenhårt.
Inget annat behövs, blir med åren som betong antingen du vill eller inte. Naturen tar hand om allt, tillsammans med att ni går på det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget annat behövs, blir med åren som betong antingen du vill eller inte. Naturen tar hand om allt, tillsammans med att ni går på det.
Ok, vill helst att det redan nu ska bli stabilt nog så man kan rulla in kärran bara.
Denna utan går vi inget på utan kärran kommer stå där i stort sett hela året bara.
 
Bara lägga ut stenmjöl vattna och sen tar moder natur om resten kommande år. Vill du få det det lite hårdare snabbare så blir att med stampe platta till mellan vattningarna. Finns ingen genväg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Se till att grada det lite ut från huset bara. Så att regnvatten rinner undan bort från huset och det inte blir leråker.
 
Samtidigt, även om det känns överdrivet att hyra en padda för ett par kvadratmeter så är det ju bara ett par hundra och du får allt klart på dagen. Att köpa stenmjöl, få ut det jämnt, vattna, repetera och så vidare kommer ge dig ett bra resultat, men det är nog både dyrare och mer arbete.
 
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att köpa stenmjöl, få ut det jämnt, vattna, repetera och så vidare kommer ge dig ett bra resultat, men det är nog både dyrare och mer arbete.
Fast att bara padda gånggruset som det är kommer väl inte att leda någonstans?
 
C cpalm skrev:
Fast att bara padda gånggruset som det är kommer väl inte att leda någonstans?
Det behöver helt klart vara grus 0-fraktion eller liknande som "går" att padda med gott resultat för att det ska vara värt det, men i och med att TS hade det som alternativ förutsätter jag att TS har koll på den biten då det gruset använts på andra ställen också.
 
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
förutsätter jag att TS har koll på den biten då det gruset använts på andra ställen också.
Tyckte tvärtom det klart och tydligt framgick att TS redan lagt på gånggrus?
Fast det är klart, det går ju att skotta bort igen och lägga på väggrus. Men det är ju också jobb...
 
Det stämmer, det är redan uppfyllt med gånggrus som jag helst inte byter ut. Hade detta till övers.
Annars får jag ordna bortforsling av detta och köpa nytt material vilket känns onödigt.

Hade det varit uppfart/parkering för bilarna så hade jag varit med noggrann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.