Fått läckage p.g.a. för lite kortlingar till golvbrunnen.
Försäkringsbolaget lämnar ingen ersättning eftersom brunnen inte är korrekt monterad.
Vi har bott i huset i ca. 2,5år.
Badrummet är byggt 2003.
Tänker att det bör gå att driva som dolt fel mot tidigare ägare?
Tar tacksamt emot tips och erfarenhet om någon drivit liknande med lyckat resultat?
Antar att man i så fall kan försöka få en reducering av priset, men vad är rimligt att begära för ett 20år gammalt helkaklat badrum på 12,5kvm?
 
F
O Orponbygg skrev:
Fått läckage p.g.a. för lite kortlingar till golvbrunnen.
Försäkringsbolaget lämnar ingen ersättning eftersom brunnen inte är korrekt monterad.
Vi har bott i huset i ca. 2,5år.
Badrummet är byggt 2003.
Tänker att det bör gå att driva som dolt fel mot tidigare ägare?
Tar tacksamt emot tips och erfarenhet om någon drivit liknande med lyckat resultat?
Antar att man i så fall kan försöka få en reducering av priset, men vad är rimligt att begära för ett 20år gammalt helkaklat badrum på 12,5kvm?
20 år gammalt badrum får du inte ett rött öre i ersättning för. Riv ner allt, bygg nytt, fortsätt ditt liv. Lycka till 🤞
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Om ett badrum har en teknisk livslängd på 15-25 år och ni flyttar in i ett då 18 år gammalt badrum så har ni väl redan gjort avdrag på priset på huset.
 
P Peter_Ker skrev:
Om ett badrum har en teknisk livslängd på 15-25 år och ni flyttar in i ett då 18 år gammalt badrum så har ni väl redan gjort avdrag på priset på huset.
Jo, lite så var det ju. Dock så var ju priset baserat på att det var byggt enligt då gällande regler och inte att man monterat brunnen felaktigt.
Vi förväntade ju oss att det skulle behövas renoveras inom en snar framtid min inte riktigt så här akut.
Men det är kanske som ni säger att i.o.m den tekniska livslängden passerat så är det kanske inte lönt?
 
Rickard.
Byt försäkringsbolag efteråt (kanske).

Jag hade som du läckage runt brunn som inte var kortlad från ungefär samma år men mitt försäkringsbolag sa bara att det tyvärr inte var ett krav då det byggdes och ersatte därefter, täckte lite knappt 1/3 av renoveringen vilket såklart var tacksamt.

Jag vet inte om detta är salt i såren eller om det faktiskt är något du kan försöka använda för att få ut nått från försäkringsbolaget men kanske?
 
Rent juridiskt enligt jordabalken kan ni begära en ersättning som motsvarar skillnaden mellan vad ni betalade för huset och vad värdet varit om felet varit känt.
Eftersom ni redan tagit höjd för att renovera badrummet inom kort när ni budade på huset så är den skillnaden 0 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.