Efter att kommit till mitt fritidshus där vattnet varit avstängt ett par månader så sätter jag igång pumpen genom att slå på automatsäkringen och öppna upp vredet så att vattnet kan nå hydroforen men vattnet rinner istället ut genom en pip under hydroforen.
Badrummet och övriga delar i huset där vatten finns har hållit 10 grader celsius.
Någon som vet vad som kan vara galet? Alla tips uppskattas.
 
Det går inte att se på din film, det är för mörkt och för mycket rörelse i filmen.

Men det är väl någon övertryck eller avtappnings ventil som läcker kan tänka.
 
Hej
Du får nog filma lite bättre och gärna förklara lite bättre.
Går pumpen när det läcker så öppnar inte övertrycksventilen, då får du öppna mer på kranen mellan pump och hydrofor.
/W
 
Ser ut som att det sitter en säkerhetsventil inne i hörnet.
Troligen är det den som läcker.
Antingen är det ställd i öppet läge eller så är det skräp mellan ventilkägla och sätet.
 
så mycket som den rinner så verkar säkerhetsventilen helt öppnad trots att trycket är i stort sett på 0 Bar, det är inte någon som bara glömt att ställa tillbaka denna efter att det har kallställts sedan tidigare (för att tömma hydroforen på vatten) ??
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
så mycket som den rinner så verkar säkerhetsventilen helt öppnad trots att trycket är i stort sett på 0 Bar, det är inte någon som bara glömt att ställa tillbaka denna efter att det har kallställts sedan tidigare (för att tömma hydroforen på vatten) ??
Tack för svar. Så skulle det kunna vara. Är det den svarta runda? Jag var där och drog lite och försökte men ungarna var med mig så ska åka dit igen idag och försöka i lite mer lugn och ro. Tryckvakten kan inte ha något med det att göra va?
 
  • Termostatventil på rör, med etikett, instruktioner, mot vit och grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets rör, ventil och tryckmätare i ett dammigt, spindelnätsbeklätt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar under handfat, vattenskador, skruvmejsel på smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemstermostat med kopparledningar, kabelanslutningar, väggstation och rostskydd i enkel installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller svart Telemecanique brytare med texten "OFF AUTO" och tekniska specifikationer, inomhusmiljö, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är den runda svarta ratten, vrid ratten moturs.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är den runda svarta ratten, vrid ratten moturs.
Vrider motsols på säkerhetsventilen men händer inte mycket. Ryckte av den svarta toppen och fick det att sluta när jag trycker den vita plastbiten rakt nedåt. Kanske tar jag då bort själva tryckfunktionen. Då läckte det i vart fall inget och hydroforen fylldes på men när jag släpper / sätter på svarta plast hatten så kan jag inte få in det läget hur mycket jag än trycker/vrider. Kan själva ventilen ha gått sönder? Eller behöver jag skuva isär och se till att det inte är något skit som fastnat som någon kommenterade? Alla råd mottages tacksamt!
 
  • Läckande rör med vatten som strilar ut, ventiler och en svart elektrisk komponent på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D duddis1 skrev:
Vrider motsols på säkerhetsventilen men händer inte mycket. Ryckte av den svarta toppen och fick det att sluta när jag trycker den vita plastbiten rakt nedåt. Kanske tar jag då bort själva tryckfunktionen. Då läckte det i vart fall inget och hydroforen fylldes på men när jag släpper / sätter på svarta plast hatten så kan jag inte få in det läget hur mycket jag än trycker/vrider. Kan själva ventilen ha gått sönder? Eller behöver jag skuva isär och se till att det inte är något skit som fastnat som någon kommenterade? Alla råd mottages tacksamt!
 

Bästa svaret

Då är den paj, saknar förmodligen en fjäder normalt gömd i handtaget som skall pressa och hålla ventilkäglan tät tills en viss tryck uppnås.

Byt till en ny fungerande säkerhetsventil. Vitsen är att om trycket blir för högt så skall denna ventil öppna och börja släppa ut vatten istället för att av trycket spränga din hydrofor om vattenpumpen av någon anledning inte stannar

En sak att tänka på är att dessa precis som säkerhetsventilen i varmvattensberedaren skall motioneras då och då (några gånger per år i alla fall) genom att vrida handaget tills det spolar ordentligt så att ventilkäglan spolas rent från kalk och salter som kan kommit med mikroskopisk läckage av vatten (speciellt om det ligger nära sin utlösningstryck - vilket kan ske ganska ofta med just varmvattenberedare när vattnet värms och vattnet expanderar) , och skräp/partiklar som samlat sig under i ventilkäglan så att det inte fastnar eller inte öppnar sig när den faktiskt skall göra det.

---

Hur har du hamna i det läget med en säkerhetsventil utan fjäder - är det något du själv kallställt eller är det någon föregående ägare har lyckats med - det 3' alternativet är att något som normalt håller ihop detta har rostat/korriderat av - men då borde fjädern och den svarta vredet har sprättat iväg.

beredskaps och säkerhetsprylar är bland det svåraste som finns att hålla dessa garanterat fungerande under lång tid om dessa inte provas och motioneras då och då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Då är den paj, saknar förmodligen en fjäder normalt gömd i handtaget som skall pressa och hålla ventilkäglan tät tills en viss tryck uppnås.

