Nu har vi lagt ned många timmar tillsammans att läsa tråden inkl TS.


TS Hur gjorde Du när Du löste stora problemet?
För det är väl klart vid det här laget.
 
Redigerat:
  • Haha
solofss2
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vilka småhus byggs med plåtteglar i ytterväggar?

Att dyckert inte får penetrera ångspärren är ju att gå lite för långt..
Är nog främst utfackningsväggar i lägenhetshus, men även en del radhus med betongstomme.

Problemet blir att plåtreglar till ytterväggar till väldigt stor del består av hål för att inte bli en köldbrygga, och om du väl lyckats pricka plåten med en dyckert så sitter den inte särskilt bra…

R Rejäl skrev:
Har byggt lösvirkeshus hela min karriär och sätter alltid överstycket först oavsett om det är omålat eller målat innan uppsättning..
Jag har primärt rört mig på prefabricerade sidan men tänker att det inte borde vara någon skillnad 95% av alla lägenheter och hus idag är ju dock utförda med gipssmyg, träsmyg är ju inte på frammarsch precis
 
Om det inte är mer som fallerat,
t ex fasadfärg på 9 år, så har TS kommit lindrigt undan med en liten bräda.

Har en känsla av att det blir flera trådar...
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
Sätt dit biten utan att krångla. Oavsett deras bemötande så kommer det bara äta allas energi. Byggbolaget skapar jobbtillfällen, i dessa tuffa tider så kan dem få fokusera på andra utmaningar!
 
  • Haha
Bert Karlsson4 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har byggt lösvirkeshus hela min karriär och sätter alltid överstycket först oavsett om det är omålat eller målat innan uppsättning..
Ja, så kan man ju göra, men då har man inget intresse av att det eststiska intrycket (tycker jag).
 
  • Gilla
J_Sand och 1 till
  • Laddar…
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, så kan man ju göra, men då har man inget intresse av att det eststiska intrycket (tycker jag).
Om man målar in sidorna så blir det lika snyggt, bara att överstycket sitter av egenkraft och inte riskerar att ramla ned😊
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om man målar in sidorna så blir det lika snyggt, bara att överstycket sitter av egenkraft och inte riskerar att ramla ned😊
Ja, smaken är ju som baken :)
 
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.
😢😢😢😢😢😢
 
Ja herregud! Bara på detta forum kan det bli hätska debatter, "75" olika inlägg om hur det ska undvikas. Vilka som kan anmälas, vad som är fulast, vem har gjort fel etc etc.
Allt detta för att liten sketen brädbit ramlat ner 9år efter uppsättande.
 
  • Gilla
bHANS och 1 till
  • Laddar…
Oj vilket engagemang... Tack alla för att ni tagit er tid.

Husföretaget har faktiskt erbjudit sig att lilla upp brädan, men jag tyckte att det lät som onödigt jobb, så får vi inga nya smygar så kanske vi spikar själva.

Det estetiska är ju en aspekt, tänkte nog inte på att vår lösning kunde vara "snyggare", om det nu är så...

Får se hur vi gör.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
J JBa skrev:
Då syns ändträt på överliggaren.
Visst gör det så, men det är några mm som man lätt duttar bort med lite bättringsfärg. Med en spårad karm och falsade smygar (rekommenderas) sätter man översmygen mellan sidorna dock. Även om den som utförde arbetet spände fast sidorna mot översmygen med kilar så lär krympningar i trä i kombination med vibrationer från en välanvänd ytterdörr leda till det här förr eller senare ifall man inte sätter ett par dyckert från utsida sidosmyg och/eller använder ett undermåligt sättlim.
 
M missk79 skrev:
Hej!
Vi har bott omkring nio år i vårt hus. Så det är klart att allt inte är helt "nytt" längre. Men en dag när jag gick in genom ytterdörren så trillade dörrsmygen i trä helt sonika ner på mig. Som tur var hade jag cykelhjälmen kvar på huvudet. Brädan slog dock i handen och jag fick ett blåmärke där.

