Hej,

Sitter i en ganska tråkig sits och undrar vad jag kan göra.

Bakgrund: Vi gjorde en ganska omfattande renovering 2023 och kom muntligen överens med hantverkare att både jag och min partner vllle maxa Rot-avdrag för 2023 - dvs för 100tkr. Arbetskostnaden skulle bli över 1 mkr och vi båda har rätt att dra av maxbelopp, så där är inget konstigt. När fakturorna börjar trilla in står det skattereduktion på arbetskostnad, inget konstigt där heller. Vi betalar som vanligt. Senare under året får vi fakturor utan skattereduktion och jag antar då att de inte deducerar ROT då vi redan kommit upp i maxbeloppet.

När jag gick in på skatteverkets hemsida idag ser jag att det endast dragit cirka 60tkr och inte 100tkr enligt ök för Rot. De har således bara dragit av för rot under de första fakturorna, sen helt glömt bort att göra det för resten. Fakturorna är betalda sedan länge och när jag ringer Skatteverket säger de att det är mitt fel att jag inte har kontrollerat. Har ringt hantverkaren och de säger i princip ”Oj, vi har gjort en miss, sorry”. Jag litade blint på att de kan sköta detta och vi har betalat fakturorna i tid. Nu känner vi oss rätt blåsta då vi betalat 40tkr mer än vi behövt som annars kunde gå enligt rot.

Kan jag göra något nu i efterhand? Kan man bestrida en redan betald faktura med detta som anledning?

Mvh
 
Skärmdump av webbsida med text om proceduren när företag glömt ansöka om rotavdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
[bild]
Det här gäller väl om de DRAGIT rot från min faktura men sedan själva glömt att ansöka om det hos Skatteverket, eller?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Kolla om de kan dra nu? Jag har fått för mig att det inte är bryt vid årsskiftet utan senare?

Men spelar det någon roll för dig (sjysst av dig att hjälpa dem men).
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tja, ROT ska ju dras innan de fakturerar er, så om ni har betalat mer än ni "borde" så är det tyvärr så att det landar på ert ansvar.
Ni skulle ha begärt att de antingen krediterade fakturan och utfärdade en ny eller justerade det på nästkommande faktura.

Det suger, men är tyvärr inget ni kan justera nu.

Även om ni kan bestrida fakturan i efterhand så kommer de inte kunna göra ett avdrag för 2023 nu och de kan inte göra ett avdrag ni för 2024 för arbete som är utfört 2023.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag har fått för mig att det inte är bryt vid årsskiftet utan senare?
Ja, 31/1.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men spelar det någon roll för dig (sjysst av dig att hjälpa dem men).
Du tänker fel, TS har betalat hela fakturan på saker där TS kunde betalat 40k mindre om hantverkaren hade dragit ROT på fakturan.
 
K Kane skrev:
Ja, 31/1.
Jaha, ja då hjälper inte det
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du tänker fel, TS har betalat hela fakturan på saker där TS kunde betalat 40k mindre om hantverkaren hade dragit ROT på fakturan.
Jag ojdå! Vad säger företaget? Om de gjort fel borde de återbetala kan jag tycka. Fult!
 
  • Gilla
fkon
  • Laddar…
Utgångsprincipen är väl fortfarande att ingångna avtal ska hållas? Ni har (muntligt) avtalat att de ska ska söka rotavdrag, och de har sedan undanlåtit sig att göra detta vilket orsakat er ekonomisk skada. De verkar ju ha bekräftat att så är fallet genom att säga att "oj, vi har visst klantat oss". Förhoppningsvis har du detta uttalande skriftligt.

RSV lär knappast bry sig, så då återstår att ta det via domstol. Gränsen för småmål går väl vid knappt 30 kSEK, så det kanske är värt att inte tvista om hela beloppet.

Sen är det kanske inte lönt huvudvärken att bråka i domstol alls, men jag tror detta är enda alternativet om ni vill ha några pengar tillbaka (förutsatt att hantverkaren inte självmant går med på viss kompensation).
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, ROT ska ju dras innan de fakturerar er, så om ni har betalat mer än ni "borde" så är det tyvärr så att det landar på ert ansvar.
Ni skulle ha begärt att de antingen krediterade fakturan och utfärdade en ny eller justerade det på nästkommande faktura.

Det suger, men är tyvärr inget ni kan justera nu.

