Hej,

vi har byggt på en våning ovanpå car porten där vi tänker ha vattenburen golvvärme.
Några grannar i området har gjort samma sak och fått en del problem med att deras parkett golv knarrar. Golvet är lagt med god marginal mot vägg.

Först trodde vi att det var Byggmax (iofs bäst i test golv) som var boven i dramat men sen visar det sig att det knarrar även med golv från Kährs (15 mm ek parkett).

Några bekanta har byggt med Trivsel hus och de lägger gips (golvgips?) ovanpå de utfrästa golvspån skivorna och sen underlag och sen parketten. Kan det hjälpa mot knarr? Påverkar inte gipsskivorna värmen?
 
Är det i parketten det knarrar?.....om det är GV med aluplåtar så vet jag att det har hänt att det blir knarr av att plåten rör sig....
Gips mellan golvvärmeslangen och parketten brukar inte funka helt bra...
 
Pratade med några som bygger med Trivsel hus och de lägger golvgips ovanpå rör/plåtarna. Jag tänker mig att det håller sakerna på plats bättre. Borde inte påverka värmen annat än att det blir lite mer tröghet i systemet.
 
Vi lägger nog ett lager med spånskiva uppe på rören istället för gipset. Sen har vi lite luft mellan spånskivorna.
 
Räcker det inte med ett lager lumppapp? Tunnt och bra.
 
Vanligaste orsaken till knarr, om det inte är 'virkesknarr', är att plåtarna läggs kant i kant. Utan mellanrum på några cm är risken stor att det börjar knäppa och knarra om plåtarna.
Utförs jobbet korrekt så att de spårade skivorna ligger plant och slangen kläms som det är tänkt så finns det ingen anledning att lägga gips/ spån om man ska ha ett flytande golv ovanpå. Det är värmetröga material som endast kommer att försämra konstruktionen, så nöj er med en Tuplexmatta alt. lumppapp och ett lager åldersbeständig plast med överlapp i skarvarna (alltid vid parkett på golvvärme). Om man ändå känner sig nödgad att skruva spån/plywood ovanpå för tex. limning av stavparkett så får den sammanlagda tjockleken inte överskrida 37 mm.
 
Vi har helt värdelöst resultat med parkett på frästa spånskivor med slang i! Knarrar överallt när man går. Inte om ingen går så det är inte knarr av att slang eller så rör sig utan det är när vi går. Allt var superplant när vi hade lagt spånskivorna. I med plåtar och slang. En plast på det och sedan lumpapp innan parketten lades på.

Detta har vi levt med och gnällt på i tre år nu. Inget annat i vårt projekt har vi blivit så besvikna på som just det knarrande golvet. Förstår av tråden att det inte bara är vi som har detta problemet.
 
Är det någon som lyckats få ett golv helt utan knarr när de lagt parkettplanor ovanpå spårade golvskivor. Jag trodde jag skulle lyckas. Det verkade lovande. Men när ca 90% av golvet var lagt så började det knarra på ett ställe. Mkt irriterande.
 
Visst golvknarr kan vara lite hemtrevligt. Åtminstone i gamla hus. Är det säkert att det knarrar i parketten och inte i bjälkarna under spånskivan?
Jag har lagt golvvärme i glespanel under golvspån, lumppapp och polsk ekparkett från byggmax. Inget knarrar. Man kan limma fast spånskivorna för att vars på den säkra sidan, men det har jag inte gjort. Bjälkarna är krysskolvade och stabila.
Ekfaneren har dock börjat släppa på vissa ställen men den tioåriga garantin har ju gått ut för åtta år sedan. (Barlinek oljad ek).
 
Det är skillnad på knarr och knarr. Det där knäppande knarrandet som det är i gamla riktiga parkettgolv kan ju gå på charmkontot. Men nya svampiga golv som har uppenbart "plastgnissel" är inte charmigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.