Hej Alla. Första gången jag skriver här.
Vi håller som bäst på med att förbereda för en gäststuga. Kan inget om vvs och när det väl är dags så anlitas firma. Finns det någon eldsjälar i forumet som kan svara på några frågor.
När inkommande vatten pem slang 32mm ska anslutas. Ansluts den då i vattensäkra skåpet.
Var ska man få plats med ett vatten säkrertskåp i ett litet toalett med dusch och handfat. Måtten 130x220cm.

Som jag förstår det hela så får inte skåpet sitta på ytterväggar. Konstruktionen är följande 120x45, Isolering, plast. 45x45, isolering, plyfa, gips, tätskikts/membran, kakel.

Tar gärna emot tips och idéer

Tack på förhand.
Håkan
 
Rickard.
En vanlig "stuglösning" är att skita i säker vattens påhitt och dra upp slangen genom golv i ett "torrt" hörn nära där VVBn ska vara och gå därifrån.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju dra ink vatten till skåp men sen gå ut från den å dra synligt på vägg. Synligt på vägg tycker jag har en del fördelar om man tex vill kallställa stugan är det enklare att tappa ur. Vill man ändra något i sista sekunden ex sätta duschblandare på andra väggen i duschhörnan. Å dessutom så TROR jag att det blir billigare i installation. Sen räcker det med en 25 pemslang...
 
  • Gilla
Hani67
  • Laddar…
Kommer inkommande vatten i i våtrum så är det in bra att komma in genom golvet. Jag gjorde en klack/låda så genomföringen kom upp ngn dm och inte i duschhörnet.
 
  • Gilla
Hani67
  • Laddar…
Har oxså tänkt tanken med låda. Det är bara de att det är så trångt. Frågan om de får plast under kommoden. Hur högt installeras vägg moterade rör.
 
Rickard.
H Hani67 skrev:
Hur högt installeras vägg moterade rör.
Där det är lämpligt och snyggast, det finns en "standard" på 16 och 20cm från golvet men man vill t ex gärna gå under kommoder om det går och storleken på kakel kan också spela in i vars det blir.
 
  • Gilla
Hani67
  • Laddar…
Inkommande vatten ska väl direkt till en konsol med kommunens vattenmätare på? Den kan ju sitta lite varstans. Eller har fastigheten egen vattenbrunn?
 
  • Gilla
Hani67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inkommande vatten ska väl direkt till en konsol med kommunens vattenmätare på? Den kan ju sitta lite varstans. Eller har fastigheten egen vattenbrunn?
Pem slangen som ska in i gäststugan går via huvudbyggnadens vatten H byggnaden är inkopplad till kommunala vatten nätet..
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Där det är lämpligt och snyggast, det finns en "standard" på 16 och 20cm från golvet men man vill t ex gärna gå under kommoder om det går och storleken på kakel kan också spela in i vars det blir.
Tack för måtten.:)
 
I duschutrymmet skall väl rören gå uppe vid taket? Jag har kört vid taket, ned till dusch, vidare och sen ned till toa och kommod
 
B
Larsa Larsa skrev:
I duschutrymmet skall väl rören gå uppe vid taket? Jag har kört vid taket, ned till dusch, vidare och sen ned till toa och kommod
Jo det är bra. Tror det är krav. Vi har några rör som går nere vid golvet i duschen. Är rätt hopplöst att hålla rent, hade varit lättare om de kommit ovanifrån (eller dolda rör i vägg).
 
Rickard.
Det är absolut inget krav utan är bara ett annat sätt att dra rören på och det har helt klart sina fördelar(och även nackdelar)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Det är absolut inget krav utan är bara ett annat sätt att dra rören på och det har helt klart sina fördelar(och även nackdelar)
H Hani67 skrev:
Hej Alla. Första gången jag skriver här.
Vi håller som bäst på med att förbereda för en gäststuga. Kan inget om vvs och när det väl är dags så anlitas firma. Finns det någon eldsjälar i forumet som kan svara på några frågor.
När inkommande vatten pem slang 32mm ska anslutas. Ansluts den då i vattensäkra skåpet.
Var ska man få plats med ett vatten säkrertskåp i ett litet toalett med dusch och handfat. Måtten 130x220cm.

Som jag förstår det hela så får inte skåpet sitta på ytterväggar. Konstruktionen är följande 120x45, Isolering, plast. 45x45, isolering, plyfa, gips, tätskikts/membran, kakel.

Tar gärna emot tips och idéer

Tack på förhand.
Håkan
Tack alla för era svar. Har beslutat att rita om lite så vattensäkert skåpet kommer troligt i mellan väggen till sovrum. Har en annan dum idé om lägger den i en liten mini krypgrund som isoleras. Kanske mycket jobb för så lite.

Ställer en annan fråga i tråden ang. placerig av VV beredare. Hörde av en rörläggare att man kan sätta den på vindsdelen i ett typ balja. Någon som har eller sett en sådan installation.
 
Rubriken säger gäststuga. Tänker du att den ska hållas uppvärmd året om så att den inte fryser?
Annars borde du också fundera på hur vattensystemet ska kunna tömmas på vintern. Fall på ledningar, dräneringskran på rätt ställe osv
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Rubriken säger gäststuga. Tänker du att den ska hållas uppvärmd året om så att den inte fryser?
Annars borde du också fundera på hur vattensystemet ska kunna tömmas på vintern. Fall på ledningar, dräneringskran på rätt ställe osv
Tanken är att den ska hållas frostfri med en luft luft värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.