Hej,
Jag har en äldre lösning med en trappkoppling och dimmer i en hall.
Dimmer i ena änden och tryckknapp i andra. Jag uppfattar att min lösning ser ut precis som bild inklippt från Kjell & Co

Nu vill jag byta dimmer-funktionen till en Plejd DIM-01. Där den gamla dimmern sitter idag ersätter jag den med en återfjädrande tryckknapp.

Men funderar hur jag ska koppla?
Nolla (blå) finns tillgängligt på båda sidor (knappsidan samt dimmersidan).

Ska jag placera Plejd där nuvarande dimmer är, eller ska den placeras där nuvarande tryckknappen är?
 
  • Öppen eldosa med äldre trappkoppling och synliga elektriska ledningar väggmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en öppen elektrisk väggdosa med kablar och installerad dimmermekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema som illustrerar byte av trappomkopplare till dimmer i enlighet med inlägg från Kjell & Co.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plejd:en ska ha konstant matning så du måste ha L/N i dosan. Sätt DIM-01 där nuvarande dimmer sitter.
Använd mellantrådarna för matning och styrsignal till Plejd:en så borde det funka.

Brytarna ska vara återfjädrande.
 
E etompau skrev:
Plejd:en ska ha konstant matning så du måste ha L/N i dosan. Sätt DIM-01 där nuvarande dimmer sitter.
Använd mellantrådarna för matning och styrsignal till Plejd:en så borde det funka.

Brytarna ska vara återfjädrande.
Hej.
L och N finns i dosan bakom där dimmern sitter. Så det går att lösa.

Men det är mellantrådarna som jag går bet på.
Mellantrådarna i dimmern är de ljusgråa, eller hur?!
Ska båda dessa sättas in kontrollingång 1 på Plejd, tex kopplade via en Wago för att få plats?
Den svarta tändtråden sen in i in i "vågen" ingången på plejden.

Återfjädrande tryckknapp på båda brytarna sen. Absolut :)
 
J Josth skrev:
Titta i manualen för DIM-01 så ser du hur strömbrytarna ska kopplas in på 1 respektive 2. [länk]
Ahh. En ljusgrå (mellantråd) i varje 1 respektive 2 alltså. :)
 
Återfjädrande brytare kan ligga parallellt och kopplas mot samma styringång (1 el. 2).
 
E etompau skrev:
Återfjädrande brytare kan ligga parallellt och kopplas mot samma styringång (1 el. 2).
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.