Hej!

När jag läser på om olika pannor inför vårt pannbyte så verkar det finnas större samband mellan verkningsgrad, eldstadsvolym och rek. acktanksvolym än mellan verkningsgrad, eldstadsvolym och pannans effekt.
Även sambandet mellan pannans effekt och rek. acktanksvolym varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare.

Jag har inte fått klart för mig hur max. samt medeleffekten mäts och defineras.
Vore tacksam om någon kunde förklara det för mig.
 
Pannans effekt anger bara hur "fort" den förbränner veden.
Ack tankens storlek beror på hur lång tid det brinner (dvs vedvolym) x pannans medeleffekt.

För att göra ett överslag på brinntiden så kan du ta "1,3 kWh/ liter ved * pannans vedvolym * verkningsgrad = avgiven energi"
sen delar du detta med pannans medeleffekt för att få brinntiden
Och eftersom avgiven energi ska lagras i tanken så har du parametrarna för tankstorlek där (sen bör du minst kunna lagra 2 vedvolymer i tanken för att det ska vara bekvämt)
 
Alla tillverkare rekommenderar för små tankar, antagligen för att inte skrämma bort några kunder.
 
Tack för svaren.

Om man räknar enligt ovan så skiljer det ca 2 timmar i brinntid på ett vedinlägg för två av de pannor jag funderar på, knappt 5 timmar för Baxi Solo Inova 30 mot knappt 3 timmar för Värmebaronens Vedolux 37. (Energiuttagent är ju, mot vad jag tidigare trott, avsevärt bättre hos Baxipannan trots mindre effekt)

Har brinntiden någon påverkan på systemet utöver att det är bekvämare med kortare intervall mellan iläggningarna?
 
Baxi tar till i underkant med sina effektsiffor. Att Kalla Vedolux för 37 och inte 30 eller 35 tyder väl på motsatsen?
 
Gubben Grahn skrev:
Tack för svaren.

Har brinntiden någon påverkan på systemet utöver att det är bekvämare med kortare intervall mellan iläggningarna?
Tja vid stort värme behov behöver du mindre acktank med en panna som har lägre effekt men lika stor eldstad, Huset hinner ju förbruka lite under tiden tanken laddas..

Ta t.ex innova 30 som du skrev, Om den har 5 timmars brinntid på ett ilägg så hinner huset kanske förbruka 50 kWh under tiden om behovet är 10 Kw för huset o det motsvara antalet kWh i 900 liter vatten...
Jag tycker personligen att det är eldstadsvolymen som är viktigare än hög effekt..
 
_ap_
2an skrev:
Jag tycker personligen att det är eldstadsvolymen som är viktigare än hög effekt..
Precis vad många verkar glömma, bara stirra sig blind på effekten, men faktum är ju att en panna på 10kW och
180L ved ger lika mycke "värme" som en på 60kW och 180L.
Men det tar 6 gånger så lång tid.
 
_ap_ skrev:
Precis vad många verkar glömma, bara stirra sig blind på effekten, men faktum är ju att en panna på 10kW och
180L ved ger lika mycke "värme" som en på 60kW och 180L.
Men det tar 6 gånger så lång tid.

Jepp o det är synd att det tydligen inte går få effektiv förbränning med så låg effekt för då skulle det bara behövas en actank på ca 1000 l o en eldstadsvolym på typ 250 liter så va de bara att ladda fullt i pannan då det är kallt så klarar man sej med dygnseldning..

Iof med en panna på 20-25 kW så skulle det funka hyfsat oxå, Som kompisen sa "man lär sej ju exakt hur mycket man kan lägga i för att ladda tanken" vilket man oxå skulle lära sej med större elstasvolym oxå...
 
_ap_
Frölings 20kW vedpanna har, om jag inte minns fel 150L vedförråd som rymmer 50cm ved.
Har aldrig tidigare sett en panna på så lite kW med havlmeters ved och så stor volym, att man sen kan "chipa" upp den till
30kW är ju rätt ballt!
 
Matss skrev:
Baxi tar till i underkant med sina effektsiffor. Att Kalla Vedolux för 37 och inte 30 eller 35 tyder väl på motsatsen?
För att inte tala om Nibe, min heter Vedex 3000 ;)
den har medeleffekt 33kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.