Har en kakelugn som päronen eldade felaktigt i ett par dagar när vi var på semester och kakelfogen precis vid öppningen blev svagt sotig. Går det att blek på något sätt? Har inte provat något. Vill inte testa innan jag vet. Tänker att klorin och tandborste borde funka, men vill inte förvärra något som inte är ett problem egentligen.
 
Åsa Lund
Testa såpa och tandborste, torka rent med vatten efteråt
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland
Slamma upp vedaskan i vatten, låt sjunka och tvätta med den klara pottaskeluten är en annan klassiker. Brukar lösa sot något fantastiskt bra.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Har en kakelugn som päronen eldade felaktigt i ett par dagar när vi var på semester och kakelfogen precis vid öppningen blev svagt sotig. Går det att blek på något sätt? Har inte provat något. Vill inte testa innan jag vet. Tänker att klorin och tandborste borde funka, men vill inte förvärra något som inte är ett problem egentligen.
Fick ni rent er fog? Svärfar är glad att elda i vår kakelugn och vår tidigare vita fog är nu kolsvart.
 
A Apex11 skrev:
Fick ni rent er fog? Svärfar är glad att elda i vår kakelugn och vår tidigare vita fog är nu kolsvart.
Jag tog en fuktig trasa och började med kaklet. Sedan gick jag lite lätt över fogen och det fick med lite. Sen tog jag en grov disksvamp (den gröna sidan) och fuktad och gick över fogen. Men väldigt lätt. Och torkade sen med trasa. Det tog bort tillräckligt mycket i mitt fall för att jag inte skulle bry mig mer.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Har en kakelugn som päronen eldade felaktigt i ett par dagar när vi var på semester och kakelfogen precis vid öppningen blev svagt sotig. Går det att blek på något sätt? Har inte provat något. Vill inte testa innan jag vet. Tänker att klorin och tandborste borde funka, men vill inte förvärra något som inte är ett problem egentligen.
Bra tips, skall prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.