Även om ni kan bestrida fakturan i efterhand så kommer de inte kunna göra ett avdrag för 2023 nu och de kan inte göra ett avdrag ni för 2024 för arbete som är utfört 2023.
Förstår detta, men tänker om man kan bestrida ändå för att man anser att man betalat för mycket och inte enligt det vi kom överens om m.t.p storleken på projektet. Eller kommer det inte leda någonvart?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag ojdå! Vad säger företaget? Om de gjort fel borde de återbetala kan jag tycka. Fult!
De har ju dragit av rot i början (2 av 8 fakturor). Från faktura 3 upphörde rot och jag reflekterade inte annat än ”Ok, nu har vi nått taket”. Det var först nu vid deklarationen jag såg att så inte var fallet.
 
A Alexander HB skrev:
Utgångsprincipen är väl fortfarande att ingångna avtal ska hållas? Ni har (muntligt) avtalat att de ska ska söka rotavdrag, och de har sedan undanlåtit sig att göra detta vilket orsakat er ekonomisk skada. De verkar ju ha bekräftat att så är fallet genom att säga att "oj, vi har visst klantat oss". Förhoppningsvis har du detta uttalande skriftligt.

RSV lär knappast bry sig, så då återstår att ta det via domstol. Gränsen för småmål går väl vid knappt 30 kSEK, så det kanske är värt att inte tvista om hela beloppet.

Sen är det kanske inte lönt huvudvärken att bråka i domstol alls, men jag tror detta är enda alternativet om ni vill ha några pengar tillbaka (förutsatt att hantverkaren inte självmant går med på viss kompensation).
Håller med. Testa att förhandla med dem? Jag vet inte hur länge man kan bestrida faktura. Det verkar vara svårt att hitta.

Men jag skulle 1. Ring och förhandla 2. Om de är ojusta så bestrid i skrift 3. Meddela att du ämnar lämna dåliga referenser om de inte svarar? 4. Det kanske räcker med att du anlitar en advokat som skriver till dem ( kolla med din försäkring om rättshjälp?) 5. Överväg process …jag skulle nog inte orka för denna summa. Men det avgör du. Dyra läropengar? Synd.
 
Fakturorna är ju redan betalda, och därmed svåra att bestrida.

TS, har du något skriftligt avtal med hantverkaren? Vad står isf om rotavdrag där? Det innehåller med stor säkerhet en klausul om att du är återbetalningsskyldig till hantverkaren om din rotansökan får avslag hos RSV (eftersom hantverkaren annars är den som åker på att jobba gratis) etc. Frågan är om det motsatta regleras i avtalet.

Edit: Ansökan om förenklat tvistemål kostar 900 SEK, och minns jag rätt kan du som max åka på att betala för en timmes juridisk konsultationen till motparten, om du skulle förlora målet.

Själva stämningsansökan kan du skriva och lämna in själv, eller kanske få hjälp med här på forumet. Det är inte tänkt att ombud/advokater ska behövas för sådana småmål, därav reglerna.

Men som sagt, prata med hantverkaren först, och studera det avtal ni har (om något).
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fiskerik Fiskerik skrev:
Förstår detta, men tänker om man kan bestrida ändå för att man anser att man betalat för mycket och inte enligt det vi kom överens om m.t.p storleken på projektet. Eller kommer det inte leda någonvart?
Rättsligt kommer det inte leda någonstans.

Visst, det går att hävda muntligt avtal, samtidigt går det att hävda att ni godkänt de skriftliga fakturorna som svart på vitt har alla uppgifter klart och tydligt.

Och i slutänden så står det ju i ert avtal (i 99 fall av 100 iallafall då det är en standardtext) att ni har godkänt det fulla beloppet och ska betala allt som inte godkänns som ROT-avdrag.

Dessutom låter det som att ni har haft mer än ett halvår på er att upptäcka felet och får det korrigerat, eller använda ROT-avdraget till annat.

Och företaget har inte gjort någon vinst genom att ha agerat på det viset. De har fått exakt samma belopp för arbetet som de skulle ha fått annars också, så det finns inget uppsåt hos dem.

Dvs rejäl uppförsbacke.
Dessutom är beloppet högre än ett småmål, så att ta det rättsligt riskerar att kosta er både egna och motpartens rättegångskostnader.

Det ni har på er sida är att företaget har erkänt att de gjort fel.
Men att ha rätt och få rätt är ju inte samma sak.

Skulle jag vara er och ni hade något kommande byggprojekt (och i övrigt är nöjda med dem) skulle jag använda det i en prisförhandling och försökt få dem att ge er en bättre rabatt som ren goodwill.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.