Mony Mony skrev:
Nu har vi uppdaterat vår ritning utifrån feedback här på forumet och från familj/vänner. Tusen tack för alla ritningar ideer och tankar. Vi har verkligen tagit de till oss och funderat många gånger på alla för och nackdelar.

Det vi har ändrat på är:
Ändrat jättegaragedörren på 6 meter till en på 3 meter samt satt förrådsdörren på framsidan bredvid garagedörren.
Större kök där vi tog bort det gamla gattet in mot gästtoa - rakare grund också på den.
Tog bort väggsnutt mellan matplats och vardagsrum
Flyttade ut kaminen på grund av brandskyddsregler. Den fick inte vara så nära TV area tydligen. Får se vad bygglovet säger.
Bytte plats på dusch och toalett för att få känslan av större badrum
Tog bort pardörrar/glasparti vid vardagsrum och satt endast en dörr som utgång. Blir bättre plats för ev soffa om vi väljer ha den på ett annat håll.
(Vi funderar fortfarande på om vi ska byta ut pardörrar mot skjutdörrar. Detta är mest en kostnadsfråga)
[bild]

Nu ska vi fundera på allt det andra:
Takpannor eller plåt?
Stenstomme eller trästomme?
Träfasad med stenpartier?
Putsad fasad med stenpartier?
Utebelysning - hur många och placering?
Nja, några kommentarer. "Korridoren" till sovdel och badrum går mellan TV och soffa, känns fel. Skulle vilja ha korridoren på något sätt mer norrut, se pilen, och stänga nuvarande väg med vägg. För ett så stort hus är vardagsrumshörnan väldigt liten.
Husritning med markerad önskad ny korridorplacering med pil norrut och cirkel vid nuvarande passage vid vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
B
Mony Mony skrev:
Skulle bli glad om du kunde utveckla varför du vill ha en utdragen entré?
Min tanke på detta är att då blir det en lång korridor när man går in i huset samt hallen är ganska stor redan.
Gattet mellan garage och entrén upplevs som superdjup.
Det blir lite som jag skrev förra gången, jag hade placerat garaget vid sidan om huset och inte inne i huset, om ni ska bygga ihop det. Nu är det dessutom framför huset med en lite mer utmärkande tegelfasad och gör att känslan blir att det först och främst är ett garage ni bygger.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
Nja, några kommentarer. "Korridoren" till sovdel och badrum går mellan TV och soffa, känns fel. Skulle vilja ha korridoren på något sätt mer norrut, se pilen, och stänga nuvarande väg med vägg. För ett så stort hus är vardagsrumshörnan väldigt liten.
[bild]
Jag är också av inställning att vardagsrum ska vara husets största rum. Det är här man slår sig ned med sina gäster efter middag. Känns för mig lite annorlunda med bland de större matborden jag sett om 20 matplatser, och sedan en mindre TV hörna. Hur är planen efter middag med 20 gäster, blir det inte lustigt om man får turas om i soffa? Och som tidigare, tvättstuga bredvid matsal och TV-rum kommer ni ångra.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B
Såhär hade jag lagt upp ert hus
 
  • Svartvit ritning av en husplan med markerade rum som kök, vardagsrum och garage med bil inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Nu har vi uppdaterat vår ritning utifrån feedback här på forumet och från familj/vänner. Tusen tack för alla ritningar ideer och tankar. Vi har verkligen tagit de till oss och funderat många gånger på alla för och nackdelar.

Det vi har ändrat på är:
Ändrat jättegaragedörren på 6 meter till en på 3 meter samt satt förrådsdörren på framsidan bredvid garagedörren.
Större kök där vi tog bort det gamla gattet in mot gästtoa - rakare grund också på den.
Tog bort väggsnutt mellan matplats och vardagsrum
Flyttade ut kaminen på grund av brandskyddsregler. Den fick inte vara så nära TV area tydligen. Får se vad bygglovet säger.
Bytte plats på dusch och toalett för att få känslan av större badrum
Tog bort pardörrar/glasparti vid vardagsrum och satt endast en dörr som utgång. Blir bättre plats för ev soffa om vi väljer ha den på ett annat håll.
(Vi funderar fortfarande på om vi ska byta ut pardörrar mot skjutdörrar. Detta är mest en kostnadsfråga)
[bild]

Nu ska vi fundera på allt det andra:
Takpannor eller plåt?
Stenstomme eller trästomme?
Träfasad med stenpartier?
Putsad fasad med stenpartier?
Utebelysning - hur många och placering?
Vardagsrummet känns en aning litet, om ni hade dragit upp hela vinkeln (garage, sovrum mm) lite så hade även vardagsrummet kunnat "åka" med och bli lite större.

Tvättstuga och förråd hade jag bytt plats på och haft dörren mot badrummet. Det är ju ifrån sovrum/badrum kläderna kommer komma, och dit de ska och då känns kortare gångväg logiskt. Blir dessutom lite kortare rördragning till badrum = snabbare varmvatten.

Badrummet uppfyller inte tillgänglighetsreglerna, väggen bredvid wcn är inte ok.

