J jonaserik skrev:
men det är en annan ska
Ok, så du menar att fröförsäljarna har fel och skriver råd på sina hemsidor som man inte ska följa?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ok, så du menar att fröförsäljarna har fel och skriver råd på sina hemsidor som man inte ska följa?
NU sa jag inte att dom har fel, läs ordentligt och ordagrant, skrev bara att, egen erfarenhet om vattna vid nysådd och vad anläggare av golfbanor gör, inget annat. Sen vad din tro eller så är, är inget som jag har problem med. Men håll i hatten, det blåser lite omkring dig nu, med att misstro och ha i baktanke att den ( mig ) har totalt fel i detta och fullt utskriva att den är bara en som tror sig veta och bara skriver skitsnack.
Håll dig saken och var inte så gränslöst naiv att det bara är du som vet. Eller vad du läser på en förpackning.
 
Jag har mycket god läsförståelse, det hjälper inte i en argumentation att förminska någons förmågor, direkt eller underförstått.

För det första hänvisade du dels till egen erfarenhet och förstärkte korrektheten i tillvägagångssättet med något som ska förstås som en expert eller mycket erfaren (”uv”)
J jonaserik skrev:
vet bara vad jag själv gjort och på golfbanor tillsammans med folk som anlägger dom, Så dom har då helt fel, detta med att vattna. Gamla uvar som varit med förr styrde upp allt. Så där är det nog delade meningar och jag vet hur det ser ut vid färdig matta.
Nedanstående inlägg skrivet av dig kan tyvärr inte tolkas på annat sätt än att du anser att mina råd inte är korrekta och att dina är mer rätt, särskilt eftersom du (ordagrant) skriver ”Du kanske inte har sett” och argumenterar sedan vidare mot att jorden inte ska vara fuktig utan blöt.
J jonaserik skrev:
En enkel fråga då på det med vatten vid nysådd, fukt eller plask. Du kanske inte har sett hur dom gör golfbanors green. Då sås det och spridarna står på 24/7 i minst 14 dagar, detta för att alla korn ska gro, det minsta ett korn torkar så är det kört. det växer ut som en liten fot och får den inte vatten utan bara fukt torkar den.

Jag har öppet redovisat källorna till mina råd där flera marknadsledande aktörer i branschen ger samstämmiga råd.

Det vore nu klädsamt av dig att du backar upp dina påståenden om du ska vara trovärdig - och en anonym uv på en golfklubb räcker tyvärr inte.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Lugn, det är lite skillnad på om man sår på matjord eller sand. Vill man ha golvgreen då är det bra med mycket hög dränerande förmöga och då gäller det att vattna 24/7. På matjord som lutar ifrån huset går det inte att vattna såpass mycket. Fröna och jorden spolar man bort isf.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att en golfgreen kräver mycket vatten vid sodd är ju för att den har en väldigt speciell dränering och uppbyggnad för att kunnas klippas extremt kort.
Detta är ju på inget sätt jämförbart med marken TS har att göra med efter att asfalten är borta, inte ens en fairway har samma uppbyggnad som greenen har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Exakt så 👍

Det var därför jag skrev
mexitegel mexitegel skrev:
TS ska heller inte anlägga en golfbana verkar som
 
mexitegel mexitegel skrev:
För det första hänvisade du dels till egen erfarenhet och förstärkte korrektheten i tillvägagångssättet med något som ska förstås som en expert eller mycket erfaren
Har inte framfört något om att vara någon exspert bara varit om det
mexitegel mexitegel skrev:
Nedanstående inlägg skrivet av dig kan tyvärr inte tolkas på annat sätt än att du anser att mina råd inte är korrekta och att dina är mer rätt, särskilt eftersom du (ordagrant) skriver ”Du kanske inte har sett” och argumenterar sedan vidare mot att jorden inte ska vara fuktig utan blöt.
Har inte skrivit om att du har helt fel, det är din egen uppfattning
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har öppet redovisat källorna till mina råd där flera marknadsledande aktörer i branschen ger samstämmiga råd.
Det med öppna källor är inget fel, men i praktiska livet så kan det finns bättre sätt
mexitegel mexitegel skrev:
Det vore nu klädsamt av dig att du backar upp dina påståenden om du ska vara trovärdig - och en anonym uv på en golfklubb räcker tyvärr inte
NU går vi vidare med UV. När du utbildade till vad du är, så kanske du gick i skola för det och reda på saker av en lärare, var det teoretiker på högsta nivå eller.
Sen skulle du ut praktik förhoppningsfullt, vad och vem informerade dig hur man skulle utföra arbetet. Var det outbildad person eller en UV med gedigen erfarenhet av arbetet. Och du fick göra som hen sa för att det skulle bli riktigt
Så det med en UV ska du inte förringa på något sätt, det är dom som ska lära upp sådana som dig och yngre förmågor till att bli UVAR och lära upp andra i sin tur.

