Hej,
Jag behöver bygga ut huset för att få fler sovrum, och större matrum.
Huset som ska byggas ut är ett 40-talshus som ligger på en sluttningstomt, med ca 1,5-2m hög trappa från parkering till markhöjden runt huset. Sen är det ytterligare en trappa upp till huset då sockelhöjden är ca 1,5m.
Har varit i kontakt med en arkitekt som säger att jag kommer behöva en tillgänglighetsanpassad toalett för att få bygglov för en utbyggnad.
Jag har svårt att se hur någon med rullstol någonsin ska kunna ta sig in i mitt hus, så skulle jag hamna i rullstol så har jag större problem än att toaletten inte är tillgänglighetsanpassad...
Vill helst undvika att bygga en toalett till också då det komplicerar, fördyrar och förstorar utbyggnaden.
Vad tror ni, kommer jag behöva tillgänglighetsanpassad toalett? Är det helt kört att argumentera att en rullstol inte ens kommer in i huset?
Laddar upp en ritning hur jag tänkt mig utbyggnaden.
 
  • Arkitektritning av en husutbyggnad med befintliga och planerade våningar samt mätningsskala
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A adde_hjelm skrev:
Hej,
Jag behöver bygga ut huset för att få fler sovrum, och större matrum.
Huset som ska byggas ut är ett 40-talshus som ligger på en sluttningstomt, med ca 1,5-2m hög trappa från parkering till markhöjden runt huset. Sen är det ytterligare en trappa upp till huset då sockelhöjden är ca 1,5m.
Har varit i kontakt med en arkitekt som säger att jag kommer behöva en tillgänglighetsanpassad toalett för att få bygglov för en utbyggnad.
Jag har svårt att se hur någon med rullstol någonsin ska kunna ta sig in i mitt hus, så skulle jag hamna i rullstol så har jag större problem än att toaletten inte är tillgänglighetsanpassad...
Vill helst undvika att bygga en toalett till också då det komplicerar, fördyrar och förstorar utbyggnaden.
Vad tror ni, kommer jag behöva tillgänglighetsanpassad toalett? Är det helt kört att argumentera att en rullstol inte ens kommer in i huset?
Laddar upp en ritning hur jag tänkt mig utbyggnaden.
Kommer utbyggnaden golv hamna i samma nivå som resten av huset? Några kompisar fick kravet på toalett för att de först hade en trappa ner till utbyggnaden. När de justerade den till samma höjd så fick de godkänt.
 
I boplanet hamnar golvet i samma nivå, men i källaren är tanken att sänka golvet några decimeter för att få lite mer takhöjd (är i dagsläget bara drygt 2meter i befintlig källare).
Hade dom också hög sockel på huset? och med trappan hade golvet hamnat mer i marknivå?
 
A adde_hjelm skrev:
I boplanet hamnar golvet i samma nivå, men i källaren är tanken att sänka golvet några decimeter för att få lite mer takhöjd (är i dagsläget bara drygt 2meter i befintlig källare).
Hade dom också hög sockel på huset? och med trappan hade golvet hamnat mer i marknivå?
Ja de hade hus med källare och trappa upp till entrén. De byggde dock ingen källare på utbyggnaden. De hade som första idé att utbyggnaden skulle hamna i marknivå, men ändrade sig och byggde på sockel för qtt slippa kravet på toalett i utbyggnaden. Vad jag förstått så får utbyggnaden ej försämra tillgängligheten på befitligt hus heller.
Hör av dig till kommunen du bor i och fråga, många har rådgivning på speciella tider.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det slog mig nu att jag planerar att det i utbyggnaden i källaren planeras en entrédörr (nedåt i ritningen som är bifogad). Den entrédörren skulle då kunna användas som tillgänglighetsanpassad entré då den hamnar väldigt nära nivån som parkeringen ligger i. Dock måste man ju ändå upp för en trappa i huset får att nå boplanet...
Kan det ändå ställa till det i min förhoppning att slippa RWC?
 
Svar från kommunens bygglovsavdelning på min fråga:
"Detta är ett ställningstagande som handläggaren få ta när det finns en ansökan inne med förslag på vad du planerar att bygga."

Ungefär som förväntat...
 
A adde_hjelm skrev:
Svar från kommunens bygglovsavdelning på min fråga:
"Detta är ett ställningstagande som handläggaren få ta när det finns en ansökan inne med förslag på vad du planerar att bygga."

Ungefär som förväntat...
Det kändes ju inte så hjälpsamt. Där borde du ju kunna ge nån hint om hur de resonerar. Bygglovsavdelningen råkar inte ha några stående tider för drop-in med frågestund då?
Det har de i min kommun, eller hade det innan pandemin i alla fall.
 
Det gäller att ha tur och möta rätt person på bygglovsinfo på kommunen. En del svarar som svaret ovan, en del ger tips om hur man kan göra för att det ska finnas större chanser att bygglovet ska gå igenom. Kan tycka att de skulle kunna vara mer behjälpliga på bygglovsinfon än vad de normalt är.
 
A adde_hjelm skrev:
Är det helt kört att argumentera att en rullstol inte ens kommer in i huset?
Drar du fram det argumentet så lär du behöva tillgänglighetsanpassa entrén också...
 
T Tompafix skrev:
Det gäller att ha tur och möta rätt person på bygglovsinfo på kommunen. En del svarar som svaret ovan, en del ger tips om hur man kan göra för att det ska finnas större chanser att bygglovet ska gå igenom. Kan tycka att de skulle kunna vara mer behjälpliga på bygglovsinfon än vad de normalt är.
Problemet är att den enda informationen som är korrekt är den man får efter att man har lämnat in en ansökan och det finns ett myndighetsbeslut taget utifrån den. Börjar handläggaren ge en massa muntliga besked på sidan om skapar det betydligt mer problem än det löser.
 
Tyvärr finns inga drop in tider för samtal, endast mailkontakt.
Det närmaste ett svar jag kommit nu är ett svar om en bekant som klarade sig utan RWC tack vare hög sockel på befintligt hus och utbyggnad. Visserligen positivt att höra att andra "klarat sig undan" men ändå inte ett så pass bindande besked att jag kan ta det och känna mig trygg att köra på.
Jag skulle känna mig betydligt tryggare och man kunna hänvisa till några generella undantag för befintliga byggnationer, men det kanske är att önska för mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.