Sen sticker korridoren till gästrummet lite i ögonen, men kommer samtidigt inte på någon bättre lösning :)

I övrigt tycker jag det ser välplanerat ut 👍
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Tvättstuga och förråd hade jag bytt plats på och haft dörren mot badrummet
Är det klädkammaren du menar när du skriver förråd?
Det finns inga garderober i sovrummet så den bör nog vara nära sovrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det klädkammaren du menar när du skriver förråd?
Det finns inga garderober i sovrummet så den bör nog vara nära sovrummet.
Ja det är klädkammaren jag tänkte på!

Hmm, du har en poäng.

Om man tagit bort korridoren till gästrummet, och i stället flyttat klädkammaren i sidled (dvs lägga den delvis där korridoren var) och gjort en egen liten korridor till gästrummet.. Då hade man kanske lyckats slå 2 flugor i en smäll? :)
 
  • Ritning av en våning med markerad föreslagen omplacering av klädkammare och ny korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja det är klädkammaren jag tänkte på!

Hmm, du har en poäng.

Om man tagit bort korridoren till gästrummet, och i stället flyttat klädkammaren i sidled (dvs lägga den delvis där korridoren var) och gjort en egen liten korridor till gästrummet.. Då hade man kanske lyckats slå 2 flugor i en smäll? :)
Roligt du kom med denna lösningen då vi också har skissat på samma.

Det som det föll på från vår sida var att summan korridor blir ungefär samma med båda lösningarna, samt vi ville ha "sovdelen" sammanhållande och känslan av att det är skiljt från övriga sociala delar.
Dessutom gillar jag inte att dörrar kan gå in i varandra om man öppnar samtidigt.

Vi har också laborerat med att ha dörr från garage in till techroom, därav blev placeringen av techroom där. Vi övergav denna lösning då jag inte gillar att man med smutsiga kläder in i rena tvätten + om man skulle ställa skor i hallen, hade någon säkert gått över parketten. Nu satte vi ingång från garaget direkt in till hallen istället.

En ny lösning skapar genast ett problem någon annanstans. Det är galet svårt att få ihop alla krav man har hehe.

Vad gäller väggen vid toan, kommer vi inte ha den där på slutbesiktningen. Väggen blir som en smal "hylla" ca 90 cm hög och kanske 15 cm bred. Det vill säga ingen vägg från golv till tak. Liten avdelare som man enkelt kan ta bort om man skulle bli rullstolsbunden. Hoppas ni fattar, lite svårt att förklara :)
Därav kommer vi klara tillgänglighetsreglerna.
 
Tänk på att du måste ha sluss mellan garage och bodel, dvs två dörrar.
Så antingen en dörr mellan hallen och utrymmet där du hänger jackorna, eller flytta dörren till teknikrummet istället. Eller bygga ett mindre förråd inne i garaget.

Tvättstuga, badrum, förråd, teknikutrymme är alla godkända att nyttjas som sluss, bara det blir två dörrar som sagt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Tänk på att du måste ha sluss mellan garage och bodel, dvs två dörrar.
Så antingen en dörr mellan hallen och utrymmet där du hänger jackorna, eller flytta dörren till teknikrummet istället. Eller bygga ett mindre förråd inne i garaget.

Tvättstuga, badrum, förråd, teknikutrymme är alla godkända att nyttjas som sluss, bara det blir två dörrar som sagt.
Finns det krav på sluss? 🤔
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tänk på att du måste ha sluss mellan garage och bodel, dvs två dörrar.
Så antingen en dörr mellan hallen och utrymmet där du hänger jackorna, eller flytta dörren till teknikrummet istället. Eller bygga ett mindre förråd inne i garaget.

Tvättstuga, badrum, förråd, teknikutrymme är alla godkända att nyttjas som sluss, bara det blir två dörrar som sagt.
Jag har bara 1 dörr i min tvättstuga och sen öppet ner till garaget i sutteräng.
Kravet var bara att dörren, väggar och tak var brandklassade.
Sen lite roligt att den inte behöver vara stängd utan kan stå öppen alltid.
Nu kommer väl någon att säga lukt och avgaser från garaget!!!
Har bra ventilation med utsug i tvättstugan och ingenting luktar i huset:)
 
F
A Argastesnickaren skrev:
Jag har bara 1 dörr i min tvättstuga och sen öppet ner till garaget i sutteräng.
Kravet var bara att dörren, väggar och tak var brandklassade.
Sen lite roligt att den inte behöver vara stängd utan kan stå öppen alltid.
Nu kommer väl någon att säga lukt och avgaser från garaget!!!
Har bra ventilation med utsug i tvättstugan och ingenting luktar i huset:)
Har sluss men elbil som står utanför garaget så blir inte mycket avgaser...
 
F Fideliox skrev:
Finns det krav på sluss? 🤔
Ja, det är mig veterligen inte borttaget.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Härligt att ni är i processen att bygga nytt hus. Det är inte lätt att få till en bra planlösning, vilket jag själv kan intyga eftersom vi också är i processen att bygga nytt hus och har bollat en massa olika planlösningsvarianter fram och tillbaka innan vi spikade allt.

En grej som jag tänkte på som ni kanske kommer ångra i framtiden är att inte ha två badrum med dusch möjlighet.

Känns lite opraktiskt och omodernt att bygga ett nytt hus med bara ett badrum som har dusch!? Särskilt när barnen blir tonåringar eller om ni får övernattande besök!
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.