Som J Vos skriver """ då gäller det att vattna 24/7 """ så inga korn kan bli torra

Har inte skrivit ett ord om vad TS vill ha, mer än gräsmatta som frågas efter att anlägga och jag svarat på det och TS får ta åt sig av vad som skrivs som svar.
 
J jonaserik skrev:
Det med öppna källor är inget fel, men i praktiska livet så kan det finns bättre sätt
Nu undviker du återigen att lämna referens till något som går att verifiera.

J jonaserik skrev:
Så det med en UV ska du inte förringa på något sätt, det är dom som ska lära upp sådana som dig och yngre förmågor till att bli UVAR och lära upp andra i sin tur.
Min korta replik på det är att uvar ibland har lite svårt att ta till sig rön. Det gynnar inte kunskapsutvecklingen.

J jonaserik skrev:
Har inte skrivit ett ord om vad TS vill ha, mer än gräsmatta som frågas efter att anlägga och jag svarat på det och TS får ta åt sig av vad som skrivs som svar.
Precis och om det efterfrågas en gräsmatta och inget mer så är det underförstått en vanlig sådan. En vanlig gräsmatta anläggs på jord och en sådan ska inte dränkas i vatten under etableringsfasen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Min korta replik på det är att uvar ibland har lite svårt att ta till sig rön. Det gynnar inte kunskapsutvecklingen.
Du ger dig inte med att äldre är äldst i arbetslivet, utan förkastar den kunskap som finns i livets hårda skola. Finner det mycket märkligt att försöka svänga runt det. Hoppas att du inte har en lärling anställd utan jobbar
ensam, annars skulle du vara en UV och lära upp någon. Om du är egenföretagare eller F.D sådan, verkar mera som en FD.
Lika mot en kund som frågar om något, svarar du inte på frågan då eller svarar du med rätt svar, om du vet det. OM du svarar så är du en UV med erfarenhet och vet. Klart är du inte mer 30 år så är du ingen UV, så den delen är nog färdigt diskuterat nu. Och vad du menar med RÖN, är det något som du behärskar, så är du ute på djupt vatten, det är ingen högteknologi vi talar om i tråden.
 
M Maria_G skrev:
Osäker på delforum så hoppas det inte blir alltför galet!

Vi har en liten tomt på cirka 500 kvm i sluttning, delvis byggd i terrasser. På ena sidan av huset finns vår nuvarande parkering, följt av trappor och platåer ned till den lilla gräsmattan. På andra sidan av huset, tillika utsiktspunkt från altan och vardagsrum, finns en stor bred asfalterad plan som tidigare lett bilar till ett dåvarande garage, nuvarande bostadsyta på baksidan av huset. Det är alltså en bred väg i sluttning som slutar i en yta stor nog att vända en bil för att köra in den i garaget. Därefter kommer den lilla gräsmattan på en lägre nivå. Asfalten troligen från 60-talet, sprucken, bucklig, mossbeklädd och jäklig.

Jag har tänkt att vi får stå ut med detta då huset troligen kommer behöva dräneras inom några år och det känns dumt att investera i detta innan dess (de flesta andra har gjort fina platsatta gångar, planteringar, terrasser osv på denna yta). MEN det är svårt att låta bli att leka med tanken på en quickfix då det är en så stor del av vår lilla tomt och dessutom blickfånget från huset. Har därför följande frågor innan jag eventuellt skrider till verket med att leta lämpliga entreprenörer och begära offerter etc:

1. Är det ett omfattande arbete att schakta bort sisådär 100 kvm gammal asfalt (deponering krävs vad jag förstår), jämna till marken i en tydlig backe och plan yta nedtill för att så gräsmatta? Eller är det gjort på en förmiddag?

2. Backen används dagligen året om för att leda cyklar till och från sin parkering vid källarentrén så jag antar en enkel gång ändå skulle behövas för att inte förstöra en gräsmatta. Är det olämpligt eller omöjligt att ha en grusgång i nedförsbacke? Vad finns det annars för enklare lösningar som inte innebär dyr och avancerad plattsättning?

