Har köpt en Concertina från 1800-talet. Faner i rosenträ. 40 mm rostiga träskruvar håller ihop instrumentet. Hur få loss skruvarna?
Min tanke är: varm lödkolv på skruvskallar, och hoppas på det bästa.

Någon med bättre idé?

Skulle också vara kul att veta hur många som googlade "Concertina" :)
 
Det finns många trådar här om möjligheter att få bort skruvar. Ett sätt kan vara att förbereda en fin skåra i skruvskallen och använda en skruvmejsel som passar exakt och får maximalt grepp.
Vissa säger att man kanske kan dra åt skruven lite innan att lossa.
Man kan borra ett minimalt hål i skallen och använda vänstergängade skruvutdragare.
Jag antar att olja eller rostlösare går bort.
Hur vet du att skruvarna är 40 mm långa?
 
JanneJanne123
Googlade
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns många trådar här om möjligheter att få bort skruvar. Ett sätt kan vara att förbereda en fin skåra i skruvskallen och använda en skruvmejsel som passar exakt och får maximalt grepp.
Vissa säger att man kanske kan dra åt skruven lite innan att lossa.
Man kan borra ett minimalt hål i skallen och använda vänstergängade skruvutdragare.
Jag antar att olja eller rostlösare går bort.
Hur vet du att skruvarna är 40 mm långa?
Jag vet att dom är 40 mm långa eftersom dom fäster i nästa bit av trä, ca 35 mm under. Dessutom är skruvarna så långa på mina andra Concertinor.

Det finns redan skåror i skruvhuvudet, men eftersom huvudet är rostigt vågar jag inte ta i hur mycket som helst.
 
Har du en bild på skruvarna? Är det trä och inte utsatt för väta under långa tider tycker jag att det oftast brukar fungera att bara dra. Eventuellt omväxlande åt båda håll tills det lossnar. Det kan ibland hjälpa att slå på skruven eller använda en slagskruvdragare. Men det förutsätter att det skruven sitter i tål smällarna. Så det kanske går bort i det här fallet.

Jag googlade concertina.
 
Lödkolv med rejäl värme, och modigt våld fungerade.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.