Claes Sörmland
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Får med andra ord ringa bygglov o fråga om det är ett vilkor eller upplysning. Det står dock under punkten beslut samt under upplysningar.
Om de menar att det är ett villkor så kan du ju begära en redovisning av lagstödet för detta...

Jag gissar att de har ett kompetensproblem så en handläggare har skarvat lite här och kanske inte riktigt vet vad han eller hon gör. Då kommer du säkert få höra att det är ett villkor över telefonen men så fort du överklagar så går det några veckor och då får du tillbaka att det bara är en upplysning som inte går att överklaga. Och något villkor var det aldrig prat om.

Lögnen brukar ligga nära till hands när folk är svaga i sin professionella roll - tyvärr. Den upplevs nog ofta som enklare än att backa och be om ursäkt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om de menar att det är ett villkor så kan du ju begära en redovisning av lagstödet för detta...

Jag gissar att de har ett kompetensproblem så en handläggare har skarvat lite här och kanske inte riktigt vet vad han eller hon gör. Då kommer du säkert få höra att det är ett villkor över telefonen men så fort du överklagar så går det några veckor och då får du tillbaka att det bara är en upplysning som inte går att överklaga. Och något villkor var det aldrig prat om.

Lögnen brukar ligga nära till hands när folk är svaga i sin professionella roll - tyvärr. Den upplevs nog ofta som enklare än att backa och be om ursäkt.
Skickade ett mail i stället, svårare att backa ifrån.
Hej XX!
Ska jag tolka skrivningen om strandskyddsdispens som ett villkor eller som en upplysning?
Det står nämligen under punkten beslut: "Fastigheten omfattas av strandskydd varför en
strandskyddsdispens måste finnas innan byggstart."
Jag är fortfarande av åsikten att dispens ej behövs eftersom åtgärden enligt min mening inte är förbjuden. Titta gärna på mitt svar på föreläggandet. Muntlig kommunikation med strandskyddsansvarig på kommunen har pekat i samma riktning.
Om det är ett villkor, begär jag omgående, en redovisning av lagstödet för att ställa villkor som omfattar annan lagstiftning än PBL, samt all dokumentation och internkommunikation som tillfört denna del av beslutet i sak (Förvaltningslag 10 §).

vänligen
Tobias U. T. Lindblom
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Hejsan Tobias.
Ursäkta att svar har dröjt.
Y vår naturvårdshandläggare hade varit ute på plats på fastigheten och hon berättade att just va- installationen inte kräver dispens. Du kan bortse från det kravet. Hon kommer att göra en skrivelse som jag lägger in i ärendet.

Med vänliga hälsningar


X
Byggnadsinspektör
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Tog nära tre år för startbesked för en bygganmälan. Rekord?
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog ett och annat fall som missköts på detta sätt ute i kommunerna. Det finns ju så många kommuner och kompetens och verksamhetskvalitet lär variera stort.

Många byggnadsnämnder kämpar med att hitta bra medarbetare nu när 40- och 50-talisterna har lämnat eller är på sina sista yrkesaktiva år. Man vill nu också ha mer lagefterlevnad medan de äldre medarbetarna kanske var mer frifräsande och hade en viss frihetlig och pragmatisk ådra. 80- och 90-talisterna icke så, de är rätt auktoritära och regelstyrda på aggregerad nivå.

I grund och botten krävs ju nästan en juristutbildning för att kunna hantera PBL respektive miljöbalken. Många bedömningar och mycket att fundera över varför lagstiftaren har skrivit på ett visst sätt i lagtexten. Läser man inte propositionstexten och domar från HD/MÖD så begriper man inte lagtexten. Och sådana akademiska medarbetare lär kommunerna inte vilja betala för och än mindre lär man ens hitta någon som söker tjänsterna med den bakgrunden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kom ett nytt beslut igår.

Beslut
Beslut enligt förvaltningslagen 38 §, innebär att det tidigare
utfärdade startbeskedet har omprövats och korrigerats. I detta fall
har beslutet grundats på nya uppgifter som visar att
strandskyddsdispens inte krävs. Genom att tillämpa denna
lagparagraf har myndigheten tagit hänsyn till de nya
omständigheterna och justerat det tidigare startbeskedet för att
säkerställa att det är förenligt med gällande lagstiftning.
Efter genomgång av inlämnade handlingar har vi bedömt att
tekniskt samråd ej behöver hållas i ert ärende. Arbetet kan därför
påbörjas omgående.
Avgiften för anmälan är 1 719 kronor (reducerad till 0 kronor pga.
lång handläggningstid)
 
  • Gilla
  • Älska
landan81 och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Kom ett nytt beslut igår.

Beslut
Beslut enligt förvaltningslagen 38 §, innebär att det tidigare
utfärdade startbeskedet har omprövats och korrigerats. I detta fall
har beslutet grundats på nya uppgifter som visar att
strandskyddsdispens inte krävs. Genom att tillämpa denna
lagparagraf har myndigheten tagit hänsyn till de nya
omständigheterna och justerat det tidigare startbeskedet för att
säkerställa att det är förenligt med gällande lagstiftning.
Efter genomgång av inlämnade handlingar har vi bedömt att
tekniskt samråd ej behöver hållas i ert ärende. Arbetet kan därför
påbörjas omgående.
Avgiften för anmälan är 1 719 kronor (reducerad till 0 kronor pga.
lång handläggningstid)
Plötsligt hamnade ärendet hos någon som kan!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plötsligt hamnade ärendet hos någon som kan!
Vad bra att det löste sig! Förhoppningsvis blir det lite lättare för nästa person som har liknande ärende.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Tog nära tre år för startbesked för en bygganmälan. Rekord?
Verkligen något av rekord. Normal handläggningstid på bygglov i min kommun ligger just nu på ca 2 veckor om det inte krävs några kompletteringar eller liknande utan allt är med från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.