L Liljeros skrev:
Jag har missat informationen att avfuktare gick konstant i 6 månader men om det nu var så ligger förbrukningen på ca 20.000kWh för 6 avfuktare för bygg. Det motsvarar ca 500kg co2 vilket inte får anses vara så mycket i sammanhanget.
Vilket sammanhang
J joakimwenner skrev:
Vi hade 2 st byggavfuktare i 10 veckor (oktober-mitten av december) som gick när vi inte kunde vädra, sen var hampan tillräckligt torr för att vi skulle kunna köra på 4 st mindre avfuktare under vintern. Det kan vara så att min kära sambo ibland uttrycker sig lite dramatiskt framför kameran, men jag sitter på facit med fakturorna och elräkningen :D
Det är som sagt bara tiden som kanske kan anses som anmärkningsvärd i "Norm-Bygg-Sverige".

Även vi som byggde nytt i början av 2000 - ett helt traditionellt småhus (betongplatta, prefab lättbetong/cellplast i souterängdel, och konventionella trästomme på entreplan) behövde köra avfuktning innan meterialet godkändes för ytmateriel (parkett och klä innerväggar). Kommer inte ihåg hur länge men helt säkert ett antal veckor.
 
  • Gilla
emmjo
  • Laddar…
Det blev ett fint hus detta, väldigt mysigt. Sympatiska byggare också. Man kunde redan nu ana att detta kommer vara en väldigt gemytlig plats när trädgården är i full blomstring.

Men snälla, kan alla husbyggare sluta prata om miljöhänsyn vid nybyggnation? Det finns en stor mängd hus på landsbygden som kan köpas och renoveras upp, där även odling kan bedrivas osv. Allt detta till en bråkdel av miljöpåverkan i jämförelse med ett nytt ”miljövänligt” hus.

Man kan då såklart inte få huset på exakt den plats man vill. Men det är såklart något man får får vara beredd att acceptera när man anser miljöhänsyn vara viktiga.

Alternativt får man tona ner miljöpratet. För det skorrar faktiskt falskt när man sparar in x kg koldioxid på materialval, när det bästa vore att köpa något befintligt objekt till noll kg koldioxidutsläpp. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

/PM
 
  • Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Det blev ett fint hus detta, väldigt mysigt. Sympatiska byggare också. Man kunde redan nu ana att detta kommer vara en väldigt gemytlig plats när trädgården är i full blomstring.

Men snälla, kan alla husbyggare sluta prata om miljöhänsyn vid nybyggnation? Det finns en stor mängd hus på landsbygden som kan köpas och renoveras upp, där även odling kan bedrivas osv. Allt detta till en bråkdel av miljöpåverkan i jämförelse med ett nytt ”miljövänligt” hus.

Man kan då såklart inte få huset på exakt den plats man vill. Men det är såklart något man får får vara beredd att acceptera när man anser miljöhänsyn vara viktiga.

Alternativt får man tona ner miljöpratet. För det skorrar faktiskt falskt när man sparar in x kg koldioxid på materialval, när det bästa vore att köpa något befintligt objekt till noll kg koldioxidutsläpp. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

/PM
Det är absolut en sanning! Men något som är sant är också att vi är en växande befolkning och att vi behöver bygga nya bostäder och alltid kommer behöva bygga nya bostäder. Och när vi bygger nya bostäder så är det viktigt att ha klimat och miljöaspekter, men även vad som var viktigt för oss att bygga ett hus som ska stå i minst 100 år och som ska vara möjligt att renovera och om man behöver riva ur delar av huset så ska avfallet inte vara giftigt.

Sen kan det också vara bra att tänka på att bygga hus där flera kan bo i och över generationer.

Tyvärr så har vi ont om gamla gårdar just här på Tjörn. Men vi har själva en sådan gård och har ett renoverat hus från 1870 som det nu kan bo andra personer i. Om vi skulle ha valt att ta över och renovera upp ett gammalt hus hade vi behövt flytta bort från våra jobb och vårt sociala sammanhang.

Men jag tycker att det är en viktigt poäng.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Olika material har ju olika möjlighet att buffra fukt. Trä innehåller ju väldigt sällan 0% fukt, utan torrt anses väl vara runt 10% eller har jag fel? Hampakalken är betydligt tåligare för fukt innan det blir problematiskt. Frågan är väl vart den gränsen går. Sen är väl också frågan vad som skulle bli problematiskt. Vi ville vänta med golvläggning och panel tills den relativa fuktigheten i luften gick ner till under 60% och det var framförallt det som var problematiskt med fukten i väggarna. Det är inte onormalt att hampakalk gradvis minskar i fuktighet under än längre tidsperiod på flera år innan det anses "torrt". Men förhoppningen var i det här projektet att det skulle vara tillräckligt torrt efter 6 veckor för att kunna ta in trä i huset, men det dröjde nästan 6 månader.
Nu är det iallafall bra :D
Lerklinade väggarna är helt underbara Vilket hus! Jätteroligt få följa ...
 
  • Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Lerklinade väggarna är helt underbara Vilket hus! Jätteroligt få följa ...
Vad kul att du tycker det! Tack!
 
