Hej!

Är helt novis på detta därför den möjliga dumma frågan. Flyttade in i ett hus från 1951 i augusti förra året och ser nu att ett element läcker väldigt lite. Det är givetvis inte bra men vad gör jag nu?

Ringer jag någon som arbetar med vvs eller?

Värt att nämna; Det har uppenbart läckt tidigare men ska enligt tidigare ägare varit åtgärdat, men därför golvet ser ut som det gör.
 
  • Ett elementrör med spillning och en uppsvälld trasa runt en läckagepunkt på en trägolvkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande vatten från ovan har missfärgat golvet och en del fått massor av stryk. Hatten ovanför har en packning i sig, som ska vara av fibertyp inte gummi. Ny packning och dra till lite kraftigt så blir det nog tätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läckande vatten från ovan har missfärgat golvet och en del fått massor av stryk. Hatten ovanför har en packning i sig, som ska vara av fibertyp inte gummi. Ny packning och dra till lite kraftigt så blir det nog tätt.
Tack för svar.

Jag som är helkass på detta - jag antar en rörmokare fixar detta relativt enkelt och snabbt?

Så som det är i huset så måste man stänga av radioatorslingan helt, tömma allt innan man öppnar denna och jag känner mig inte helt bekväm med det..
 
Antagligen ett väldigt simpelt jobb för en rörmokare. Men det kostar ju ändå några tusen att ta ut någon. Är du inte trygg med att fixa själv så finns det väl inga andra alternativ?
 
M Maledictus skrev:
Antagligen ett väldigt simpelt jobb för en rörmokare. Men det kostar ju ändå några tusen att ta ut någon. Är du inte trygg med att fixa själv så finns det väl inga andra alternativ?
Får nog bli det. Är orolig över att klanta mig när slingan ska stängas och jag gör fel så det blir vatten överallt..
 
Under hatten sitter en skruv som ska stänga av vatten till elementet och där kan det börja läcka mellan tätningen som finns. ska inte behöva tömmas. Prova lite lätt att lossa hatten, börjar det att rinna mera så är inte tätningen frisk. Då släpper man ut trycket vid panna/värmekälla till noll på manometern, då rinner det inte och hatten kan tas bort och sättas i en ny packning och fylla på igen till 1 bar, tala med en granne som kanske vet lite, kostar inget mer än en kopp kaffe kanske, medans en röris kostar en tusing
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så under förutsättning att packningen inte är helt körd under hatten så kan jag öppna den? Om jag t.ex. går till ett element som är nytt så kan jag skruva upp den och då kommer det inte vatten?

Jag tänker att om jag skruvar av hatten så sprutar det vatten direkt, helt eller inte men det verkar vara fel.. :)
 
Det rann en hel del vatten. Blir nog röris på detta, så får jag lära mig den vägen..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det blir att släppa ut vatten från värmesystemet tills manometern står på noll, då kommer det inte att spruta eller rinna så mycket, räcker att vira en skurtrasa runt röret vid golvet, mer blir det inte.

EDIT EN röris kommer att göra på samma sätt
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det blir att släppa ut vatten från värmesystemet tills manometern står på noll, då kommer det inte att spruta eller rinna så mycket, räcker att vira en skurtrasa runt röret vid golvet, mer blir det inte.

EDIT EN röris kommer att göra på samma sätt
Ja precis, men det är detta som jag inte har lärt mig alls. Vart tömmer jag? Hur fyller jag på? Är det manometern som sitter på expansionkärlet vid bergvärmepumpen?
 
S Snubben123 skrev:
Ja precis, men det är detta som jag inte har lärt mig alls. Vart tömmer jag? Hur fyller jag på? Är det manometern som sitter på expansionkärlet vid bergvärmepumpen?
Jepp manometern är den du tänker. Sitter en säkerhetsventil på samma plats. Troligtvis med en röd ratt. Det ska vara ett rör från den ner till golv, för att sänka trycket så vrider man lämpligt med en polygrip med tag om den röda ratten, då kan man öppna bara lite med pyspunka. tar man med handen så blir det stort öppet och ett bra sprut ut på vatten. Att fylla på vatten igen till ca 0,9 bar, finns säkert om var i manualen för VP. VP ska då vara avstängd vid allt jobb.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.