Det känns som att det är för oklart hur läckaget uppkommit för att TS ska gå vidare. Om vi förutsätter att man inte "vill vara snäll" (dvs accepterar osett att man får stå för vad som kan vara väldigt kostsamt) så är jag ganska säker på att TS bör vänta på att köparen kommer med ett formellt krav. Detta krav bör väl då också beskriva skadan i detalj, inte bara att "det droppar vatten". Efter detta krav är presenterat skall TS beredas möjlighet att fixa det, eller låta fixa det. Eller bestrida.

Om man vill vara krass är det nog få köpare som klarar av att följa reglerna ovan, och det är ett sätt det inte längre blir TS problem. Så att sitta still, och bestrida diffusa krav utan ytterligare skrivningar tror jag är rätt väg att gå.

Alternativet är att man har en känsla för vad som kan vara problemet och vet med sig att det inte är så krångligt och dyrt. Då kanske det kan vara värt att fixa. Men i många fall äter tiden för process upp hela vinsten för köparen, och är därmed inte värt det, helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är först och främst som Cleas säger. Det är köparens hus, och TS varken kan eller ska gå in och rota.
För det andra måste felet ligga i avloppsröret, eller tappvattenröret, eftersom problemet kom när de spolade i toaletten. Det ska/bör inte vara något fel på tätskiktet, eller badrummets konstruktion. Det borde då inte heller vara något jättestort jobb att åtgörda. Samtidigt bör det inte heller vara några problem att få ut det på försäkringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan den nya ägaren köpt nån spolarören-tjänst som gått lite våldsamt till?
Det brukar ju drälla in erbjudanden om sånt när mamma flyttat in.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan den nya ägaren köpt nån spolarören-tjänst som gått lite våldsamt till?
Det brukar ju drälla in erbjudanden om sånt när mamma flyttat in.
På tillträdesdagen? Det borde ju inte vara någon fråga om att annat än att felet fanns vid överlåtelsen.

Är det uteslutet att det är kondens?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Amazonic Amazonic skrev:
Badrummet byggt 2021 av firma med intyg.
Firman finns inte längre.
Fick du någon information om deras ansvarsförsäkring?
Enligt någon sida jag läste så skulle den försäkringen fortsätta att gälla även efter att företaget upphört.
 
J Jaggatagga skrev:
På tillträdesdagen? Det borde ju inte vara någon fråga om att annat än att felet fanns vid överlåtelsen.

Är det uteslutet att det är kondens?
Jag frågade om det inte bara va kondens,då det är en råkällare med fuktproblem.
Men enligt dom va det inte det.
Men dom kallade också laminatgolvet för parkett,så jag vet inte hur mkt dom kan.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Som någon annan skrev. Det är köparnas problem nu. Beklaga och hänvisa till att du aldrig har haft läckage. Lämna kontaktaktuppgifter till ditt dolda-fel-försäkringsbolag så får de försöka få ersättning därifrån.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Enklast just nu borde vara att ringa ut en spolfirma med kamera. Då får man en bild av vad det kan vara. Kostar väl 1500-2000kr iaf i Skåne.
 
  • Gilla
johannord
  • Laddar…
S santos skrev:
Enklast just nu borde vara att ringa ut en spolfirma med kamera. Då får man en bild av vad det kan vara. Kostar väl 1500-2000kr iaf i Skåne.
Nej, TS skall inte göra något alls. Det är köparens hus, denne får dokumentera och inkomma med ett formellt krav som styrks av en utredning.

Att höra av sig och säga att det droppar vatten är inte ett formellt krav eller resultat av en utredning för eventuell felorsak.

TS skall ta i mot det formella kravet och vidarebefodra det till FS bolag alt skall den skickas direkt dit beroende på hur FS bolaget vill ha det
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det är inte så att köparen sett nå missfärgningar i taket och sen hittar på allt med läckaget för att få det reglerat "gratis"
Det låter ju väldigt långsökt att ingjutna rör som ej läckt tidigare plötsligt skulle läcka så det droppar....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Amazonic Amazonic skrev:
Jag frågade om det inte bara va kondens,då det är en råkällare med fuktproblem.
Men enligt dom va det inte det.
Men dom kallade också laminatgolvet för parkett,så jag vet inte hur mkt dom kan.
Lustigt! Det är betydligt vanligare att folk kallar parkettgolv för laminat :)

Har väldigt många gånger stött på folk som tror att trägolv med ett slitskikt av ek är ett laminatgolv...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Som någon annan skrev. Det är köparnas problem nu. Beklaga och hänvisa till att du aldrig har haft läckage. Lämna kontaktaktuppgifter till ditt dolda-fel-försäkringsbolag så får de försöka få ersättning därifrån.
Nej, sannolikt täcks inte felet av försäkringen. Så det är TS ansvar.
Rätt råd är snarare att tacka för informationen och be dem återkomma när de vet vad felet är.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Har väldigt många gånger stött på folk som tror att trägolv med ett slitskikt av ek är ett laminatgolv...
Rent tekniskt är det väl ofta det.
 
BirgitS
F frause skrev:
Rent tekniskt är det väl ofta det.
Tveksamt, däremot är det oftast ett lamellgolv. Jag tror det är många som blandar ihop laminat och lamell.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Detta skulle jag ta på allvar om jag var du. Eftersom badrummet var ganska nybyggt. Hur såg besiktning av badrummet ut? Skrev besiktningsman ner det som felaktigt utfört, eller helt korrekt? Har stor betydelse för begreppet dolt fel huruvida man kunnat ana att det var problem?

Jag skulle kotakta dina försäkringar som fler skrivit. Och kanske åt dit, prata med köpare o ta kort. Men låt dem driva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.