Langbein
Vi beställde trall och snickaren skruvade fast ett golv med smala springor. Jag trodde trall var lösa bitar som man kan lyfta, bra om man behöver göra rent eller tappar ner nåt. Trall glider sa han, ni får skruva loss om ni tappar nåt. Jättekul om man ska leta, så nu övervägs en matta av lämpligt slag, då vi har tak över halva och markis över halva. Gammal vanlig heltäckningsmatta är väl inte så bra, det ska väl kunna regna igenom. Återstår tygmatta, kokos, konstgräs, vad mer?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Annaman skrev:
Vi beställde trall och snickaren skruvade fast ett golv med smala springor. Jag trodde trall var lösa bitar som man kan lyfta, bra om man behöver göra rent eller tappar ner nåt.
På en altan får det nog betecknas som standard att man skruvar fast trallvirket, på golvet i bastun däremot kanske man möjligen har lös trall (fast eg. helst inte, huhh... för undersidan efter ett tag ;))

Om snickaren skruvat ihop trallvirket (utgår från att det är tryckt virke) på ett bra sätt, dvs. utan mellanrum, så kommer du efter en tid att ha ca. 2-4 mm. springor mellan plankorna, det är inte mycket som kan falla ner där emellan, så problemet tror jag INTE blir särskilt stort, dvs. i praktiken inget problem alls.

Matta kan man väl isf. ha på den del som är under tak om man vill för trevnads skull, på otäckta sidan av altanen skulle då inte jag rekommendera någon matta alls, den blir snabbt väldigt ofräsch om man låter den ligga ute i regn och dessutom är den läbbig att gå på länge efter regnet pga. att den torkar så sakta i jämförelse med altangolvet.
Ska ni ändå av någon anledning ha en matta som ligger ute i regn så bör den vara billig då den får betecknas som "ensäsongs"matta ;), iaf. om ni väljer något av naturmaterialen som kokos, bast osv.

MVH//Christina.
 
Langbein
Det är redan en liten springa på 2-3 mm och vi har ett barn på 15 månader
 
Annaman skrev:
Det är redan en liten springa på 2-3 mm och vi har ett barn på 15 månader
Hmm....., inte för att jag vill förringa problematiken med att ha barn ;), men åtminstone för våra tvillingar har det aldrig varit några problem med ett fastskruvat altangolv som har mellanrum på de där millimetrarna och kanske lite drygt dessutom :)

MVH//Christina.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
samma här :D fast vi har inte tvillingar, utan tre i olika åldrar :D
 
Samma här.Fast nu är mina barm ganska stora,men det var aldrig några problem när dom var små. Jag skulle inte rekommendera något på golvet. Det blir snabbt ofräscht och jag tror inte golvet må bra av att vara täckt med något som är tätt i alla fall.
 
Vi har köpt en plastmatta som man vanligtvis har i förtält till husvagnar och lagt på vår altan. Det fungerar ypperligt. Regnet går igenom och trallen torkar och barnen kan springa och krypa bäst dom vill.

Det finns olika typer av plastmatta och vi har valt den mest glesa för att trallen ska kunna torka inunder efter regn.
 
Annaman skrev:
Det är redan en liten springa på 2-3 mm och vi har ett barn på 15 månader
Då är det nog ingen risk att barnet ramlar igenom! ;)
Det finns väl ingenting som hindrar att man anordnar en inspektionslucka?
 
Finns speciella mattor för altaner/balkonger, dessa har små "gummikluttar" på undersidan som gör att mattan inte ligger direkt mot underlaget. Detta förhindrar mögel osv under mattan, samt (gissar jag) gör att mattan torkar fortare då luft kan cirkulera även under mattan.

Dessutom så blir det ju ett halkskyd, som ren bonus.

Dessa mattor finns där du köper vanliga golv.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Langbein
Så lösa trallar man kan lyfta är inte bra?

På förra stället var det bra att kunna göra rent under och hålla koll under 2 stora lösa trallar. Nu har vi uppåt 25 kvm fastskruvat och träd i närheten som kanske bör huggas ner ändå.

Alternativ är som det dränerade konstgräset.

Golvet skulle tydligen ha snickrats tätt och inte med färdiga springor som nu, så det kan bli 5-10 mm med tiden. Det finns väl inte så mkt smått som kan ramla ner, men då får man skruva sa snickarn.
 
  • Haha
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
H Halling skrev:
Finns speciella mattor för altaner/balkonger, dessa har små "gummikluttar" på undersidan som gör att mattan inte ligger direkt mot underlaget. Detta förhindrar mögel osv under mattan, samt (gissar jag) gör att mattan torkar fortare då luft kan cirkulera även under mattan.

Dessutom så blir det ju ett halkskyd, som ren bonus.

Dessa mattor finns där du köper vanliga golv.
Nja, håller ej med.
Vi har ett inglasat uterum i aluminium profil från Willab Garden med sibiriskt lärk på golvet.
Vi valde allt läggs en sådan matta du nämner, alltså en med gröna pluppar under så den inte ligger så tajt mot golvet, på hela golvet.
Vi upptäckte idag att ute vid ytterkanterna runt om är det mögel under mattan.
Träet har alltså inte tålt att mattan legat på golvet året runt.

Vi kommer nog ta bort mattan nu och sen intreda med mattor på de sociala ytorna bara (under loungemöbeln och matbordet).

Tråkigt.
Trodde att en sådan matta skulle fungerar med ikke.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
H Henrik Frost skrev:
Nja, håller ej med.
Vi har ett inglasat uterum i aluminium profil från Willab Garden med sibiriskt lärk på golvet.
Vi valde allt läggs en sådan matta du nämner, alltså en med gröna pluppar under så den inte ligger så tajt mot golvet, på hela golvet.
Vi upptäckte idag att ute vid ytterkanterna runt om är det mögel under mattan.
Träet har alltså inte tålt att mattan legat på golvet året runt.

Vi kommer nog ta bort mattan nu och sen intreda med mattor på de sociala ytorna bara (under loungemöbeln och matbordet).

Tråkigt.
Trodde att en sådan matta skulle fungerar med ikke.
Jag fick tips senast igår om att man kunde använda sånna här, men är tveksam till att det är bra att lägga direkt mot trallen, även om de är "pluppar".

Frågan är vad man kan lägga istället direkt på trallen?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Jag fick tips senast igår om att man kunde använda sånna här, men är tveksam till att det är bra att lägga direkt mot trallen, även om de är "pluppar".

Frågan är vad man kan lägga istället direkt på trallen?
Vet ej, men hos blev det inte bra. Tveksamt att en sån matta andas tillräckligt bra.
Kanske fungerar om man har isolerat uterum som inte blir vått och fuktigt på vintern.
Dessa s k gummipluppar var dessutom helt nedtrampade på vissa ställen så visst ligger de helt diktan trägolvet tillslut.
 
H Henrik Frost skrev:
Vet ej, men hos blev det inte bra. Tveksamt att en sån matta andas tillräckligt bra.
Kanske fungerar om man har isolerat uterum som inte blir vått och fuktigt på vintern.
Svårt att få helt tätt utan att gjuta en grund, även om man "ramar in" uterummet för att motverka att fukt dras in via plankorna på utsidan.

Funderade på att lägga ett golv på trallen, men de blir nog lika illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.