Har suttit och skissat lite på det blivande huset, det blir ett lösvirkes i 1 3/4 och blev ganska nöjd med andra försöket... glömde trappan på första:rolleyes: Men det brukar ju alltid finnas åsikter fast man själv är ganska nöjd så nu vill jag höra allt ni kan komma på... för man kommer ju inte på allt själv :D Ni som byggt redan kanske har nått nyttigt att komma med jag vill höra alla åsikter! nu är det bara undrevåningen som är klar skissad men man måste ju börja nånstans...:rolleyes:
 
  • img012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för innermått på huset? ca 10 x 14 meter?
 
några mått som sagt... så man får lite proportioner, vart ska ni bygga?
 
Planlösningen ser helt ok ut men det är långt kvar till en ritning och innan den är klar kommer du nog stöta på problem med att det inte funkar eller "går ihop" som du tänkt. Bara det att rita ut väggarnas verkliga tjocklek kan göra att t.ex. skafferiet helt plötsligt blir 30x30 cm eller att det inte går att klämma sig förbi köksön. Att ha en altandörr bakom en soffa är inte heller så smart. Öppna spisen står "där borta", den vill man sitta nära och mysa.
När du skissar ovanvången, glöm inte att det kommer en skorsten från öppna spisen och spisfläkten.
 
måtten är 12 x 9m plus burspråk 1,5 x 3,5. möbler och sånt är inte utritade där dom ska stå och köket är lite osäkert ännu oxå. Vi ska bygga på Åland med sjöutsikt från burspråkets sida...den väggen som går igenom huset är bärande resten blir nog bara vanliga
 
1. Undvik att lägga skafferiet intill eldstaden! Skafferiet passar bättre mot yttervägg, gärna i ett hörn av köket. Eldstaden ger er finare utbyte i anslutning till trappan, så att värmen sprids effektivt till ovanvåningen. Man kanske till och med skulle kunna integrera en trappa med steg av sten i en täljstensugn.

2. Lägg kök, bad och klädvård i samma hushalva! Då får ni kortare rördragning. Personligen tycker jag att separat tvättstuga är en överskattad tillgång. För vanligt simpelt familjebruk är det precis lika bra att ställa tvättmaskin och torktumlare i ett tätskiktat "hygienrum" med toa och dusch/bad.

3. Bastu? Hur gör man med en sån! Bygger ni på Åland behöver ni säkert bara fråga grannarna hur man bäst utrustar sådana njutningsmedel. Varför inte slänga in den i båthuset? ;)
 
A
Saknar förvaring! Badrum och bastu känns mkt större i förhållande till resten av huset. håller med om att öppna spisen känns långt borta
 
Vårt är mer fyrkantigt, men nu när vi rivit väggen mellan kök/vardagsrum nere är vi helt nöjda med vår planlösning, kanske ngt för er att fundera på. Det är inte helt olikt.
Köket och groventren ser inte ut som det gör på bilden längre, tvättstuga har vi mellan hus/garage. Det är helt öppet mellan våningarna vid trappen. Köket har en köksö placerat vid fönstret, Matsalsmöbler är placerade i det stora rummet.
 
  • nereny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uppeny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, jag tycker du har placerat den öppna spisen helt perfekt, du kommer aldrig vara så nära den att du måste fly av värmeslag, utan hela huset har nytta av den värme som kommer alstras av den. Elden kommer man se tillräckligt av.
Önskar att vi kunde ha vår öppna spis nere, uppe är den enbart för mys, och det blir för varmt för fort.
 
Tack för alla svar! jätte skoj med så mycket kommentarer!
Jaa, skorstenen har jag försökt komma ihåg fläkten har jag väl inte direkt tänkt nått mer på, den borde man ju kunna dra i mellanbjälklagret och sen ut mellan över och undre våningen... Jag tycker att den öppna spisen är bra placerad med tanke på att man ser den från alla håll i princip och den ska utgöra en stor del av uppvärmningen oxå så den står ju ganska centralt placerad... tänkte sätta in en luftvärmepump oxå så den borde ju hjälpa till att skicka luften uppåt om det är så.. Bastu är nått man bara måste ha ni "svenskar" har bara inte förstått d ännu!;) :D
-Badrum+wc+bastu=ca12m2 själv tycker jag inte det är så mycket...
-Skafferiet 1+m2 skulle jag oxå vilja ha lite längre ut men jag tror inte det är så viktigt att ha d ut mot en ytterväg huvudsaken är att det är torrt där iaf visst kommer det kanske bli varmt där men jag får se hur vi löser det...
-Förvaringen är inte utritad (garderober) förutom dom 3 i grov/tvätt,sen blir det ett föråd på övervåningen för lite sådana prylar..
-Boytan ner borde bli ca 102m2
 
billy baver: Har du ritat upp det där själv "bara sådär"? vilket ritprogram använder du till det i såfall?
 
Jag använde Word i all hast, och lade sen upp det i Adobe Acrobat Professional.
 
Nej, det hade jag inte. Har faktiskt inte kollat så mycket alls bara gjort efter vad jag själv vill ha och min sambo tyckte oxå det såg jätte lovande ut så man blev ju ganska nöjd förutom vissa pettitesser...:) Men får man bara titta runt lite nu och få lite mera kött på benen så ska man väl lyckas få ihop det till slut! Så tack för länken!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.