Så tacksam för vägledning från alla proffs på forumet!
Frugan och jag tog bort asfalten på våran gamla uppfart 220kvm förra sommaren. Hyrde en liten grävare från Tholmarks under en helg. Det som tog mest tid var sedan att köra asfalten till vår åvc. 24st släpor blev det och vi fyllde Sten/asfaltsfickan där flera gånger…😉👍


En orange Doosan minigrävare parkerad framför ett tegelhus med renoverad uppfart och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart med synliga slitage och gräs som växer i sprickor, bredvid ett hus och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfart där asfalt tagits bort med högar av gammal asfalt, grävare i bakgrunden och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En släpvagn fylld med uppbrytna bitar av asfalt och jord, resultatet av en hemma-renovering av en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbruten asfalt fylld i en släpvagn, resultat från renovering av gammal uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltbitar borttagna från uppfart, samlade i en betongficka vid en återvinningscentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Se även till att få rätt kvalitet jord av entreprenören. Jag blev lurad av firma som levererade jord som duger till ingenting. Enligt labbanalys var den helt oduglig som såjord.
Varför jag inte reklamerade? Ja, det gjorde jag men då blev idioten så otrevlig att jag inte vill gå vidare.
I detta fall kanske det kommer behövas olika sorters jord. Min pappa var trädgårdsmästare. Hans recept på gräsmatta var ett lager på c:a 10 centimeter jord som skulle vara lite sandig och därmed lite dränerande. (och det är väl den kvalitet som säljs som "gräsmattejord") Under detta kan man ju ha kraftigare jord och om det nu troligen ligger ett lager på kanske 20-30 cm bärlager under asfalten så måste ju det bytas mot nån form av jord.
Så eller rulla ut är sen en fråga om hur snabbt man vill ha tillgång till gräsmattan. En sådd gräsmatta blir ju inte så tät på en gång som en utrullad.
 
J jonaserik skrev:
Du ger dig inte med att äldre är äldst i arbetslivet, utan förkastar den kunskap som finns i livets hårda skola. Finner det mycket märkligt att försöka svänga runt det. Hoppas att du inte har en lärling anställd utan jobbar
ensam, annars skulle du vara en UV och lära upp någon. Om du är egenföretagare eller F.D sådan, verkar mera som en FD.
Lika mot en kund som frågar om något, svarar du inte på frågan då eller svarar du med rätt svar, om du vet det. OM du svarar så är du en UV med erfarenhet och vet. Klart är du inte mer 30 år så är du ingen UV, så den delen är nog färdigt diskuterat nu. Och vad du menar med RÖN, är det något som du behärskar, så är du ute på djupt vatten, det är ingen högteknologi vi talar om i tråden.
Vart vill du komma? Jag ser inte hur mina arbetsförhållanden eller kundrelationer är relevanta.

All information man får ska värderas. Absolut bör man lära av andras erfarenheter men att lita blint på dem och inte konstruktivt ifrågasätta är ogynnsamt för utvecklingen.

Utvecklingen stannar inte och tyvärr är det så enkelt att arbetsmarknaden för förändringsobenägna gamla uvar är obefintlig.
 
TS jag förstår att du inte vill göra något "komplett" innan du dränerar om huset, jag drog själv på byggandet av en altan lite väl länge med det som ursäkt. :)

Men, när du väl ska dränera så måste du ju ta bort asfalten oavsett och få dit jord för att landa på ungefär samma höjd igen.
Så om du gör det nu eller i samband med dräneringen spelar ju ingen roll tekniskt sett.
Och finansiellt kan det ju vara bra att hitta en billig lösning på det nu, när du ska dränera om kommer det vara viktigare att få det gjort snabbt och effektivt och kan mycket väl bli dyrare.

Det enda som blir "ogjort" när du väl tar tag i dräneringen är lite gräsfrö och en (hel) del arbete.
Eller några rullar gräsmatta om du vill få till ytan på direkten.

Förslaget från @Roga1337 att ta bort asfalten med minigrävare är utmärkt! Det är grymt roligt att köra med och man lär sig väldigt snabbt hur man kör och på en helg har ni grävt upp det.
Sedan skulle jag nog välja att beställa hem ett last-flak från ÅvC och fylla allt på en gång även om det blir några tusenlappar dyrare än att köra med släp, men har ni tålamodet så är det ju billigaste alternativet!

På med ny jord, gräsfrö+odlingsduk eller gräs på rulle och vattenspridare. Sedan har ni en gräsmatta i sommar istället för en trist asfaltsplan.

Visst kan man diskutera exakta jordtyper och sandblandingar etc för att få den perfekta gräsmattan, men det finliret skulle jag ta när ni väl har dränerat om.
Även om det skulle bli några fläckar med sämre gräs nu så blir det ju trevligare än asfalten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för all inspiration! Många pratar om att köra asfalten till ÅVC men jag har läst mig till att äldre asfalt kan vara giftig och skall deponeras på särskilt vis till en viss kostnad. Någon som har erfarenhet av detta?
 
M Maria_G skrev:
Tack för all inspiration! Många pratar om att köra asfalten till ÅVC men jag har läst mig till att äldre asfalt kan vara giftig och skall deponeras på särskilt vis till en viss kostnad. Någon som har erfarenhet av detta?
Asfalt är perfekt för att fylla återkommande hål i grusvägar. Om du känner någon med lite längre sträckor tror jag dem gärna tar emot asfalten. Känns lite trist att slänga det på deponi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.