Hej, jag försökte byta lysrör från ett äldre (överst) till ett nytt LED-dito (underst). Hur jag än vrider och vänder får jag det inte att fungera, och glimtändaren(?) får inte plats tillsammans med lysröret. Måste jag byta armatur? Och nej, jag begriper inget om el eller dylikt :D
 
  • Två lysrör ligger på träyta, det äldre lysröret överst och det nya LED-lysröret underst, svårigheter att byta beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamal ljusarmatur med glimtändare och plats för lysrör, synlig svårighet att passa LED-lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hej, jag försökte byta lysrör från ett äldre (överst) till ett nytt LED-dito (underst). Hur jag än vrider och vänder får jag det inte att fungera, och glimtändaren(?) får inte plats tillsammans med lysröret. Måste jag byta armatur? Och nej, jag begriper inget om el eller dylikt :D
Har du läst manualen till nya lysröret med de inkopplingsexempel som finns?
 
Man måste byta till den nya glimtändare som följer med LED-röret. Menar du att den nya glimtändaren inte passar där den gamla sitter??
 
J Josth skrev:
Man måste byta till den nya glimtändare som följer med LED-röret. Menar du att den nya glimtändaren inte passar där den gamla sitter??
Det finns ingen gammal glimtändare över huvud taget!
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Det finns ingen gammal glimtändare över huvud taget!
(tror jag)
 
K Kane skrev:
Har du läst manualen till nya lysröret med de inkopplingsexempel som finns?
Ja, förstår inte elschemat.
 
Det är en klassisk modell av bänkarmatur du har den måste vara utrustad med glimtändare om det är ett vanligt T8 18 W lysrör. Du måste leta noggrannare på baksidan mot lysröret.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är en klassisk modell av bänkarmatur du har den måste vara utrustad med glimtändare om det är ett vanligt T8 18 W lysrör. Du måste leta noggrannare på baksidan mot lysröret.
Ok, kan jag behöva öppna upp armaturen för att sätta i glimtändaren?
 
Nej det borde inte behövas utan den ska vara åtkomlig från baksidan/insidan mot lysröret. Du kan ju ta fler bilder på armaturen att lägga upp här så kanske man kan se direkt.
 
J Josth skrev:
Nej det borde inte behövas utan den ska vara åtkomlig från baksidan/insidan mot lysröret.
Ok, toppen och stort tack, tror jag hittade den nu :D
 
Kan ju vara många slags fel på armaturen såsom att strömbrytarknappen är utsliten och glappar. Har du kollat att inte säkringen till köket har gått?
 
J Josth skrev:
Kan ju vara många slags fel på armaturen såsom att strömbrytarknappen är utsliten och glappar. Har du kollat att inte säkringen till köket har gått?
Jo säkringen funkar.
 
Z
Det måste inte vara glimtändare. Finns t8 rör som drivs av HFdon och då måste du ha rätt ledlysrör till rätt hf-don.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.