Läser att ett fint badrum kostar ca 30k/kvm. Hur mycket skulle det kosta om man gör det själv? Dvs samma material osv men enda skillnaden är att man står själv för arbetet.
 
Ingen som har en kvalificerad gissning?
 
U
Det är lite hur långt är ett snöre. Inbyggd toa är dyrare och skillnad på blandare kan va väldigt stor skillnad i pris. Kakel kan ju va allt från 400kr/kvm till 1400kr/kvm. Så även om man renoverar själv kan det ju va från 5’/kvm med plastmatta och billigaste av allt till oändligt dyrt du vill ha marmor och har mycket annat kringliggande som byte av gamla rör, bjälklag, tak osv.

Vårt kostade 18’/kvm där vi gjort allt utom el själva.
All eldragning som är gjord av elektriker är inräknat i priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ogräs
  • Laddar…
O Ogräs skrev:
Ingen som har en kvalificerad gissning?
Köper du du in det själv så runt hälften ca.Sedan är ju det här med att göra tätskickt så är det nog bäst att en firma gör jobbet.
 
  • Gilla
Ogräs
  • Laddar…
O Ogräs skrev:
Läser att ett fint badrum kostar ca 30k/kvm. Hur mycket skulle det kosta om man gör det själv? Dvs samma material osv men enda skillnaden är att man står själv för arbetet.
Hej!
Det beror mestadels på ditt materialval & vilka möbler du köper.

Vi gjorde allt själv förutom el & vvs. Landade på ca 4000/kvm.
 
Jag tar gärna emot tips på folk som fått ner det så pass mycket som det låter i tråden.
T.ex. kostar enbart tätskiktet ca 20-30k för de ca 12kvm rummet vi gör nu
-intredning 80k (lite dyra grejer ja),
-10k reglar/gips/plywood etc
-el 20k (lägga golvvärme, sätta spottar etc)
-kakel blir ca 50-60kvm x 650kr = 40k

Så där är vi uppe i 180 och då tillkommer flytspackling, rörmokerier, armering, målning tak, inköp eller hyra av t.ex. kakelkapare i vinkel eller kantbitar. Mosaik kring duschen, fix, fog etc etc etc.
Enbart inner/ytterhörn av tätskiktet för en duschnisch är 4x ytter och 4x inner + lim + de plana ytorna, alltså kring 1000kr.

Tror vi siktar på ca 20k per kvm för att ha en liten buffert. Och då är det enda som vi tar in folk för elen och rörmokerier.
 
L Langostanten skrev:
T.ex. kostar enbart tätskiktet ca 20-30k för de ca 12kvm rummet vi gör nu
Det låter väldigt dyrt? Jag köpte duk, remsor, hörn, manschetter, och lim till vårat badrum på 12 kvadrat för 10 563:- den 5/7 2022. Bostik Pro köpt i lokal kakelbutik, så inga budgetgrejer eller särskilt billig butik.
 
useless useless skrev:
Det låter väldigt dyrt? Jag köpte duk, remsor, hörn, manschetter, och lim till vårat badrum på 12 kvadrat för 10 563:- den 5/7 2022. Bostik Pro köpt i lokal kakelbutik, så inga budgetgrejer eller särskilt billig butik.
Det tätskiktet som gjort sig bäst i länsförsäkringars undersökningar verkar vara Kiiltos system. Då jag är sämst och prisskillnaden inte verkar överdriven tänkte jag att det var bäst att köra den. Det finns en hemsida som heter tätskiktsprodukter.se där vådarna nästan har halva priset jämfört med butiker. Det jag kikat på är en mix av att beställa rabatterat paket från dem och smådetaljer från andra.

Enbart 2x 30m vådrullar kostar 7500kr på k-rauta, Tätskiktet du har under duken kostar 3000 kr för 3x 7l burkar. Primer, remsor, limm, tejp, verktyg, hörn, silikon, på det så får man dom där arga blickarna från plånboken.

Tror det kommer landa en bra bit under 30 såklart, men räknar hellre för högt än för lågt :).
 
Jag läste det testet noggrant innan jag valde produkt och kom fram till att Bostik Pro var jämförbart med Kiilto.
 
useless useless skrev:
Jag läste det testet noggrant innan jag valde produkt och kom fram till att Bostik Pro var jämförbart med Kiilto.
Jag tror att du säkert har rätt, men med 10-20% påslag för att få det som gör sambon mer trygg kändes det som en billig kostnad för att slippa huvudvärk :).
 
Ja, jag är mest förvånad över att det verkar ha blivit nästan dubbelt så dyrt på två år.
 
L Langostanten skrev:
Jag tar gärna emot tips på folk som fått ner det så pass mycket som det låter i tråden.
T.ex. kostar enbart tätskiktet ca 20-30k för de ca 12kvm rummet vi gör nu
-intredning 80k (lite dyra grejer ja),
-10k reglar/gips/plywood etc
-el 20k (lägga golvvärme, sätta spottar etc)
-kakel blir ca 50-60kvm x 650kr = 40k

Så där är vi uppe i 180 och då tillkommer flytspackling, rörmokerier, armering, målning tak, inköp eller hyra av t.ex. kakelkapare i vinkel eller kantbitar. Mosaik kring duschen, fix, fog etc etc etc.
Enbart inner/ytterhörn av tätskiktet för en duschnisch är 4x ytter och 4x inner + lim + de plana ytorna, alltså kring 1000kr.

Tror vi siktar på ca 20k per kvm för att ha en liten buffert. Och då är det enda som vi tar in folk för elen och rörmokerier.
Förutsättningar:
total yta med tätskikt & plattor = 24 kvm.

el & vvs ca 50 (dock gjorde dessa mer än endast badrum. ca 20ksek/firma är nog närmare sanningen för enbart badrum).

tätskikt ca 6 (kampanj. Kostar ca 6,8 idag).

spackel & massor ca 12,5

kakel/klinker ca 12,5
(475 kr/kvm inkl frakt).

byggvirke/skivor ca 8,5

hyra av klinkerkap & bilmaskin ca 2

inredning ca 10

tot 101,5/24kvm =4229 per kvm.


Hur många KVM totalt har du att lägga (golv + vägg)?
 
Redigerat:
BänkpressFarsan BänkpressFarsan skrev:
Förutsättningar:
total yta med tätskikt & plattor = 24 kvm.

el & vvs ca 50 (dock gjorde dessa mer än endast badrum. ca 20ksek/firma är nog närmare sanningen för enbart badrum).

tätskikt ca 6 (kampanj. Kostar ca 6,8 idag).

spackel & massor ca 12,5

kakel/klinker ca 12,5
(24 kvm inkl 10% extra)

byggvirke/skivor ca 8,5

hyra av klinkerkap & bilmaskin ca 2

inredning ca 10

tot 101,5/24kvm =4229 per kvm.


Hur många KVM totalt har du att lägga (golv + vägg)?
Ah okej, du räknar med väggytor med. Då blir det ca 50kvm och 200k på det är ju 4k per kvm och stämmer lite närmare :).
 
L Langostanten skrev:
Ah okej, du räknar med väggytor med. Då blir det ca 50kvm och 200k på det är ju 4k per kvm och stämmer lite närmare :).
Ja precis.
Gällande tätskiktet så bör kostnaden landa på ca 10-14 för din del, om du kör exvis Bostik Pro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.