T
Jag ska flytta in i ett hus med väldigt tråkigt badrum. Vita 15x15 cm plattor med grå fog.

Har sett badrum där man använd Microcement över kaklet och fått en helt ny look. Dock saknar jag erfarenhet av microcement.

Först och främst, vem sätter microcement? Är det vanliga plattsättare?

Är microcement något som är vedertaget som lösningar i badrum eller anses det vara en ”budget lösning”?

Tänker om man säljer igen och det då anses som ett sämre badrum än med tex gamla kaklet. Ett kaklat badrum är ändå ett kaklat badrum. Det anses ju ”finare” än våtrumsmatta tex.

IMG_5694.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är badrummet , kommer tätskiktet att hålla närmaste 15-20 år ?
 
T
Det är 10 år gammalt. Att riva allt kakel och kakla om känns som en onödig åtgärd.
 
BirgitS
T Tovin skrev:
Är microcement något som är vedertaget som lösningar i badrum eller anses det vara en ”budget lösning”?

Tänker om man säljer igen och det då anses som ett sämre badrum än med tex gamla kaklet. Ett kaklat badrum är ändå ett kaklat badrum. Det anses ju ”finare” än våtrumsmatta tex.
Med eller utan mikrocement så kommer det fortfarande att vara ett 10 år gammalt badrum och där ligger nog den största delen av värdet, ett badrum som är 15 eller 20 år gammalt är betydligt mindre värt. Sen beror priset på om folk gillar den stilen eller inte. Om det dröjer mer än 5 år är risken att betongstilen (eller vad man ska kalla det) känns väldigt omodern medan vita plattor är mer tidlöst även om det är tråkigt så känns det sällan väldigt omodernt.
 
T
Ja det handlar inte om att göra ett nytt badrum. Mest en ansiktslyftning. Most bang for the buck.

Att kakla om känns för dyrt. Att sätta microcement är inte alls lika dyrt. Men det får ju heller inte kännas ”billigare” än ett kaklat badrum.
 
@Tovin om jag vore du skulle jag begära in offerter från t ex https://www.microcement.se så att du kan kan jämföra och få in lite olika priser/förslag.

Microcement går ju utmärkt att lägga på kakel. Så länge det inte finns något fel med badrummet ( t ex att det är mögel, fel golvfall, skadat tätskikt etc) så kan du lägga microcement.

Finns också en facebook grupp för detta andamål https://www.facebook.com/groups/microcement/

Grattis till nya huset föresten 🤗
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag kan tycka att utseendet är fräckt i rätt rum.
Däremot hur är det att hålla rent?
En våtrumsmatta eller kakel är ju lätta att torka rena, hur blir en sträv cementyta?
Blir den inte lätt shabbig?
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag kan tycka att utseendet är fräckt i rätt rum.
Däremot hur är det att hålla rent?
En våtrumsmatta eller kakel är ju lätta att torka rena, hur blir en sträv cementyta?
Blir den inte lätt shabbig?
Nja med en bra ytbehandling så blir det lika lätt att torka av som kakel eller våtrumsmatta. Plus att du slipper fogarna där det ofta samlas smuts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.