Hej

Jag fick tipset att istället för att dra en väldigt massa kabel från huvudcentralen till köket och fräsa in alla dom kablarna så borde jag dra en kabel till en ny undercentral som bara är till för köket. Nu har jag inte engagerat en elektriker än för dragning vilket jag gör sedan men har rivare som spårar i vägg. Jag antar att det behövs en fetare kabel eller så när man skall dra till en undercentral. Den skall alltså bara vara för köket. 2 ugnar, frys, kyl, häll + en extra kyl + fläkt + bänkuttag...

Hur djupt behöver man spåra...? inte vanlig 16mm flex antar jag?
 
25 mm rör/slang är bra, då kan det bli allt mellan 16 , 20 , 25 amp till en central och valfritt. Var tänker du en extra central. Inte fel om det är en fri vägg bakom köket och fälla in den där, går att ha den i ett skåp med.
 
Ja, tänkte ha den längst in i ett överskåp. Hur stor central skall det vara?
 
Tommty
Jag förstår inte riktigt varför man vill ha en elcentral i köket. Varken snyggt eller praktiskt i min mening såvida det inte är ett hus på 1000m2.

Men för att svara på din fråga:
spåra för 25mm rör/slang. bättre för stort än för litet.

tänk på att Centralen inte heller för döljas i skåp eller liknande som inte är arbetsmiljövänliga. Finns krav på fritt utrymme runtom.

gällande storlek: antingen 1x12 eller 1x18 beroende på om du ska ha brytare eller JFB/PSA i centralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
För att slippa spåra typ 10 16mm en lång sträcka i murade väggar. Centralen göms såklart…
 
A Andreas Kneg skrev:
Ja, tänkte ha den längst in i ett överskåp. Hur stor central skall det vara?
bara så stor att den räcker till som ska säkras av, bara tänka till hur många objekt/uttag det blir, antingen egna grupper eller flera uttag på samma grupp. men allt det vet elektrikern om, tala bara om vad du vill ha i köket.
 
Som sagt det ska även gå att jobba i centralen.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
A
En central i överskåpet i köket? Har nog aldrig sett något sådant.

Lägg gärna upp bilder på hur det blev sedan. Det skulle vara intressant att se.
 
A avh67f skrev:
En central i överskåpet i köket? Har nog aldrig sett något sådant.

Lägg gärna upp bilder på hur det blev sedan. Det skulle vara intressant att se.
Då har du inte sett mycket av platser som en central kan sitta på. Bli inte förvånad när du letar efter en central i äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.