Att säga att nybygge kostar 20-40 000 kr per m² är missvisande på så många plan.

Är huset format som en kub eller en 4 meter bred och 30 meter lång länga.

Jag vill ha ett yteffektivt hus men min arkitekt envisas med att forma huset i ett kors. Hen tror att alla svenskar vill vara ute så mycket som möjligt och finna lä Utedusch och utekväll är tydligen ett måste.

Tyvärr är vi överdomesticerade och lever inne och njuter av ute men blandar inte. Trenden att ute och inne ska flyta ihop kommer vara borta om 20 år tror jag.

Hoppas någon orkat läsa så här långt.

En kvadratmeter boyta innefattar tak och golv.
En kvadratmeter vägg respektive fönster är något annat. Vet ni någonstans jag kan hitta pris på byggnadsdel online?
 
Varför ritar inte din arkitekt det du har bett den att rita? Jag tycker du ska byta till en annan om ni kommunicerar så dåligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Varför ritar inte din arkitekt det du har bett den att rita? Jag tycker du ska byta till en annan om ni kommunicerar så dåligt.
Att byta arkitekt är troligen det vettiga men nu har vi investerat tid och pengar i den här. 😮‍💨
 
Sunk cost - bara for att ni lagt 50-100k så är det inte vettigt att lägga 1-3M mer bara för att inte känna att ni förlorar de 50-100k. Inte nog med att er arkitekt inte lyssnar på det ni vill ha, han gör det dessutom dyrare för er. Avbryt medans ni fortfarande kan
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Sunk cost - bara for att ni lagt 50-100k så är det inte vettigt att lägga 1-3M mer bara för att inte känna att ni förlorar de 50-100k. Inte nog med att er arkitekt inte lyssnar på det ni vill ha, han gör det dessutom dyrare för er. Avbryt medans ni fortfarande kan
Så blev det. Vi avbröt arbetet med M-arkitektur i går. Hon ritar vackra hus men har man inte samma syn på hur huset ska nyttjas bankar man sig blodig. Önskar det var annorlunda.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
R Ragnar Olofsson skrev:
Så blev det. Vi avbröt arbetet med M-arkitektur i går. Hon ritar vackra hus men har man inte samma syn på hur huset ska nyttjas bankar man sig blodig. Önskar det var annorlunda.
Helt rätt! Nu kan ni hitta någon som faktiskt lyssnar och har samma vision
 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.