Hej
Jag och familjen har ett "bubbelbadkar" i ena badrummet. De ett badkar med jetstrålar som är inkopplat med el och vatten. det sattes på plats av hantverkarna i samband med att huset byggdes 2017.

Badkaret har varit fantastiskt under dessa år men nu används det knappt då barnen börjar bli stora och inte finner något intresse av att sitta i det längre.

Vi skulle vilja plocka ut badkaret och sätta en duschvägg med dusch istället.

Så till min fråga, hur stort ingrepp skulle krävas för att få detta fixat. Min största farhåga är att man behöver plocka bort kakel/väggar och sen flytta vattenrören högre upp för att få plats med en klassisk dusch enligt bifogad bild.

Det finns som sagt utgående vatten från väggen redan men det sitter långt ner då det använts för vatten in till badkaret, samt att det inte är helt centrerat enligt hur vi skulle velat ha duschen och väggen.

Så någon som vet, vad för arbete skulle krävas för att genomföra detta?

OBS hela badrummet är kaklat dvs golv och väggar. På väggarna sitter 40x30 plattor.

Se bilder för bättre beskrivning.
 
  • Schematisk illustration av badrumsplan med dusch och duschvägg markerad, inklusive vattenanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklat duschutrymme med svart duschvägg och regndusch, plattor i 40x30 storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha dusch med vattenanslutning inifrån väggen så behöver du ju riva rätt mycket. Jag hade valt en dusch med bottenanslutning och dragit rör från dagens vattenutgång även om det kanske inte är lika snyggt. Helrenovera ett badrum från 2017 känns lite för mkt kapitalförstöring för min del.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Vill du ha dusch med vattenanslutning inifrån väggen så behöver du ju riva rätt mycket. Jag hade valt en dusch med bottenanslutning och dragit rör från dagens vattenutgång även om det kanske inte är lika snyggt. Helrenovera ett badrum från 2017 känns lite för mkt kapitalförstöring för min del.
Tack för ditt svar. Det låter som en vettigare lösning de du nämner. Ja har ingen koll som sagt därför jag frågar här. Mina alternativ var en smidigare lösning likt det förslag du föreslog eller att man behåller badkaret. Hade inte börjat riva och hålla på i ett "nytt" badrum endast för en dusch.

:)
 
Nadliv Nadliv skrev:
Tack för ditt svar. Det låter som en vettigare lösning de du nämner. Ja har ingen koll som sagt därför jag frågar här. Mina alternativ var en smidigare lösning likt det förslag du föreslog eller att man behåller badkaret. Hade inte börjat riva och hålla på i ett "nytt" badrum endast för en dusch.

:)
Jag hade börjat med att kolla hur det ser ut bakom badkar så själva utloppet för vatten tål att vara i duschzonen. Sen snackat med en röris om att få hjälp att göra det där så snyggt som möjligt.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jag hade börjat med att kolla hur det ser ut bakom badkar så själva utloppet för vatten tål att vara i duschzonen. Sen snackat med en röris om att få hjälp att göra det där så snyggt som möjligt.
Du menar själva utloppet för vattnet? ( dem två pinnarna som sticker ut ur väggen)? Det kan jag kolla så klart. Men om jag inte missminner mig helt så sa vi till hantverkarna när vi byggde huset att det i framtiden ev skulle vara en dusch där och att det skulle byggas för det ändamålet. Däremot visste vi inte var duschen i så fall skulle vara, därav blev placeringen på utloppet anpassad till så det passade badkaret. De inte helt centrerat som sagt men de inte åt skogen snett heller. Utan de ligger hyfsat i linje med när man hade kunnat tänka sig en dusch. De nog mer ens egen OCD som gör att man hade velat flytta det någon centimeter åt höger.
 
BirgitS
Nadliv Nadliv skrev:
De ett badkar med jetstrålar som är inkopplat med el och vatten. det sattes på plats av hantverkarna i samband med att huset byggdes 2017.
Hur är det med elen, var kommer den ut ur väggen?
Det får inte finnas några hål i duschområdets väggar annat än för kall- och varmvatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med elen, var kommer den ut ur väggen?
Det får inte finnas några hål i duschområdets väggar annat än för kall- och varmvatten.
Det lägger hyfsat nära kall och varmvattnet. Tack för informationen de något och ha med sig då, att de behöver åtgärdas med om det ska till en dusch.
 
BirgitS
Då är duschkabin ett alternativ, för då blir ju inte väggarna blöta.
 
Nadliv Nadliv skrev:
Hej
Jag och familjen har ett "bubbelbadkar" i ena badrummet. De ett badkar med jetstrålar som är inkopplat med el och vatten. det sattes på plats av hantverkarna i samband med att huset byggdes 2017.

Badkaret har varit fantastiskt under dessa år men nu används det knappt då barnen börjar bli stora och inte finner något intresse av att sitta i det längre.

Vi skulle vilja plocka ut badkaret och sätta en duschvägg med dusch istället.

Så till min fråga, hur stort ingrepp skulle krävas för att få detta fixat. Min största farhåga är att man behöver plocka bort kakel/väggar och sen flytta vattenrören högre upp för att få plats med en klassisk dusch enligt bifogad bild.

Det finns som sagt utgående vatten från väggen redan men det sitter långt ner då det använts för vatten in till badkaret, samt att det inte är helt centrerat enligt hur vi skulle velat ha duschen och väggen.

Så någon som vet, vad för arbete skulle krävas för att genomföra detta?

OBS hela badrummet är kaklat dvs golv och väggar. På väggarna sitter 40x30 plattor.

Se bilder för bättre beskrivning.
Nu refererar jag till mitt eget bubbelbadkar och då är det mycket enkelt att ta bort hela "fronten" så ser man hur allt är monterat. Sannolikt så matas badkaret med slangar från en fast rördragning sedan kan man enkelt lokalisera elmatningen. Man kan sedan enkelt dra ut badkaret en bit när fronten är borta och man ser stödbenen inkl hur det exakt ser ut därunder.

Sen monterar man ju enkelt en rejäl duschblandare med utanpåliggande dragning.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...e8736b7500323336323639322f&VAT=1&gad_source=1

Sedan behöver man då riktiga kakelborrar samt rikligt med silikon när man monterar.
 
Själv ersatte jag badkar med en ångdusch-kabin. Då fick jag nytta av både el och vatten samtidigt som jag inte utsatte tätskikten för mer vatten än tidigare.

Inte lika estetiskt som den dusch du föreslog, men en rätt bekväm lösning inför nästa större renovering av badrummet resonerar jag själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.