Jag ska köpa 3 stycken övervakningskameror så att jag har lite koll på läget hemma. Kameran måste givetvis ha mörkerseende, men det har de flesta har jag sett. Sen behöver det inte vara 4k-upplösning eftersom jag inte vill betala hur mycket som helst.

Hur ska man tänka gällande molntjänster? Vill man ha inspelningsmaterialet på en molntjänst?

Sen är det jätteviktigt att kamerorna går på batteri, eftersom det finns begränsat med uttag på fasaden. Men då är det också viktigt att veta hur länge batterierna håller. Man vill ju inte behöva ladda dem precis hela tiden.

Vad har ni för kameror? Vad är det för för- och nackdelar med de kamerorna ni har? Vad ska jag tänka på?

Kan väl tänka mig att lägga 3-4k för kamerorna kanske.
 
Jag hade satsat på PoE-drivna kameror istället för batteridrivna.
Sen en lokal NVR för inspelning.
Eventuellt en PoE-switch om det inte finns tillräckligt med PoE-utgångar på NVRen.
Allt ligger sen via en UPS.

PoE = (Power over Ethernet) är en teknik för att via nätverkskabeln strömförsörja apparater som har PoE-stöd. På så vis behövs inga nätadaptrar eller eluttag där apparaterna används. Det är en perfekt lösning för svårplacerade accesspunkter, nätverkskameror.

NVR = Network Video Recorder” och betyder att det är en videolagringsenhet avsedd för IP-kameror (nätverkskameror).
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Jag har Arlo Pro 4 och är oerhört nöjd.
Batterierna räcker väldigt länge, ca 6 månader i alla fall.
Jag har köpt två extra batterier, så jag ska byta lite sekventiellt eftersom jag har fler kameror än så.
Bra upplösning, suverän app där du ställer in hur du vill att den ska rörelsedetektera och olika funktion på detta vid "hemmaläge" och "bortaläge".
Kopplas upp via WiFi, och i och med att det är batteridrivet så är det bara att skruva upp dom på lämpligt ställe, förutsatt att du har WiFi-täckning.

Har bara hittat en enda nackdel hittils och det är att dom stänger ner vid 20 minusgrader.
Och det är ganska prcis 20 minusgrader, då slutade samtliga utomhusmonterade att fungera.
Dock så "kom dom tillbaka" när det blev varmare än 20 minusgrader.

Molnlagring för 30 dagars videhistorik kostar 109kr/mån för obegränsat antal kameror, vilket jag tycker är en bra lösning.

Bra kampanj nu dessutom på Kjell & Co:
https://www.kjell.com/se/varumarken...potlight-overvakningskamera-4-pack-vit-p64999

Lite över din budget ser jag, men du kan kanske tänka över det om du tycker att det verkar bra.
NetOnNet säljer ett 3-pack lite billigare:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...ngskamera/arlo-pro-4-3-pack-vit/1018560.9438/

Men en bra övervakningslösning tycker jag.
 
Skulle en sån som hannuse tipsar om kunna funka att sätta inomhus och filma ut?

Kan sätta den kanske 5-6m upp och filma ut på parkeringen, ett område på kanske 10*12-15m
Har haft lite skadegörelse så skulle vilja ha lite koll, funkar det med detektering även om den är bakom glas?

Tips på nån väldigt liten "spion" kamera man skulle kunna montera i ett trapphus, för dold montering
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Som vanligt med molntjänster är det en risk man tar att leverantören försvinner eller skrotar den vid en för dig olämplig tidpunkt.
Eller så inför de "en ny och bättre tjänst" vilket betyder att du behöver köpa nya kameror.

/Höghus
 
nino nino skrev:
Skulle en sån som hannuse tipsar om kunna funka att sätta inomhus och filma ut?

Kan sätta den kanske 5-6m upp och filma ut på parkeringen, ett område på kanske 10*12-15m
Har haft lite skadegörelse så skulle vilja ha lite koll, funkar det med detektering även om den är bakom glas?

Tips på nån väldigt liten "spion" kamera man skulle kunna montera i ett trapphus, för dold montering
Det är inte tillåtet med den övervakning du tänker dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet med den övervakning du tänker dig.
Kanske, kanske inte.

https://www.imy.se/verksamhet/kamer...raden/bostadsrattsforeningar-och-hyresvardar/

"Att bli kamerabevakad på ytor i direkt anslutning till sin bostad är enligt lagens mening ett omfattande intrång i den personliga integriteten. Rätten att inte bli kamerabevakad i sin hemmiljö kan i undantagsfall begränsas."
"För att kunna göra en bedömning av om en tilltänkt bevakning är tillåten eller inte krävs att ni har identifierat ett syfte med bevakningen. Vilket problem är det ni vill lösa med bevakningen? Syftet sätter ramarna för hur ni får bedriva bevakningen. Ni får bara bevaka det som är nödvändigt med anledning av ert syfte. Om ert syfte är att utreda, förhindra eller beivra brott måste ni kunna visa att det kan finnas problem med brottslighet på just den plats ni vill kamerabevaka."
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet med den övervakning du tänker dig.
Så länge det är den egna tomten är det ok.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Så länge det är den egna tomten är det ok.

/Höghus
Nu är Nino en hyresvärd, misstänker att frågan gäller en hyresfastighet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Så länge det är den egna tomten är det ok.

/Höghus
Jag uppfattade det inte som en villatomt, eller trappan i en villa.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattade det inte som en villatomt, eller trappan i en villa.
Mea culpa.
Är det hyreshus, allmänheten har tillträde, är det andra regler.

/Höghus
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
wildeside
Men nu va det köp av kamera TS undrade över och inte det eviga tjatet om regler och miljö.
Tog upp miljö pga att snart skriver väl någon om hur man sorterar kameror miljöriktigt på ÅV.
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 6 till
  • Laddar…
Har läst på om det och jag uppfattar det också som att har man problem så kan man kameraövervaka.

Spionkamera var fel ord tydligen, dörröga kallas det tydligen förr men vill ha med möjlighet att filma.
Ska monteras i en lgh dörr så hyresgästen kan se vem som är utanför.

Vad gäller parkeringen så skiter jag nog faktiskt i lagar och paragrafer, det hade ni nog också gjort i min sits.
Tänker inte skriva mer om det.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Köpt våra kameror från DELTACO, bra priser och funkar kanon , koppla upp på Wi-Fi bara å ström kabel
 
R Rickard.lj skrev:
Köpt våra kameror från DELTACO, bra priser och funkar kanon , koppla upp på Wi-Fi bara å ström kabel
Men ingen erfarenhet om den funkar bakom en glasruta med detektering osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.