M missk79 skrev:
Oj vilket engagemang... Tack alla för att ni tagit er tid.

Husföretaget har faktiskt erbjudit sig att lilla upp brädan, men jag tyckte att det lät som onödigt jobb, så får vi inga nya smygar så kanske vi spikar själva.

Det estetiska är ju en aspekt, tänkte nog inte på att vår lösning kunde vara "snyggare", om det nu är så...

Får se hur vi gör.
Ja, det är ju ett av de större besluten vi människor fattar under vår livstid. Låta byggföretaget fixa, eller spika själv? Det gäller att inte göra några förhastade beslut i en så viktig fråga, så ta ordentligt med tid på er. Likaså när man väl bestämt sig i denna fråga, så kommer de viktiga frågorna om hur det ska göras. Så att arbetet planeras ordentligt. I den frågan kan det vara bäst att ta hjälp av en konstruktör. Även konsult som kan planera arbetsordningen är att föredra. Glöm inte heller att teckna en särskild olycksfallsförsäkring innan eventuell spikning påbörjas.

Uppdatera oss gärna om hur det gått.

(Förlåt att jag skojar med dig. Jag menar bara att du gör lite för stor sak av det hela. Brädor och annat som lossnar, är sådant man får räkna med som husägare. Då är det bara att ta fram hammaren och försöka.)
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
kvirre kvirre skrev:
Hej
Jag skulle nog tolka "överliggaren monterad först" som nån sorts standard, när jag tittar hemma. Jag har tre dörrar, där två har överstycket först monterat men en har överstycket monterat sist (ytterdörren samt tillhörande glasparti). Ingen aning om varför man gjort olika då husen (BRF med småhus) byggts samtidigt och av samma firma. Samtliga fönster har också överstycket först monterat. Alla delar är hursomhelst spikade så de trillar ändå inte!
Lösvirkesskolan och det gamla sättet är att överliggaren ligger på sidorna..
Men nuförtiden så är det mesta antingen laminerat mdf eller lackad mdf i dessa produktionshus och lägenheter så därav så sätter dom överstycket emellan för att slippa måla sidorna det lilla som annars skulle bli omålat😢
Men snart har vi inga riktiga hantverkare kvar som jobbar med rent trä i husen om allt ska vara billig skit😊😀
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
Anledningen till att den är monterad mellan " ståndarna är för att ändträet på kortbiten inte skall synas, så brukar det göras vid foderlös salning.
 
  • Gilla
Bonde50
  • Laddar…
S
R Rejäl skrev:
Lösvirkesskolan och det gamla sättet är att överliggaren ligger på sidorna..
Men nuförtiden så är det mesta antingen laminerat mdf eller lackad mdf i dessa produktionshus och lägenheter så därav så sätter dom överstycket emellan för att slippa måla sidorna det lilla som annars skulle bli omålat😢
Men snart har vi inga riktiga hantverkare kvar som jobbar med rent trä i husen om allt ska vara billig skit😊😀
Men herregud mannen! Släpp detta, i en tråd som inte har något med det att göra. Hur mkt ska du dividera om dina preferenser om foder och smyg? 🙄
 
R Rejäl skrev:
Lösvirkesskolan och det gamla sättet är att överliggaren ligger på sidorna..
Men nuförtiden så är det mesta antingen laminerat mdf eller lackad mdf i dessa produktionshus och lägenheter så därav så sätter dom överstycket emellan för att slippa måla sidorna det lilla som annars skulle bli omålat😢
Men snart har vi inga riktiga hantverkare kvar som jobbar med rent trä i husen om allt ska vara billig skit😊😀
Nu vill jag inte bråka med dig. Men ärligt talat, lösvirkesskolan...gamla sättet? Finns det något stycke ur dessa som du kan hänvisa till?
Jag tycker bara att det är konstigt. Jag har jibbat som snickare i 15års tid. Jag har rivit, renoverat och bytt dörrar och fönster i lägenheter, "kojor och slott" från alla tidsepoker. Trots det har jag funnit det lika vanligt med den övre smygen mellan, som ovanpå sidosmygarna. Det har tillochmed förekommit att det varit olika i gjort i samma hus.
Ärligt talat kan jag faktiskt inte säga hur jag brukar göra själv. Det är nog olika från gång till gång. Samt hur infästningen av smygen görs i det aktuella fallet.
 
R
S Sernando skrev:
Men herregud mannen! Släpp detta, i en tråd som inte har något med det att göra. Hur mkt ska du dividera om dina preferenser om foder och smyg? 🙄
Får jag inte svara på när någon skriver till mig?😢
 
S Sernando skrev:
Men herregud mannen! Släpp detta, i en tråd som inte har något med det att göra. Hur mkt ska du dividera om dina preferenser om foder och smyg? 🙄
Jag tycker detta är intressant, olika input med för och nackdelar på de olika sätten att bygga.
Hur man gjorde förr, hur man gör nu med laminerat osv.
Jag förespråkar ju iofs att överdelen av smygen ska ligga innanför de stående, men det intresserar väl inte dig? :)
 
R
A AG A skrev:
Nu vill jag inte bråka med dig. Men ärligt talat, lösvirkesskolan...gamla sättet? Finns det något stycke ur dessa som du kan hänvisa till?
Jag tycker bara att det är konstigt. Jag har jibbat som snickare i 15års tid. Jag har rivit, renoverat och bytt dörrar och fönster i lägenheter, "kojor och slott" från alla tidsepoker. Trots det har jag funnit det lika vanligt med den övre smygen mellan, som ovanpå sidosmygarna. Det har tillochmed förekommit att det varit olika i gjort i samma hus.
Ärligt talat kan jag faktiskt inte säga hur jag brukar göra själv. Det är nog olika från gång till gång. Samt hur infästningen av smygen görs i det aktuella fallet.
Ja det kan mycket väl vara olika i olika delar av landet..
Har byggt över 50 olika lösvirkeshus med rena träsmygar där kraven har varit det högsta ifall kunden inte önskar att måla smygarna..
Men du får göra precis som du vill😊😀
 
S
R Rejäl skrev:
Får jag inte svara på när någon skriver till mig?😢
För den här tråden är det fullkomligt irrelevant, så ja. Starta din egen smyg och foder tråd, istället för att gödsla den här med irrelevanta inlägg.
 
R
S Sernando skrev:
För den här tråden är det fullkomligt irrelevant, så ja. Starta din egen smyg och foder tråd, istället för att gödsla den här med irrelevanta inlägg.
Du kan intonera mig så slipper du😉
 
S
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker detta är intressant, olika input med för och nackdelar på de olika sätten att bygga.
Hur man gjorde förr, hur man gör nu med laminerat osv.
Jag förespråkar ju iofs att överdelen av smygen ska ligga innanför de stående, men det intresserar väl inte dig? :)
Intressant för ta och den lossnade brädan? Nej det är helt enkelt inte nödvändigt att diskutera om saker som inte hjälper trådis öht
 
S Sernando skrev:
Intressant för ta och den lossnade brädan? Nej det är helt enkelt inte nödvändigt att diskutera om saker som inte hjälper trådis öht
Jag tycker det är intressant med olika input, och man kan få upp ögonen för saker man inte tänkt på. Det gillar jag iaf. Att du inte tycker så är också helt OK!
 
E epw skrev:
Om det är rådande smygar så syns änden på träet om man monterar överliggaren ovanpå sidosmygarna.
Min första tanke mär jag såg bilden. Skulle se för hemskt ut. Borde limmat bättre bara, och ganska enkelt att åtgärda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.