Smygen var alltså limmad, jag vet inte hur länge man kan räkna med att limmet ska hålla men de är ju rätt otäckt att det kan släppa så att brädan ramlar ner...

Sedan började vi titta på själva konstruktionen, såg då att den horisontella smygbrädan ligger klämd mellan de vertikala brädorna. Om den istället hade legat ovanpå de vertikala hade den ju blivit fasthållen och inte kunnat trilla ned. Hade inte det varit en bättre konstruktion? Någon som vet om det finns byggstandard för sådant här? Smygbrädorna kom färdigkapade från husföretaget, så det var inte snickarna som gjorde fel.

Jag håller på att diskutera det här med husföretaget och de har skickat en konstruktionsritning som visar att de gjort rätt, men jag vill mena att i så fall är ritningen fel.

Någon som vet om det finns någon byggstandard för sånt här? För mig som inte är i branschen utan jobbar vid skrivbord är det ju ändå solklart att an ska montera brädorna så att de inte riskerar att trilla ned i huvudet på en när man går in genom ytterdörren. Alltså den horisontella ovanpå de vertikala.

Visst skulle vi kunna skruva fast brädan själva så att den sitter ordentligt... men nu har det blivit lite av en principsak för mig... så vad säger ni, hur monterar man en smyg på bästa sätt?
En erfaren och noggrann snickare gör precis som du föreslår, gärna kompletterat med dyckert och i så fall en "färdigmålning".
Dessutom är det bra med salningsspår i dörrkarmen och fönsterkarm, ger tät anslutning mot salning och starkare konstruktion. Kostar dock en liten slant men väl värt pengarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M missk79 skrev:
Oj vilket engagemang... Tack alla för att ni tagit er tid.

Husföretaget har faktiskt erbjudit sig att lilla upp brädan, men jag tyckte att det lät som onödigt jobb, så får vi inga nya smygar så kanske vi spikar själva.

Det estetiska är ju en aspekt, tänkte nog inte på att vår lösning kunde vara "snyggare", om det nu är så...

Får se hur vi gör.
Du menar alltså att du/ni inte har släppt detta ännu utan att ni funderar på om ni ska låta byggföretaget göra om det eller om ni ska göra det själva? Herregud det är 10 min arbete inkl att plocka fram det ni behöver för att kunna göra jobbet.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Håller inte med ovanstående, man sätter överliggaren först och sedan sidorna detta är ju sunt förnuft, och gör så att TS problem alldrig kan uppstå..
Hej
Jag skulle nog tolka "överliggaren monterad först" som nån sorts standard, när jag tittar hemma. Jag har tre dörrar, där två har överstycket först monterat men en har överstycket monterat sist (ytterdörren samt tillhörande glasparti). Ingen aning om varför man gjort olika då husen (BRF med småhus) byggts samtidigt och av samma firma. Samtliga fönster har också överstycket först monterat. Alla delar är hursomhelst spikade så de trillar ändå inte!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bästa sättet är att använda rätt sättlim till att börja med, och det bör för det här ändamålet vara en elastisk dig som t ex. Casco SuperFix+. Jag har sett lim som ”stelnar användas vid smygmontage, där alla smygar hade trillat ned, och fönsterbrädorna i marmor låg lösa nästa dag då limmet stelnat helt och närmast krackelerade.

Då karmen inte är spårad så är det lättast att, förutsatt att smygen inte är skadad av fallet, använda SuperFix och limma upp den igen, med 6-8 kluttar vid sidan av de gamla. Använd gärna med ett par smala dyckert i överkant från sidorna ifall det finns plats (använd försänkare) och var försiktig…går även att förborra lite i sidosmygen lagom fram till översmygen för att säkerställa att dyckerten hamnar där den ska utan att den spräcker något.

Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.