Hej alla!

Jag planerar att måla mitt hus vitt och att byta fönster. Som ni ser idag så finns det inget riktigt fönsterfoder på långsidorna utan det är bara den vanliga panelen som är målad vit.

Jag tänker att om huset blir vitt så kommer det se konstigt ut. Som att det inte finns något foder på långsidorna alls. Det enklaste är väl bara att slå på ett foder utanpå panelbrädan men jag är osäker på hur det kommer se ut i och med att fodret på sidorna kommer upplevas dubbelt så tjockt.

Vitfönstrad husfasad med gult panel utan synligt fönsterfoder runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av ett hus med gul fasadpanel och vitt enkelt fönsterfoder utan dekorativa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett hus med vitmålat fönsterfoder mot ockragul fasadpanel i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske ska man göra det nya fodrets långsidor lite tunnare så att det inte går riktigt kant i kant med fasadpanelen. Fast då vill man väl ha smalare på undersidan också, och då behöver man byta all panel under varje fönster? Eller? Sen smalare foder kanske bara ser ynkligt ut?

Sen har jag en tanke på att flytta ut de nya fönstren så att livar jämt med inre panelraden på fasaden. Det blir lite mer utsatt men tänker mig fönster med aluminium utsida så det borde inte göra något. Jag läste i någon tråd att det reagerades på just detta men jag förstår inte riktigt varför? Kan någon förklara varför det inte är en bra idé? Skälet till att jag vill flytta ut fönstren är för att få djupare fönsterbrädor på insidan.

Närbild på ett hörn av ett hus med vitmålad panel och ett fönsterfoder som tycks integrerat med fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten ovan fönstret går ju ut lite utanför den inre panelraden så jag tänker att det borde funka bra att flytta ut fönstret lite och skippa salning på utsidan.

Hur tycker ni att jag ska göra?
 
En fågel viskade att det inte var en bra idé att flytta ut fönstren för då kommer de utanför isoleringen vilket jag tolka som att det totala u-värdet på fönsterna går ner.

Det är rätt men min fasad är konstruerad så att fönstret i så fall bara kommer ut 22 mm. Jag har isolering, vindpapp och sen direkt inre panelen utan luftspalt. Luftspalt är det bara bakom yttre panelen i mellanrummen mellan den inre panelen.

Så frågan är hur mycket dessa 22 mm gör. Går det att beräkna hur mycket u-värdet försämras?
 
Du kan flytta fönstret ut till i linje med vindpappen, det brukar vara optimalt. Enkelt att täta då också, frågan är ju snarare hur man för till fodersättningen… jag hade nog velat få till ett överbleck också så slipper man att fukt letar sig in i väggen.
 
Mockfjärdshus är det.

Att flytta ut till vinpappen är ju ganska smart blir ju bara en väldigt tunn salning på utsidan och djupare fönsterbänkar på insidan. Det är nog en kompromiss som är lätt att göra då man slipper nackdelarna med att fönstret sidor blottas utan isolering.

Vad menar du med att få till ett överbläck? På nedersta bilden ser du att det finns en plåt i överkant som går ut en bit utanför den inre panelen. Är det inte det som kallas överbläck?

Hur som så har jag aldrig upplevt att det kommer in fukt genom fasad eller fönster under de 16 år jag bott i huset och då har det varit riktig storm ibland.
 
Överblecket skall sitta ovan överliggaren .Så långt in som möjligt är ju optimalt men alla fall innan för den yttre panelen så får man täta mot den inre. Det är för att förhindra att vatten som rinner på panelen rinner in i väggen.
 
Befintligt överbläck börjar innanför all panel och även vindpappen om jag inte minns fel. Så den enda risken är ju att vatten rinner in bakom det övre fodret och sen rinner ner på överbläcket och ut. Vatten kan ju inte rinna in i väggen.

Det som skulle kunna hända med plåten under istället för över är ju att det kommer fukt mellan övre foder och yttre panelen och då borde fodret drabbas av röta från baksidan. Men jag har aldrig hittat någon röta på dessa foder.
 
Skum lösning med det övre fodret. Resten ser ju bra ut.
Bort med övre fodret och fäll in ett nytt i liv med övriga. Och sätt dit ett riktigt överbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.