Hej Bygga hus! Jag provar här. En känd möbelfirma marknadsför trädgårdsmöbler i eukalyptus trä. Det hetet väl så. Nåväl hursomhelst.

De ser välbyggda ut i annonsen och är prisvärda. Jämfört med vad det kostar annars. Men hur pass brandskra är dom? Med tanke på att materialet självantänder, och som uppmärksammas i samband med skogsbränder? Och hur stor är risken? Tack för tips!
 
Risken för att utemöbler av eukalyptus självantänder är mindre än noll!

Det är oljan i trädens blad som förångas i varma klimat och kan självantända — vilket händer då och då under gynnsamma omständigheter. Det är alltså inte träet/virket som självantänder.
Alltså ingen anledning till oro. Nätet är fullt av information om det här; här är en länk:

https://sverigesradio.se/artikel/6723128

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Risken för att utemöbler av eukalyptus självantänder är mindre än noll!

Det är oljan i trädens blad som förångas i varma klimat och kan självantända — vilket händer då och då under gynnsamma omständigheter. Det är alltså inte träet/virket som självantänder.
Alltså ingen anledning till oro. Nätet är fullt av information om det här; här är en länk:

[länk]

//Ronnie
Tack Ronnie! Jag har läst recensionerna på utemöblerna. Som är en annan historia. En riktig skräckupplevelse. Så jag nöjer mig med detta och letar vidare på annat håll. Tack i alla fall. Mvh,
 
Okidoki; har inga synpunkter på ditt beslut.
Skulle bara bli tacksam för länk/länkar till de recensioner du läst som avskräcker dig.
Alltid intressant att få ta del av något nytt.

//Ronnie
 
Brändsäkerheten tror jag inte är något problem. Problemet är fuktrörelserna. Eukalyptus krymper och sväller extremt mycket med fuktvariationer och dessutom är det vanligen tjurigt så det kröker sig och drar sig alla vägar.
I länder där de har eukalyptus är det enligt uppgift välkänt att det inte går att snickra möbler av för de faller sönder när alla bitar tappar formen vid nästa väderomslag.

Någon kommer att bli lurad........
 
Eukalyptus är väl ett träslag som odals för att det växer fort. Det har väldigt lätt trä och inte särskilt stabilt. Brandriskerna finns som sagt i torra oljerika blad.
 
D Daniel 109 skrev:
Eukalyptus är väl ett träslag som odals för att det växer fort. Det har väldigt lätt trä och inte särskilt stabilt. Brandriskerna finns som sagt i torra oljerika blad.
Jaa, det förklarar saken. Den
Som ändå vill läsa kundernas recensioner kan söka på bondholmen + i*kea. Jag tror möblerna är avsedda att placeras inomhus, i typ inglasade balkonger och sånt. De funkar säkert jättebra där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.