Hej!

Har sökt efter liknande frågeställning men inte hittat. Jag och min man har just köpt vårt första hus och är noviser på det mesta (men hyffsat händiga tror jag nog).

Huset är från 1920-talet men med utbyggnad från typ -93. Utbyggnaden är Betongplatta på mark. Två av bottenvåningens rum har denna lösning och det verkar vara plastmatta limmad direkt på betongen. Vår första tanke var - praktiskt, då kan vi lägga ett klickgolv på mattan snabbt och enkelt.

Besiktningsmannen tyckte dock att lösningen matta limmad på betong var tveksam, och varnade för att om fukt stiger upp från betongen kan det skapa en reaktion med limmet under mattan och lukta väldigt starkt. Vi fick det inte till att det skulle bli fuktskador per se, men att det skulle bli en frän doft man inte kan leva med.

Så till frågan: om golvet legat sedan början av 90-talet, varför skulle det plötsligt börja lukta? (Inga dåliga värden vid fuktmätnng på besiktningen) Är det idiotiskt att chansa och lägga golv ovanpå med risk att behöva ta upp det igen och ändå riva ut mattan? ...och missar vi något annat riskmässigt? Som vi förstod det handlade det mest om lukten, inte att det skulle bli fuktskador eller något.

Är det någon som varit med om något liknande, eller vet vad det innebär?
 
Ja, risken finns alltid att fukthalten ökar, t ex vid stora nederbördsmängder eller när dräneringsrören börjar korka igen. Är det byggt 93 så fanns visserligen en helt annan medvetenhet om problemen än tidigare, men det är dumt att chansa.

Så jag skulle rekommendera er att riva dän plastmattan, och istället lägga platonmatta samt ovanpå det valfritt golv. Se till att bygga luftspalt mellan golvsocklarna och väggen, så att fukten fritt kan ventileras ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.