Till ett dubbeluttag ska du dra två kablar. Ska du ha ett dubbelt uttag till i det andra rummet får du dra två kablar till.
Vill du inte ha dubbla uttag i varje rum så räcker det med att du drar fram två kablar och terminerar en kabel i varje rum.
 
densomkanvet densomkanvet skrev:
Till ett dubbeluttag ska du dra två kablar. Ska du ha ett dubbelt uttag till i det andra rummet får du dra två kablar till.
Vill du inte ha dubbla uttag i varje rum så räcker det med att du drar fram två kablar och terminerar en kabel i varje rum.
Tack! Jag vill egentligen göra enklast möjliga, det är bara i ett rum men jag vill ha uttag på två olika väggar så blir ommöblering enklare....och det räcker med enkel uttag så kan jag dra bara en kabel till 1a o sen vidare från det till 2a?
 
P ptlf skrev:
Tack! Jag vill egentligen göra enklast möjliga, det är bara i ett rum men jag vill ha uttag på två olika väggar så blir ommöblering enklare....och det räcker med enkel uttag så kan jag dra bara en kabel till 1a o sen vidare från det till 2a?
Nej. Du drar två datakablar hela vägen från din router till respektive rum.
 
  • Gilla
optimizer och 1 till
  • Laddar…
Alternativt, om det är väldigt lång kabeldragning, så drar du en (1) kabel och skaffar en switch som du kan koppla vidare till andra uttaget. Beror på om du vill/kan ha en switch. Den kräver dock ström och lite plats så kan du dra 2 kablar hela vägen så är det att föredra.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Tack! Jag vill egentligen göra enklast möjliga, det är bara i ett rum men jag vill ha uttag på två olika väggar så blir ommöblering enklare....och det räcker med enkel uttag så kan jag dra bara en kabel till 1a o sen vidare från det till 2a?
Om du bara vill kunna välja vilket rum du skall ansluta EN grej i , så kan du dra en kabel, och ansluta den till vänster port i ett dubbeluttag. Sen kopplar du en kort kabel från höger port, genom väggen, till ett enkeluttag på andra sidan. Om du vill använda uttaget i rum 2 ISTÄLLET för i rum 1 så sätter du en kort patchkabel i dubbeluttaget, så att anslutningen patchas vidare till det andra rummet. Den dag du behöver fler uttag kan du sätta en switch i rum 1 som både ger fler portar och matar vidare till rum 2.

Så här gör man ibland när man efterdrar i telerör, man får trixa lite och köra vidarekopplingar när det bara får plats en eller möjligen 2 kablar. Mycket bättre än inget.

/M
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Alternativt, om det är väldigt lång kabeldragning, så drar du en (1) kabel och skaffar en switch som du kan koppla vidare till andra uttaget. Beror på om du vill/kan ha en switch. Den kräver dock ström och lite plats så kan du dra 2 kablar hela vägen så är det att föredra.
Går ju fint att POE-mata, då får man möjlighet till central UPS och central hårdreboot också...

/M
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.