1 467 357 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vet inte vad du menar med gubbkörning. Att väghållningen inte är super gör att man får hålla igen. Men 205 hk och vrid på 400Nm, det är power det. Notera att vridmomentet på en elmotor kommer redan vid 1 rpm, till skillnad mot en förbränningsmotor. BMW 520 med 190 hästar och 400 Nm uppnår sin max effekt först vid 4000 rpm.Andreas_Hansson skrev:
Faktum är att en Niro eller Kona kör man oftast i Eco mode. Sport mode funkar inte i normal trafik, och från 2023 har man tom dämpat den litet för att den ska bli mer lätthanterlig. Men dagens gubbar är ändå rätt grymma på att både gasa och ratta.
Ta och provkör!!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 098 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 098 inlägg
Just nu kan man köpa Hyundai Kona Electric för 399 000kr.
Nya Kona som är större och har mer finesser såsom V2L kostar 65000 kr mer.
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric
Nya Kona som är större och har mer finesser såsom V2L kostar 65000 kr mer.
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595626-elbilar-traden-for-intresserade?p=764
Tänkte jag skulle ge en uppdatering på mitt äventyr med en eldriven lastbil!
Kört den i 3 arbetsdagar och ca 75 mil och stormtrivs verkligen med bilen.
Komforten är något helt annat jämfört med min andra lastbil(Scania P320 års 2020)
Är galet tyst i hytten, endast lite vindsus, vägljud och lätt ljud från motorn är vad som hörs. Nästan lite obehagligt faktiskt!
Folk runtomkring bilen har verkligen reagerat när man kört förbi. Har tagit lite längre tid dessa dagar pga folk har varit intresserade av bilen och har velat fråga massa saker
Laddningen under dagen har funkat helt okej, laddaren på bilden matar på med ca 80kw,(Lastbilen klarar av att ta emot ca 130-140kw) så 45 min laddning ger mig typ 6-7 mil extra räckvidd. Ska väl nämnas att den laddaren inte riktigt är tänkt till lastbilar med tanke på platsen, men den funkar för denna tiden vi ska köra bilen.
Tyvärr så måste jag toppa upp batteriet under dagen för att ta mig hem, vilket gör att det nog inte blir en sån här bil på vårt åkeri på ett tag eftersom det knappt inte finns laddare som har plats+kapacitet till lastbilar. Jag måste te x köra en specifik runda nu för att ha tillgång till laddning.
Det ultimata hade varit om räckvidden hade varit 10-12 mil till, då hade vi klarat oss en hel dag utan stödladdning.
Kanske blir bättre om 5-6 år, vilket jag verkligen hoppas! I denna viktklassen (upp till 18 ton) känns verkligen eldrift som framtiden.
Men som sagt, jag verkligen älskar bilen. Så galet bekväm och tyst. Saknar verkligen inte alls min andra lastbil. Hade jag fått välja så hade jag valt elbilen alla dagar i veckan utan att fundera.
Jag ska dock köra denna bilen i minst en vecka till, så det ska bli skoj!
Har ni några frågor och funderingar så får ni gärna ställa dom. Jag ska försöka svara så gott jag kan
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Långtradarna är nästan lättare, man vet ju exakt körmönstret och dom måste ändå stanna för 45min vila efter 4,5h. Blir väl 360km den måste klara dåL Liljeros skrev:
Volvo FH Aero Electric klarar 300km
Jo, men de lär väl förbruka bortåt 10kWh/mil, och måste då lyckas ladda 360kWh under pausen. Vilket kanske blir en lite väl lång paus med dagens laddare.Johannes Carlsson skrev:
Men distributionslastbilar som kör inom städer är nog nära praktiskt möjliga idag.
350 kW-laddare är ju inte helt ovanligt. Men mer än 45 minuter tar det förstås.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
11kWh/mil läste jag i ett test och 540kWh batteri. Så den behöver kanske bara toppas upp lite. Men dom bör ju få upp laddhastigheten över 250kWMikael_L skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
När det man kör så långt med lastbil känns det som någon form av laddning under körning vore en lösning, får se vad man landar med det, finns ju ett par teststräckor såvitt jag vet.
Pantograf-laddning för lastbilar har ju provats utanför Sandviken, och provas nu i Tyskland. Min uppfattning är att tekniken fungerar bra.
Sweclockers-lastbilen är inte senaste modellen. Tittar man på Scanias hemsida så är det 6-pack 624kWh eller 4-pack 416kWh, bägge med olika SoC-fönster som option. 520km range. 450kW kontinuerlig effekt, och 500A laddning (även för 4-packet). Cellen är 157Ah, så moderat 1C-laddning på 6-pack skulle ge 900A, eller bortåt 600+kW. Man kan förstå intresset för MCS.
Sweclockers-lastbilen är inte senaste modellen. Tittar man på Scanias hemsida så är det 6-pack 624kWh eller 4-pack 416kWh, bägge med olika SoC-fönster som option. 520km range. 450kW kontinuerlig effekt, och 500A laddning (även för 4-packet). Cellen är 157Ah, så moderat 1C-laddning på 6-pack skulle ge 900A, eller bortåt 600+kW. Man kan förstå intresset för MCS.