Hej,
Måste man måla först med tapetgrund eller finns det något sätt att måla tapet utan att måla med tapetgrund?
 
  • Gilla
Anton Götesson
  • Laddar…
problemet med att måla på tapet (papperstapeter åtminstone) är att de bubblar upp på grund av fuktan. Sen bubblar de inte tillbaka när det torkar, så ser det inte vackert ut. Jag har slitit med plasttapeter i hela huset. Fast vi rev ner dem så fanns det pappersskikt bakom som jävlades. Bäst resultat fick vi med att riva ner plast tapeterna, slipa, spraya vatten på väggen, riva lite till, slipa lite till, renoveringstapet (1mm) utanpå, sedan målning på det.:surprised:
Vid en större renovering för något år sedan så hade vi proffs som fixade åt oss, de målade med tapetgrund och det funkade ganska bra. Det binder tydligen upp på ett bra sätt så man slipper lite av problemen.
 
  • Gilla
SSML
  • Laddar…
Fast finns de inga blåsor från början i tapeten , så ska alla blåsor som blir vid målning gå tillbaka när det torkat. Målar aldrig med nån tapetgrund. Varken hemma eller i jobbet. Inga problem än.
 
  • Gilla
SSML och 2 till
  • Laddar…
A
Lägg ett grundlager, skär ett fint snitt i bubblan, måla över och kanske en tredje strykning så bör det bli bra.
Gjorde så i några rum..
Tapeter sedan 1953...
 
  • Gilla
SSML
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Fast finns de inga blåsor från början i tapeten , så ska alla blåsor som blir vid målning gå tillbaka när det torkat. Målar aldrig med nån tapetgrund. Varken hemma eller i jobbet. Inga problem än.
Det är säkert onödigt i de allra flesta fall med tapetgrund. Med i vårt specifika fall kändes det som det i alla fall delvis hjälpte :)
 
Tack för era svar. Använder man samma väggfärg som gundllag eller en annan grundfärg?
och i vilken ordning gör man alla steg?
 
A
Finns grundfärg att köpa som är till detta.
Annars så skulle jag välja en allomfattande grundfärg och en lackfärg som täckfärg.

Roller är att föredra, välj mellan slät eller med struktur..
 
Körde med tapetgrund från Jula när jag renoverade ,märkes kostar hutlöst, men jag undrar ärligt vad den gör för den är vattenbaserad och det bubblade ordentligt, men alla gick sen tillbaka när det torkat och efter riktiga färgen kom på så inga problem, även om det bubbla upp lite här o där då också (varvid min skepsis till Jula grunden ökar ) så gick de igen, men jag har lite känslan att jag kunde skippat grunden som sagt , märkes kanske är bättre
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H hahnson skrev:
Körde med tapetgrund från Jula när jag renoverade ,märkes kostar hutlöst, men jag undrar ärligt vad den gör för den är vattenbaserad och det bubblade ordentligt, men alla gick sen tillbaka när det torkat och efter riktiga färgen kom på så inga problem, även om det bubbla upp lite här o där då också (varvid min skepsis till Jula grunden ökar ) så gick de igen, men jag har lite känslan att jag kunde skippat grunden som sagt , märkes kanske är bättre
Snålade också och köpte Julas tapetgrund, målade två ggr med den men när jag skulle spackla bubblade det iallafall. Skräp
 
Vattenbaserad tapetgrund fungerar helt enkelt inte, det är bara typ Alcro Kraft och liknande som ni ska ha.
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vattenbaserad tapetgrund fungerar helt enkelt inte, det är bara typ Alcro Kraft och liknande som ni ska ha.
Hittade den här alkydoljefärgen på Byggmax, den borde väl funka? https://www.byggmax.se/förseglingsfärg
Kan det bli problem om man målar med den över Julas vattenbaserade?
 
Spontant borde den fungera men jag har aldrig jobbat med just den.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Spontant borde den fungera men jag har aldrig jobbat med just den.
När jag var till Byggmax så visade sig att informationen på hemsidan inte stämde, den är numera vattenbaserad,. Så det blev Alcro Kraft istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.