Hej!
Tacksam för förslag på tålig växt som skulle kunna vara lämplig som insynsskydd, då huset och intilliggande tomt på den övre gräsytan ca: 6-7m ut från huset står väldigt öppet.
Har som synes på bilden en vit rappad enplansvilla med terrasserad tomt som sluttar ner mot en väg, med full insyn upp från vägen nedanför.
Skulle alltså önska insynsskyddet i det övre terassplanet där huset står.
Gärna snabbväxande, vacker men inte så hög ca: 1m. samt täcka en längd på ca 25 m.
Marken är pinnmo och vätter mot syd,
växtzon 2
 
  • Vit villa med tegeltak bakom björkar sedd från en grusväg på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård framför vit villa med gräsmatta, blommande buskar och stenlagd gång på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som att du har en väldigt vacker forsythia där och som verkar trivas trots den dåliga jorden. Har du funderat på att plantera såna som insynsskydd?
Friväxande buskar växer ju fortare än en häck som man måste klippa ner varje år för att den ska bli tät.
 
D
Om du enbart vill ha en meter i slutlig höjd ser jag inte behovet att gå på något snabbväxande.

Personligen hade jag valt rhododendron men det kostar en hel del med de större plantorna.
 
Redigerat:
Var någonstans i vårt avlånga land skall det planteras?

Jag är själv väldigt förtjust i olika bambuformer ... men har inte bestämt mig för om dessa passar i TS' trädgård ... 🤔
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att du har en väldigt vacker forsythia där och som verkar trivas trots den dåliga jorden. Har du funderat på att plantera såna som insynsskydd?
Friväxande buskar växer ju fortare än en häck som man måste klippa ner varje år för att den ska bli tät.
Det låter som en bra idé!! Har inte tänkt på
D din granne skrev:
Om du enbart vill ha en meter i slutlig höjd ser jag inte behovet att gå på något snabbväxande.

Personligen hade jag valt rhododendron men det kostar en hel den med de större plantorna.
Ska fundera på det förslaget, bästa granne!!
😁👍
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
BirgitS
Ölandstok håller sig naturligt på 1 m eller strax därunder och har inte några större krav på jorden.
 
yonna yonna skrev:
Var någonstans i vårt avlånga land skall det planteras?

Jag är själv väldigt förtjust i olika bambuformer ... men har inte bestämt mig för om dessa passar i TS' trädgård ... 🤔
Zon 2
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ger fullt insynsskydd året om och alla sorter blir inte mångmeterhöga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ölandstok håller sig naturligt på 1 m eller strax därunder och har inte några större krav på jorden.
Jag har ölandstok längst ner mot vägen, så det kan ju vara ett alternativ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.