Vi har installerat en gammal vedspis i köket där det tidigare suttit en vedspis. ( borttagen på 70-talet) Spjäll fanns o sotlucka. När sotaren var o besiktigade det hela för klartecken att börja elda så sa hhan att spjället skulle bort!! det slog oss inte då att fråga varför så vi tog bort det.Nu när vi eldar så blir inte ugnen mer än ljummen då det är sånt sug i pipan att vi eldar mest till kråkorna... Är det någon ny regel som säger att man inte får ha spjäll längre? TAcksam för svar:D
 
I allmänhet säger sotare saker som absolut inte stämmer. Ett är att sot brinner, det gör det inte, jag har testat med skärbrännarlågan i en sotburk (acetylen+syrgas).
 
  • Gilla
Alexander Viksten
  • Laddar…
Tycker även jag att det låter konstigt. Jag skulle fråga brandmyndigheten.
 
Vedboden skrev:
Ett är att sot brinner, det gör det inte,
nu skojar du väl med oss. Hade det varit sant så skulle man inte ha skorstensbränder. Det är ju sot och inte tegel i skorstenen som brukar brinna i såna fall :)
gaia
 
ikapika skrev:
Nu när vi eldar så blir inte ugnen mer än ljummen då det är sånt sug i pipan att vi eldar mest till kråkorna...
I moderna kaminer reglerar man draget oftast med tilluftspjäll och det skall inte finnas någon rökgasspjäll i skorstenen. Det tänkt så för att man inte ska kunna strypa brasan för mycket och bli inrökt till döds = kolmonoxidförgiftning.

Du måste ju kunna reglera luftmängden vid eldningen på något bra sätt... Har du ingen möjlighet att minska tilluftmängden ?
Finns det ingen reglerbar öppning i en asklucka som står fullt öppet?
gaia
 
gaia skrev:
nu skojar du väl med oss. Hade det varit sant så skulle man inte ha skorstensbränder. Det är ju sot och inte tegel i skorstenen som brukar brinna i såna fall :)
gaia
Det är tjära och inte sot som ger upphov till skorstensbrand
 
Matss skrev:
Det är tjära och inte sot som ger upphov till skorstensbrand
Kan nog hålla med! När jag eldade (fel) provade fick ja sån tjärbildning att det rann ut ur skorstenen,skulle mycket väl tänka mej att det brinner rätt bra:)
 
"I moderna kaminer reglerar man draget oftast med tilluftspjäll och det skall inte finnas någon rökgasspjäll i skorstenen. Det tänkt så för att man inte ska kunna strypa brasan för mycket och bli inrökt till döds = kolmonoxidförgiftning."

I huset jag växte upp i, byggt 1925, hade vi kakelugnar. Det var den enda värmekällan tills vi installerade oljekaminer på 70-talet. Dessa kakelugnar hade såväl tilluftsspjäll och spjäll. Dessa två hade och har fortfarande två skilda funktioner. Med tilluften reglerar man förbränningen. Med spjället som skall vara helt öppet då man eldar och stängt då man slutat och enbart obetydlig glöd finns kvar förhindrar man att värmen "rymmer".
 
Nu vet jag kanske inte vad sot och tjära är men trodde att sot är en svart fluffig något fett pulver och annat som kan också se ut som en hård glänsande svart lack- liknande beläggning som fastnar på skorstensväggar och som uppstår när man eldar med för lite luft. Tjära är mjukare och rinner. Båda är former av oförbrända kolväten och brinner duktigt om temperaturen är rätt. Den fluffiga pulver är värst för den har stor kontaktyta med luft/syre men den är så lätt att den brukar flygga ut genom skorsten och fastna på tvätten i stället ;). Den glänsande beläggning biter sej bättre till underlaget.

Tjära rinner ju neråt och om den till slut kommer ditt där det är rätt temp så antänds den och startar branden som bränner ut all annan sot som finns i skorstenen.
Jag håller med Matss att det är tjära som ger upphov till skorstensbrand men håller inte med att soten inte brinner. Om soten inte brinner så är det helt enkelt inte sot eller antändningstemp är för låg.
Askan kan också fastna på skorstensväggar och kan likna sot men är så klart inte brännbart och klarar gasbrännare-test.

Tycker inte det är så bra att sprida fel information till skorstensägare med nersotade skorstenar om att soten inte brinner ...
hoppas någon yrkessotare kan bekräfta eller förkasta det jag har skrivit ...
gaia

gaia
 
AndersG skrev:
"I
Dessa kakelugnar hade såväl tilluftsspjäll och spjäll. Dessa två hade och har fortfarande två skilda funktioner. Med tilluften reglerar man förbränningen. Med spjället som skall vara helt öppet då man eldar och stängt då man slutat och enbart obetydlig glöd finns kvar förhindrar man att värmen "rymmer".
Spjället har kanske litet annorlunda funktion vid en köksspis då den inte har en så tätt eldstad och enkel tilluftsreglering (med otätta kokplattor )som en kakelugn har men jag tycker att det behövs i båda fall.
Jag vet egentligen inte varför man inte monterar skorstenspjäll idag. Kanske dagens kaminer klarar sej utan dom och då blev det andra regler skrivna? Å andra sidan var dom gamla spjäll aldrig 100% tätta och tillätt en minimumdrag genom som en säkerhet i fal ...
Jag tycker att dom behövs ...
gaia
 
Visst kan sot brinna, det består ju mest av kol.

http://www.novator.se/bioenergy/wood/A5.pdf

Men det krävs ganska höga antändningstemperaturer. Tror nog också att det är förekomsten av tjära som är den största risken, eller kombinationen sot och tjära.
 
Jag tycker att dom behövs ...
Det tycker jag med.
 
Eftersom det tydligen råder lite olika meningar om vad för slags rester i en skorsten som kan brinna, så kan vi fastställa att torr sot inte brinner, jag har provat med den sot som jag dragit ur min stålskorsten. Om man även tycker att TJÄRA är sot, då brinner den "soten", bara ett problem Tjära är inte sot. Jag har försökt "tända" sot med skärbrännarlåga (1900 grader C) och det har inte varit minsta antydan till tändning. Om man istället försöker tända rester av tjärbildning, som skrapats loss från skorstenar där dåligt förbrända rökgaser passerat, då tänder det omedelbart. Således: ren sot brinner inte hur mycket man än värmer det, inte med svetslåga (acetylen+syrgas el. vätgas+syrgas).

Sotarna har under otroligt lång tid pådyvlat folk att sot brinner. Man har talat om "soteld" och att osotade skortenar kan börja brinna. Vad som kan brinna i skortenen är den tjärbildning som uppstår när feloxiderade rökgaser förs ut genom en rökgång. När sotaren sotar i Era skortenar så är det mycket lite han kan göra för att få bort just den brandfarliga tjäran.

Mvh
 
Så sant som det är sagt - sot brinner inte.
Ni som tror att sot brinner kan ju hiva in sotet i pannan och elda upp det så får ni se om det brinner eller ej.
Problemet är den tjärbeläggning som bildas i skorstenspipan om man inte eldar på rätt sätt eller använder ved som inte är torr. Har hört att man kan kasta in potatisskal i pannan, det ska visst kunna lösa upp tjärbeläggningen, har dock inte testat själv. En annan metod för att få bort tjäran är att lägga in zinkplåtar i pannan och elda på ganska friskt, detta ska också få tjäran att lösas upp. Annars är det ju mekanisk bearbetning som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.