Vad är den "juridiska" skillnaden mellan en villa och ett fritidshus/sommarstuga? Mer då än att det är olika taxeringskoder. Skiljer det något skattemässigt? Har man samma rätt vad gäller dolda fel?
Anledningen till frågan är att jag och min sambo letar hus. Jag jobbar och hon pluggar fortfarande, i Göteborg. Huspriserna här omkring, liksom i/runt alla storstäder tillåter inte att en förstagångsköpare köper ett hus som man kan flytta direkt in i inom normalt avstånd från stan (min absoluta gräns ligger vid en timme bilresa enkel väg, helst inte mer än en halvtimme). Efter att idag ha blivit överbjuden på ett hus som vi verkligen ville ha, efter att vi "vunnit" budgivningen (vi blev lovade att skriva kontrakt ikväll, 2 timmar senare kom en ny budgivare i leken och höjde med en ansenlig summa på ett bräde och säljaren väljer att sälja till dom, bara att gilla läget) så börjar min sambo prata om att köpa ett fritidshus/sommarstuga (vinterbonad givetvis) och bo där. Frågan kommer då, vad är egentligen skillnaden mot en villa? Eftersom vi som sagt är påväg in på husmarknaden och sambon fortfarande pluggar har vi inte direkt obegränsat med pengar... Dessa hus brukar vara billigare, därmed måste det även finnas nån skillnad mellan de olika boendeformerna, eller?
Så, kan nån förklara skillnaden tro?
 
Att mäklarna använder båda begreppen beror på att man siktar på olika målgrupper. Därför ser man ofta samma hus på Hemnet utannonserade som både villa och fritidshus. Men någon egentlig skillad finns inte. Beskattning (avgiftbeläggnig) och belåning sker på samma villkor för fritidstaxerade hus som för alla andra bostadshus.

I tidigare bygglagstiftning skilde man noga på områdesplaner för fritidsboende och för åretruntboende. Också denna skillnad är utraderarad i nu gällande plan- och bygglag.

Vill ni bo permanent i en sommarstuga finns alltså vanligen inget som hindrar, sålänge stugan står på friköpt tomt. Däremot på kollektivt ägda fritidsområden och i koloniföreningar kan man ha civilrättsligt stadgade föreskrifter mot permanent boende.
 
Kommunen kan ha särskilda villkor angående V/A kring "fritidshus". Ett exempel är min (vanliga) hemkommun där man inte är direkt överförtjust att folk bor permanent i fritidshus i vissa områden eftersom omgivande miljö inte tål detta. Man kräver således anslutning till kommunalt V/A vilket kan vara en avsevärd extra summa utöver själva huspriset.
 
Myndighetsansvar och tillsynsbefogenhet för VA har kommunernas hälsovårdsnämnder. Inte heller ifråga om detta råder någon skillnad mellan såkallade fritidshus och andra hus. Hmv kan ålägga vilken fastighet som helst att åtgärda otillräckligt renat avlopp eller otjänligt vatten. Oavsett om det gäller fritids- eller åretrunthus remitterar byggnadsnämnden automatiskt alla ansökningar om bygglov till hmv för yttrande.
 
Redigerat:
Ang dolda fel så kan du ju normalt inte räkna med att ett fritidsboende har samma standard vad gäller isolering osv men det är samma regelverk som för villa, dvs jordabalken som gäller om det är egen fastighet.
Omständigheter vid köpet har betydelse för hur ansvarsfördelning görs. Var därför tydlig med att ni ämnar bo där när ni diskuterar detaljer som VA och energiförbrukning mm. Klassiker är tex att sophämtning och dyl är anpassat för sommarboende, att det behövs extra slamsugning, frostvakt för vatten osv. Lycka till.
 
Undersökte frågan för ett par år sedan. och det enda jag fick fram var dels VVS frågan som redan nämnts. billy_baver har givetvis rätt i ansvarsfrågan, men rent praktiskt så hanterar (en del?) kommuner fritidshus annorlunda, dvs man följer inte upp regelverket på samma sätt för fritidshus.
Plus att kommunen inte säkert beviljar skolskjuts från fritidshus.
 
