nino nino skrev:
Men ingen erfarenhet om den funkar bakom en glasruta med detektering osv?
Jag har testat detektering med Dlink-kameror och de triggades av löv som rör sig, solen gick i moln, solen kom fram igen... så jag fick stänga av.
Nu var det några år sedan, senare generationer kanske funkar bättre. Men det är ju pixeländringar de triggas av, så en ruta emellan borde inte spela någon roll. På en av kamerorna, en inomhuskamera jag använder utomhus, fäste jag en rund glasskiva med silikon för att skydda linsen. Rörelsedetektionen fungerade ändå.

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men ingen erfarenhet om den funkar bakom en glasruta med detektering osv?
Satte den i fönstret så man kunde se ut över gårdsplanen och den funkade fint då , beror hur man ställer in känsligheten på kameran
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har kameran IR-dioder för mörkerseendet lär det inte fungera med glas framför kameran skulle jag säga.

En säker detektering av föremål/personer är svårt att få tillförlitligt enl. mig. Den kan enkelt falsktrigga.
Det brukar gå att definiera inom vilket område kameran ska kunna trigga för rörelse. En del tillverkare erbjuder en sorts AI-analys av objekten i deras molntjänst för att öka detektionssäkerheten.
 
Är hyfsat upplyst, behöver inte få en kristallklar bild räcker med att få bild skulle jag säga.
 
nino nino skrev:
Men ingen erfarenhet om den funkar bakom en glasruta med detektering osv?
Helt rätt, jag skulle också skippa lagen i detta fall.
Dock så har jag dåliga erfarenheter att montera den bakom en glasruta.
Det är väldigt svårt att få bort störande, reflekterande ljus, så ofta blir bilden oanvändbar.
Och det har nog ingenting med kameratypen att göra, utan det är mer fysik.
Även om jag satte den direkt mot rutan, med en "kopp" över den så blev det ofta ljusreflektioner, troligen på grund av att rutan har flera glas.
Så med ett englasfönster skulle det kunna vara möjligt, men två eller treglas blir väldigt svårt.
Försök att hitta en plats för utomhusmontage, det är mott råd.
 
Lagar är inte till för att följas när man känner för det.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jo ibland.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lagar är inte till för att följas när man känner för det.
Nej jag brukar inte bryta dom, kör för fort ibland ska väl erkännas men det är väl i stort sett allt.
Om du vill så kan du pm mig så kan jag skriva mer om varför jag kanske väljer att göra så den här gången.

Men som sagt som jag tolkar det jag läst så är kameraövervakning ok vid vissa upprepade händelser och med dokumentation om var varför och hur länge filmer får sparas.

Du får gärna visa på att jag har fel så ska jag överväga en gång till
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lagar är inte till för att följas när man känner för det.
Det här forumet är till för att hjälpa TS frågeställningar och inte att hacka sönder trådar i parti och minut bara för att du känner för det. Det kallas för offtopic och bryter mot forumreglerna. Det finns fler forumregler än regler om citering, tänka sig!
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Tänkte sätta upp några kameror inomhus för att kunna gå in på mobilen för att kunna se vad hunden sysslar med. Är det någon som tänkt som jag? Tips på batteridrivna kameror som inte kostar en förmögenhet?
 
P Putte 9497 skrev:
Tänkte sätta upp några kameror inomhus för att kunna gå in på mobilen för att kunna se vad hunden sysslar med. Är det någon som tänkt som jag? Tips på batteridrivna kameror som inte kostar en förmögenhet?
Om du har en mobiltelefon eller pilleplatta med kamera över kan du installera Alfred på den och använda den som webcam.
Kostar gratis.

/Höghus
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B
Undvik batterikameror om du kan. Jag har haft båda, 2000 kr kamera med batteri är sämre än eldriven kamera för 350 kr. Detta är allmänt känt och har helt enkelt att göra med att en batterikamera måste spara batteri.

Har provat Arlo, Eufy, Tapo. Arlo är rätt sunkigt med en riktigt trött app men personidentifieringen är bra, har aldrig misstagit djur för person, obs denna funktion kräver prenumeration och kostar pengar varje månad och Arlo höjer priserna då och då. Eufy okej, men bristande funktionalitet på den kameran jag hade, gick inte att aktivera/slå av med automatisering ex när man kommer hem. Tapo har en app som verkligen slår båda med hästlängder i sin enkelhet och personidentifiering är gratis. Kan även spela in dygnet runt på minneskort. Den enklaste Tapo kameran för ett par hundralappar går att ansluta till NVR/NAS för inspelning. De två sistnämnda märkena är Kinesiska så räkna med att Xi jingpin vaktar din bakgård.
 
Redigerat:
B
Höghus Höghus skrev:
Jag har testat detektering med Dlink-kameror och de triggades av löv som rör sig, solen gick i moln, solen kom fram igen... så jag fick stänga av.
Nu var det några år sedan, senare generationer kanske funkar bättre. Men det är ju pixeländringar de triggas av, så en ruta emellan borde inte spela någon roll. På en av kamerorna, en inomhuskamera jag använder utomhus, fäste jag en rund glasskiva med silikon för att skydda linsen. Rörelsedetektionen fungerade ändå.

/Höghus
Ingen använder väl rörelseidentifiering annat än som larm i ett tomt hus. Personidentifiering får man slå på.
 
MrJay
Kolla på utbudet från Reolink.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.