Nyfniken Nyfniken skrev:
Det rimmar inte med "har glömt tid på snickare". Har man fast pris så spelar det ingen roll hur mycket tid som har gått åt.
har inte sagt något alls om det?

jag kommenterade inlägget som skrev följande "Har du fastprisavtal så är detta troligen inte OK."

vilket är felaktigt
 
O oliven1 skrev:
har inte sagt något alls om det?

jag kommenterade inlägget som skrev följande "Har du fastprisavtal så är detta troligen inte OK."

vilket är felaktigt
Jag förstår inte vad du skriver.

"har inte sagt något alls om det?" - Vem har inte sagt något om vad?

Om man har fast pris så har man fast pris. Om man har glömt att fakturera hela eller delar av det man har levererat så har man 3 år på sig att göra det.

Har man fast pris så kan man inte ta betalt för timmar. Om man räknade med att något skulle ta 20 timmar och lämnar ett fast pris på 15 000:- så spelar det ingen roll om det tar 10 eller 100 timmar. Man kan fortfarande bara fakturera 15 000:-.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår inte vad du skriver.

"har inte sagt något alls om det?" - Vem har inte sagt något om vad?

Om man har fast pris så har man fast pris. Om man har glömt att fakturera hela eller delar av det man har levererat så har man 3 år på sig att göra det.

Har man fast pris så kan man inte ta betalt för timmar. Om man räknade med att något skulle ta 20 timmar och lämnar ett fast pris på 15 000:- så spelar det ingen roll om det tar 10 eller 100 timmar. Man kan fortfarande bara fakturera 15 000:-.
du får nog gå tillbaka och kolla vilket inlägg jag svarade på så förstår du nog
 
O oliven1 skrev:
du får nog gå tillbaka och kolla vilket inlägg jag svarade på så förstår du nog
Ok, det har jag gjort. Jag föreslår att du då läser mitt #15, som svar på det.
 
P Putte 9497 skrev:
Han har ju inte fått någon faktura tidigare
Jag tolkade första inlägget som att TS redan fått och betalat en faktura.
 
E EB2 skrev:
Jag tolkade första inlägget som att TS redan fått och betalat en faktura.
Jag håller med dig men:
 
  • Haha
Kardan79
  • Laddar…
Jag fattade TS för att de väntat 1 år på att skicka fakturan och tappat bort underlaget. Men jag kan ha fel.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ok, det har jag gjort. Jag föreslår att du då läser mitt #15, som svar på det.
precis,

jag skrev "varför skulle det inte vara okej på fastpris entreprenad?"

alltså jag svarade på ett inlägg som sa att det beror på vilket avtal man har.

jag har aldrig sagt eller kommenterat på "har glömt tid på snickare", utan jag kommenterade på något helt annat sedan drog du in detta
 
O oliven1 skrev:
precis,

jag skrev "varför skulle det inte vara okej på fastpris entreprenad?"

alltså jag svarade på ett inlägg som sa att det beror på vilket avtal man har.

jag har aldrig sagt eller kommenterat på "har glömt tid på snickare", utan jag kommenterade på något helt annat sedan drog du in detta
Jo men TS hade fått motiveringen "har glömt tid på snickare". OM då avtalet är ett fastprisavtal. så är det motivet (troligen) inte OK. Eftersom mängden tid för snickarna inte är relevant som debiteringsgrund om det var ett fastpris.

Men vi vet inte vilken typ av avtal som finns här.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men TS hade fått motiveringen "har glömt tid på snickare". OM då avtalet är ett fastprisavtal. så är det motivet (troligen) inte OK. Eftersom mängden tid för snickarna inte är relevant som debiteringsgrund om det var ett fastpris.

Men vi vet inte vilken typ av avtal som finns här.
men var fortfarande inte det jag kommenterade på, jag kommenterade på ett inlägg som sa att det inte var okej på fast pris avtal
 
JO det var det du kommenterade. Du kommenterade inlägg #7, som var en direkt kommentar till TS fråga, där texten var "glömt tid på snickare".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Varför dra upp fast pris, när ts aldrig hävdat att det är det och det förmodligen inte var ett fast pris på arbetet. 🤷🏼
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det vore ju enkelt om TS kunde orka förklara om det var fastpris, om det betalts en faktura redan m.m.
Men, TS har bara gjort två inlägg totalt...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
JO det var det du kommenterade. Du kommenterade inlägg #7, som var en direkt kommentar till TS fråga, där texten var "glömt tid på snickare".
men jag kommenterade inget som hade med det att göra ju????

jag kommenterade att och ställde frågan varför det inte skulle gälla vid fast pris, inget annat.
 
TS har lämnat? 😂 ...och här spekulerar vi för fullt. Men det skulle vara intressant att få veta svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.