Hej!

Jag och min fästmö köpte ett hus för ca 15 månader sedan. Primära uppvärmningen är luft/vattenpump av märket ctc som går till golvet (både uppe och i källaren). Nu säger systemet till att pressostaten visar lågtryck och enligt instruktionen brukar det vara pga luft -se bild.

Allt har fungerat bra tidigare. Finns det något sätt jag kan göra för att testa om jag kan lufta systemet själv?

I två av bilderna finns ett lock mitt i golvet i källaren som jag aldrig fått riktigt reda på vad det gör. Någon som vet om det kan hjälpa till i ärendet?
 
  • Instruktionsmanual för värmepumpssystem med text om lågtrycksfelsökning.
  • Ventilationslock i ett golv nära en vägg och dörrtröskel, möjlig luftningspunkt för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i källare med ett litet, runt lock nära en vägg och en dörrkarm, misstänkt för luftningspunkt för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar och ventiler på vägg, etiketterade för varmt och kallt vattencirkulation i ett hemvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystems rör och komponenter, inklusive en pressostat och etiketterade rör för "Tillförsel Golvvärme" och "Retur Golvvärme".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar fläkten i luftvattenvärmepumpen? Annars kan det bli lågtryckslarm. Om det är luft i värmesystemet borde det istället bli högtryckslarm. Du har visst tittat i en manual för en bergvärmepump! Vet du var du har för sorts värmepump?
 
Undrar vad föregående ägare har hittat på med värmen i huset. Det är med stor sannolikhet ett hembygge från kanske element till golvvärme. Den del som sitter i golvet, ser ut som en inställsngsventil på äldre 1 -rörssystem eller element med bara vred och vad den betjänar nu kan ingen annan är f,d ägare säga. Kan vara att den sitter på något rör till GV som inte har någon fördelare. Skumt är det och en funktion har den säkert, annars har det byggts så där. Kan ni vrida på den åt höger eller vänster, höger så stängs den och kan bli kallt på något ställe. Inget bra montage kan man nog säga.
 
Tack för svar!

På första svaret så det inte bergvärmepump. Manualen är för ctc ecologic värmepumpstyrning som går till ctc Ecoair luft/vatten- värmepump.

Men om det är som du säger och fläkten inte funkar. Hur vet jag det? Ska jag köra igång systemet och gå ut och lyssna om fläkten ute rullar?

Sen ja, säkert hemmabygge. Då får jag kontakta säljaren och höra vad det är och funktionen.
 
En utedel och en innedel och vatten i mellan, med LP så får inte kompressorn tillbaka köldmedia som vill ha. Enda sättet att veta, blir en kylnisse som kopplar upp ett ställ och kollar allt för kompressorns kondition och media i den. Det kan vilken kylnisse so helst göra, behöver inte vara en s.k .tekniker från CTC
 
C Chhult skrev:
Tack för svar!

På första svaret så det inte bergvärmepump. Manualen är för ctc ecologic värmepumpstyrning som går till ctc Ecoair luft/vatten- värmepump.

Men om det är som du säger och fläkten inte funkar. Hur vet jag det? Ska jag köra igång systemet och gå ut och lyssna om fläkten ute rullar?

Sen ja, säkert hemmabygge. Då får jag kontakta säljaren och höra vad det är och funktionen.
Precis om man startar värmepumpen och kompressorn går så ska fläkten snurra förutom kort tid när värmepumpen gör avfrostningar.
 
Tack för snabba svar av er båda!

Blir en tekniker som får ta sig hit.

Fläkten rullar, trycket ligger stabilt men ändå stänger systemet ned med larmsignalen pressostat lågtryck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.