Byt till en ny fungerande säkerhetsventil. Vitsen är att om trycket blir för högt så skall denna ventil öppna och börja släppa ut vatten istället för att av trycket spränga din hydrofor om vattenpumpen av någon anledning inte stannar

En sak att tänka på är att dessa precis som säkerhetsventilen i varmvattensberedaren skall motioneras då och då (några gånger per år i alla fall) genom att vrida handaget tills det spolar ordentligt så att ventilkäglan spolas rent från kalk och salter som kan kommit med mikroskopisk läckage av vatten (speciellt om det ligger nära sin utlösningstryck - vilket kan ske ganska ofta med just varmvattenberedare när vattnet värms och vattnet expanderar) , och skräp/partiklar som samlat sig under i ventilkäglan så att det inte fastnar eller inte öppnar sig när den faktiskt skall göra det.

---

Hur har du hamna i det läget med en säkerhetsventil utan fjäder - är det något du själv kallställt eller är det någon föregående ägare har lyckats med - det 3' alternativet är att något som normalt håller ihop detta har rostat/korriderat av - men då borde fjädern och den svarta vredet har sprättat iväg.

beredskaps och säkerhetsprylar är bland det svåraste som finns att hålla dessa garanterat fungerande under lång tid om dessa inte provas och motioneras då och då.
Mig veterligen har ingen rört säkerhetsventilen. Jag har haft huset i två år men detta är första vintern som jag tömde ut vattnet från Hydroforen. Rätt eller fel men jag spolade helt sonika ut vattnet ur kranen i handfatet med pumpen avstängd i höstas… Året innan dess lät jag vattnet vara kvar i hydrofor.. . Jag har haft några gäster som lånade huset i höstas efter jag kallställde. Den enda rimliga förklaringen till att fjädern nu saknas är att de måste dragit loss hatten till säkerhetsventilen i nåt försök att stänga av kranen för tillförseln av vatten från brunnen och fjädern flugit ur då… Märker man inte att något gick sönder så berättar man kanske inte det.

Det verkar vettigt det du säger att man bör underhålla och motionera ventilen då och då. Någon fjäder såg jag inte övht men precis den fjädrande funktionen som saknades.. Jag får köpa en ny ventil och montera ditt. Den här är snart 15 år gammal och kanske får bör anses som uttjänt.

Tack för svar!!
 
X xxargs skrev:
Då är den paj, saknar förmodligen en fjäder normalt gömd i handtaget som skall pressa och hålla ventilkäglan tät tills en viss tryck uppnås.

Byt till en ny fungerande säkerhetsventil. Vitsen är att om trycket blir för högt så skall denna ventil öppna och börja släppa ut vatten istället för att av trycket spränga din hydrofor om vattenpumpen av någon anledning inte stannar

En sak att tänka på är att dessa precis som säkerhetsventilen i varmvattensberedaren skall motioneras då och då (några gånger per år i alla fall) genom att vrida handaget tills det spolar ordentligt så att ventilkäglan spolas rent från kalk och salter som kan kommit med mikroskopisk läckage av vatten (speciellt om det ligger nära sin utlösningstryck - vilket kan ske ganska ofta med just varmvattenberedare när vattnet värms och vattnet expanderar) , och skräp/partiklar som samlat sig under i ventilkäglan så att det inte fastnar eller inte öppnar sig när den faktiskt skall göra det.

---

Hur har du hamna i det läget med en säkerhetsventil utan fjäder - är det något du själv kallställt eller är det någon föregående ägare har lyckats med - det 3' alternativet är att något som normalt håller ihop detta har rostat/korriderat av - men då borde fjädern och den svarta vredet har sprättat iväg.

beredskaps och säkerhetsprylar är bland det svåraste som finns att hålla dessa garanterat fungerande under lång tid om dessa inte provas och motioneras då och då.
Det var säkerhetsventilen som pajat. Fick det bekräftat av en rörmokare som var i närheten och åkte upp o kollade på det. Han hade samma dag varit på ett annat jobb där exakt samma sak hänt så verkar vara ett vanligt förekommande fel.
Tack för hjälpen!
 
D duddis1 skrev:
Det var säkerhetsventilen som pajat. Fick det bekräftat av en rörmokare som var i närheten och åkte upp o kollade på det. Han hade samma dag varit på ett annat jobb där exakt samma sak hänt så verkar vara ett vanligt förekommande fel.
Tack för hjälpen!
Vad är det exakt som går sönder i dem ?? - korrosion och något som släpper ??

kallvattenrör med kranar och ventiler är typiskt någon som är kallt och i många fall också drar på sig kondens i långa perioder - är det icke rostfria detaljer i en ventil så kan man få sådana verkan efter mer eller mindre lång tid när saker rostar av. - tex. spår-låsringar, fjädrar och annat som håller ihop det hela som har man missat i konstruktion/tillverkning i avseende korrosion trots att resten är korrosionshärdigt.

jag glömmer inte på ett företag jag jobbade för länge sedan att man hade rostfria lås på kabinetterna utomhus och därmed skulle tåla utomhusmiljö inklusive havsnära miljö - efter ett tag började det komma en massa klagomål att låsen inte gick att öppna och det börja undersökas och då visade det sig att fjädrarna som tryckte på stiften för låset inte var av rostfritt material fast allt annat var det och det var en 'fusktillverkning' av leverantören av låsen - efter det så byttes det till abloy...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.