J joakimwenner skrev:
Det är absolut en sanning! Men något som är sant är också att vi är en växande befolkning och att vi behöver bygga nya bostäder och alltid kommer behöva bygga nya bostäder. Och när vi bygger nya bostäder så är det viktigt att ha klimat och miljöaspekter, men även vad som var viktigt för oss att bygga ett hus som ska stå i minst 100 år och som ska vara möjligt att renovera och om man behöver riva ur delar av huset så ska avfallet inte vara giftigt.

Sen kan det också vara bra att tänka på att bygga hus där flera kan bo i och över generationer.

Tyvärr så har vi ont om gamla gårdar just här på Tjörn. Men vi har själva en sådan gård och har ett renoverat hus från 1870 som det nu kan bo andra personer i. Om vi skulle ha valt att ta över och renovera upp ett gammalt hus hade vi behövt flytta bort från våra jobb och vårt sociala sammanhang.

Men jag tycker att det är en viktigt poäng.
Tack för svar!

Jag tror min kommentar blev lite missriktad mot er. Ni känns insiktsfulla och hade inte heller den framtoning som jag vanligtvis kan uppfatta som falskklingande.

Kloka synpunkter du har i övrigt, även om man kan hantera befolkningsökning mer effektivt genom flerfamiljshus, och inte genom småhus. Personligen har jag inte något emot att någon bygger småhus dock. Det ör som sagt just när vissa framställer det som att man bygger huset av miljöskäl, när det bästa i så fall vore att huset aldrig byggdes. Det blir lite ”sila mygg men sväljer kameler”.

Men återigen, ingen skuld faller på er. Hoppas ni trivs bra i det fina huset!

/PM
 
  • Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Tack för svar!

Jag tror min kommentar blev lite missriktad mot er. Ni känns insiktsfulla och hade inte heller den framtoning som jag vanligtvis kan uppfatta som falskklingande.

Kloka synpunkter du har i övrigt, även om man kan hantera befolkningsökning mer effektivt genom flerfamiljshus, och inte genom småhus. Personligen har jag inte något emot att någon bygger småhus dock. Det ör som sagt just när vissa framställer det som att man bygger huset av miljöskäl, när det bästa i så fall vore att huset aldrig byggdes. Det blir lite ”sila mygg men sväljer kameler”.

Men återigen, ingen skuld faller på er. Hoppas ni trivs bra i det fina huset!

/PM
Jag tror att jag lätt faller in i en försvarsställning i de här tråden där många kunniga personer diskuterar mina och min sambos val. Det blir lite konstigt, så jag ber om ursäkt om jag råkar övertolka saker :D
Tack för kloka inspel!
 
  • Gilla
svanstrom och 3 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Jag tror att jag lätt faller in i en försvarsställning i de här tråden där många kunniga personer diskuterar mina och min sambos val. Det blir lite konstigt, så jag ber om ursäkt om jag råkar övertolka saker :D
Tack för kloka inspel!
Precis som i livet "out there" är det inte helt enkelt att komma underfund om hur Byggahus funkar.

Det finns oerhört kunniga individer här, och med tiden lär man sig känna igen signaturerna, men tyvärr går det säkert ett tjog "tyckare" på varje verklig kunskapare - där får man helt enkelt skuma texten och alltsomoftast bara bläddra förbi.

Med den erfarenhet ni har tillskansat er med ert unika bygge hoppas jag att du/ni kommer, både genom egna trådar och svar i andras, bli en del av BHs inspirerande kunskapsförmedlare!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Precis som i livet "out there" är det inte helt enkelt att komma underfund om hur Byggahus funkar.

Det finns oerhört kunniga individer här, och med tiden lär man sig känna igen signaturerna, men tyvärr går det säkert ett tjog "tyckare" på varje verklig kunskapare - där får man helt enkelt skuma texten och alltsomoftast bara bläddra förbi.

Med den erfarenhet ni har tillskansat er med ert unika bygge hoppas jag att du/ni kommer, både genom egna trådar och svar i andras, bli en del av BHs inspirerande kunskapsförmedlare!
Samtidigt känner jag att de absolut flesta här är väldigt positiva och att det är roligt att många kommer med intressanta frågor. Det känns motiverande att återkomma till forumet och svara! Tack för att ni är så snälla :D
 
  • Gilla
svanstrom och 5 till
  • Laddar…
Hade ni inga funderar på att använda lerfärg istället. Lerfärg är ju en mer diffusionsöppen färg än äggoljetämpra, men går inte så bra att tork av med en fuktig trasa.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur får vi lättast in alla grönsaker? Det är huvudfrågan när trädgårdsmästarna Anna och Joakim på Tjörn ska bygga hus. De är ett par järva pionjärer med ekologiska ambitioner, vilket bland annat medför att de pumpar in 10000 liter vatten i väggarna när de ska använda ett obeprövat ekologiskt isoleringsmaterial.

Du kan läsa artikeln här: Bygger trädgårdsmästarbostad på Tjörn – både ekologisk och klimatsmart
Jag är nyfiken på vilken färg ni använt till era fantastiska köksluckor? Har ni någon färgkod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.