T
Söker efter riktigt bra homeplugs för att bättra på mitt internet. Har inga nätverksuttag i huset men många eluttag :).

Tidigare körde jag Devolo. Jag tyckte den funkade väldigt bra med kabel. Men den hade även inbyggd accesspunkt, vilket i och för sig är önskvärt. Men problemet var att tex telefonen kopplade upp på accesspunkten och då föll hastigheten mot när jag var trådlöst uppkopplad mot routern.
Dessutom behöll telefonen uppkopplingen mot accesspunkten trots att jag var närmare routern. Då föll lite av funktionen. Man var uppkopplad mot en accesspunkt hela tiden med sämre uppkoppling.

Förslag på bra Homeplugs?
 
Tja, stäng av accesspunkten på de du redan har om du är nöjd med dem?

Annars så har jag inga tips på homeplugs. De skall skys som pesten om du frågar mig. (Dvs kan fungera bra, kan fungera dåligt, och kan fungera ibland. Med stor osäkerhet mellan vad som kommer hända.)
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
En hyfsat modern Homeplug som använder samma fas kan fungera mycket bra, efter min erfarenhet. Vi har det i stugan för att ansluta hönshuset ca 50 m från stugan till internet, IP-kameror osv. Ena änden i denna Homeplug har en trådlös accesspunkt som funkar bra mot tex trådlösa IP-kameror. Finns även en annan förbindelse med samma system till en del av stugan som har dålig wifi-täckning, bra resultat där. Hela anläggningen begränsas av att det är trådlös internetanslutning via 4G och riktantenn, men funkar ok med ca 25-50 mbps upp och ner de flesta tider på dygnet. Så kan det vara ute på landsbygden. En vacker dag kanske det byggs bättre kapacitet vem vet.

Produktexempel: https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109
 
H Harald Blåtumme skrev:
En hyfsat modern Homeplug som använder samma fas kan fungera mycket bra, efter min erfarenhet.
Och enligt min så är det extremt variabelt. Bla beroende på vilka apparater som för närvarande råkar köras.

Jag drar kabel (eller fiber) varje gång.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ja finns möjlighet att dra kabel är det att föredra. Är det inte praktiskt möjligt, och det är för jobbigt att få till en bra wifi-länk, då kan detta vara ett bra alternativ. Detta var förutsättningarna för oss i stugan med omgivande ekonomibyggnader, hönshuset togs som exempel men har det även inne i stugan på ställen där wifi har dålig fart.

En sak som nämnts är detta med vad för apparater som körs på samma fas. Har konstaterat att nätförbindelsen via Homeplug som jag länkade ovan dyker direkt om det finns ett närbeläget elelement på säg 1 kW, samma fas, och litet längre avstånd typ 50 m. Verkligen binärt av/på 100% korrelerat med en kraftig resistiv last i närheten av den trådlösa accesspunkten i HomePlug-systemet.

Möjligt att det fungerar bättre med mer avstånd till kraftiga elförbrukare men det omnämns i installatilsmanualen att det kan bli så, så ingen direkt överraskning. Tyvärr får man prova sig fram litet vad som funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.