Som många ovanstående skriver så är det juridiskt inte så stor skillnad.
Men som sagt praktiskt så kan det vara det.
-Ett fritidshus har ofta sämre isolering/uppvärmning = dyrare.
-Kolla konstruktionen: Det kanske itne alltid går att tilläggsisolera på ett enkelt sätt- tex avsaknad av plast i väggar, ventilationslösning mm
-Kolla upp VA- som inte alltid är dimensionerad för åretruntboende.
-Plogning vintertid ?
-Postgång, bussar, skolbussar ?
-Standarden i våtrum (troligen får ni renovera så våtrummet tål konstant belastning)
/K
 
Varhelst barn med vårdnadshavare är mantalsskrivna är skolstyrelsen skyldig att ordna skolskjuts, enligt regler som gäller oavsett om huset råkar vara klassat som fritidsbostad eller åretruntstuga. Givetvis! Däremot kan man inte säkert räkna med DN:s söndagsupplaga lika punktligt i brevlådan som inne i Stockholms innerstad.

Allvarligt talat kan jag bara erinra mig ett enda (nu gällande) lagrum som särbehandlar svenska fritidshus, och det är lagen om energideklarartion. http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061592.PDF Där undantas "fritidshus med högst två bostäder" från deklarationsplikten.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
R rolsie skrev:
Undersökte frågan för ett par år sedan. och det enda jag fick fram var dels VVS frågan som redan nämnts. billy_baver har givetvis rätt i ansvarsfrågan, men rent praktiskt så hanterar (en del?) kommuner fritidshus annorlunda, dvs man följer inte upp regelverket på samma sätt för fritidshus.
Plus att kommunen inte säkert beviljar skolskjuts från fritidshus.
Jag snubblade på denna 12 år gamla tråd :)
Jag undrar om kommunen eller lantmäteriet klassificerar hus som villa eller fritidshus? Det blir ju fel om mäklaren säljer ett hus som villa och kommunen tolkar det som fritidshus. Vem har rätt?
 
Dracula Dracula skrev:
Jag snubblade på denna 12 år gamla tråd :)
Jag undrar om kommunen eller lantmäteriet klassificerar hus som villa eller fritidshus? Det blir ju fel om mäklaren säljer ett hus som villa och kommunen tolkar det som fritidshus. Vem har rätt?
Citat skatteverket.se "Vid fastighetstaxeringen bestämmer Skatteverket en typkod för varje fastighet. Du kan inte själv välja typkod för din fastighet, men om du anser att din typkod är felaktig kan du be att Skatteverket kontrollerar den."
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dracula Dracula skrev:
Jag snubblade på denna 12 år gamla tråd :)
Jag undrar om kommunen eller lantmäteriet klassificerar hus som villa eller fritidshus? Det blir ju fel om mäklaren säljer ett hus som villa och kommunen tolkar det som fritidshus. Vem har rätt?
Nej, kommunen eller Lantmäteriet för inget register över hus på det sättet. Om man använder huset permanent, strövis eller t ex inte alls är upp till dig som äger det och att byta mellan de olika användningarna är inte en väsentlig ändring. Så det kräver inte bygglov. Skatteverket skiljer numera heller inte mellan de två användningarna. Så det finns inget sådant register.

Enda gången det spelar roll är när man söker bygglov för att uppföra huset, då är vissa krav lägre om bostadshuset planeras att användas som fritidshus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enda gången det spelar roll är när man söker bygglov för att uppföra huset, då är vissa krav lägre om bostadshuset planeras att användas som fritidshus.
Det kan faktiskt ha viss (åtminstone indirekt) betydelse för fastighetsbildningen också. Kraven i 3:1 FBL om att ny- och obildade fastigheter ska vara lämpliga för sitt ändamål kan ibland vara lite lägre ställda för fritidsbostadsfastigheter än för renodlade bostadsfastigheter. Att nybilda en fritidsbostadsfastighet som saknar rinnande vatten är som exempel i regel lättare än att nybilda en renodlad bostadsfastighet som saknar tillgång till rännande vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.