Hej
Jag ska snygga till en vägg (med strukturtapet och flera lager av gammal tapet) och tänkte sätta gips direkt på en tretexskiva. Tretexen har nog några år på nacken och är ju lite mjuk. Om jag skruvar upp gips tänker jag att det kanske kommer att röra sig söderut med tiden. Som lösning, kan man låta gipsskivorna stå direkt mot golvet, som "stöd"? Det är ett plast/laminat-typ golv med golvvärme.
 
Vad har du bakom tretex?
På äldre hus med tretex kan det vara plankvägg och då är det vara välja skruv som drar i den.
 
Ska du ändå sätta gips med allt jobb som spackling och nya foder innebär så passa på att ta bort Treetexen först. Dels har Treetex en tendens att lukta så det är bara bra att bli av med den och du får en ny vägg som passar in mot fönster och dörrar med vanliga foder istället för klack-foder.
 
A AndersS skrev:
Vad har du bakom tretex?
På äldre hus med tretex kan det vara plankvägg och då är det vara välja skruv som drar i den.
Jag tror det sitter mer eller mindre direkt på tegelvägg. Kanske nått tunnare regelverk
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du ändå sätta gips med allt jobb som spackling och nya foder innebär så passa på att ta bort Treetexen först. Dels har Treetex en tendens att lukta så det är bara bra att bli av med den och du får en ny vägg som passar in mot fönster och dörrar med vanliga foder istället för klack-foder.
Det är en liten vägg utan dörrar och fönster så det gör inget om det bygger lite.
 
Vi håller på att renovera vardagsrum upp å har satt gips på tretex direkt både för att vi har spårat i tretexen för el å dessutom så har den nog en liten isolerande effekt..
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ska du ändå sätta gips med allt jobb som spackling och nya foder innebär så passa på att ta bort Treetexen först. Dels har Treetex en tendens att lukta så det är bara bra att bli av med den och du får en ny vägg som passar in mot fönster och dörrar med vanliga foder istället för klack-foder.
Fråga av eget intresse (funderar själv på om jag bara ska sätta över renoveringsgips på tretexen i vår sommarstuga, eller ta bort och göra från grunden) - har du någon erfarenhet om man kan få bort lukten genom att sätta gips utanpå tretex?
 
Jag har aldrig försökt att bygga in treetex så jag vet inte om det påverkar lukten men det känns tveksamt. Jag vet bara att det är en skillnad mellan de rum som har treetex och de som är utan när det gäller doft. Det är inte mycket det luktar men det är ju skönt att bli av med det.
 
  • Gilla
huvudetpåspiken
  • Laddar…
Det måste vara stumt material bakom gipset där man skruvar. Annars går skruvskallarna genom gipset. Ta bort tretex eller regla utanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.