Hej!

Tänkte isolera garaget och hade ensnickare ute som kollade på det men han frågade om betongplattan var isolerad och jag har ingen aning. När jag köpte huset för 8 år sedan så var väggarna isolerade från när man byggde huset 1990.
Dock så isolerade man inte taket få man förmodligen tappade motivationen innan det blev av.

Så hur kan jag se ifall betongplattan är isolerad eller inte? Borra ett hål? Min snickare menade på att om den är oisolerad så får man riva hela garaget och bygga nytt/gjuta ny platta om man vill isolera det.

Vad tror ni? Tänkte kolla med kommunen imorgon om de har några dokument men tvivlar på det tyvärr. Kan man gräva på utsidan av garaget för att se hur djup plattan är?

Mvh
 
Varför isolera plattan till ett litet garage? Jag isolerade mitt garage med oisolerad platta. Det har fungerat utmärkt. Har 17-18 grader på vintern. Man går ju inte barfota där iallafall. Värmeförlusten nedåt är minimal.
 
L largab skrev:
Varför isolera plattan till ett litet garage? Jag isolerade mitt garage med oisolerad platta. Det har fungerat utmärkt. Har 17-18 grader på vintern. Man går ju inte barfota där iallafall. Värmeförlusten nedåt är minimal.
Tanken är att ha en ovanvåning på garaget men enligt snickaren så är det inget bra med en oisolerad platta då det kommer upp för mycket fukt ur marken. Vet dock inte om det går ändå eller inte?
 
Dtt har inte jag något problem med. 17.3 grader , 29% luftfuktighet nu! Om man värmer så torkar allt ur. Blir torrare. Jag har minimal ventilation dessutom.
 
Fukten kommer väl inte upp till den inredda ovanvåningen bara för att det är fukt i plattan? Annars skulle det bli jobbigt för alla som har lite äldre källare i huset.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Byt snickare. Jag har ett garage som hänger ihop med resten av huset med oisolerad platta men isolerade väggar och tak. Inga problem att hålla värmen eller problem med fukt.

Med din snickarens logik skulle en mängd hus från innan 80-talet behöva rivas då de inte har isolerad platta.
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Fukten kommer väl inte upp till den inredda ovanvåningen bara för att det är fukt i plattan? Annars skulle det bli jobbigt för alla som har lite äldre källare i huset.
Hade ett förslag om att jag alternativt ville ha en våning under också. Då förstår jag ju att det kan vara så men sa också att jag kan nöja mig med enbart en ovanvåning om det skulle vara ett problem.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.